جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران انتقاد کرد/ وزارت بهداشت با یک تبصره درامد پزشکان عمومی و داخلی را کاهش داد/امیدوارم تبصره کتاب ارزش‌گذاری را بردارند

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران انتقاد کرد/ وزارت بهداشت با یک تبصره درامد پزشکان عمومی و داخلی را کاهش داد/امیدوارم  تبصره کتاب ارزش‌گذاری را بردارند
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: وزارت بهداشت در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات با اضافه کردن تبصره‌ای، موجب کاهش ویزیت و درآمد پزشکان متخصص داخلی، پزشک اطفال و پزشک عمومی، که منبع درآمدی جز ویزیت ندارند، شده است و از طرفی فاصله درامدی با جراحان راافزایش داده است.

ایرج خسرونیا در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سال‌ها جامعه پزشکی منتظر رونمایی از کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات بود، گفت: ابلاغ این کتاب، تفاوت درآمدی که بین اقشار مختلف جامعه پزشکی است را از بین خواهد برد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیماران به علت قرار گرفتن در تنگنا مجبور به پرداخت زیرمیزی می‌شدند، اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به درخواست‌های مکرر جامعه پزشکی، همت انجمن‌ها و صرف مدت زمان بسیار برای ویرایش کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات، این کتاب برای اکثر رشته‌ها تدوین و مورد استفاده قرار گرفت.

وی اظهار داشت: متاسفانه تاکنون ویزیت‌ها و درآمد پزشکان از بیماران ناعادلانه بود و به همین علت نه تنها زیرمیزی شایع، بلکه به امری عادی تبدیل شده بود و بسیاری افراد برای آن که مبلغ ویزیتی که دولت و وزارت بهداشت تعیین کرده بود، بسیار پایین بود، اقدام به گرفتن زیرمیزی می‌کردند.

این متخصص داخلی خاطرنشان کرد: متاسفانه تا پیش از ابلاغ این کتاب، برخی از فعالیت‌های پزشکان هیچ تعرفه‌ای نداشت و با ویرایش و ابلاغ این کتاب، در حال حاضر جامعه پزشکی رضایت دارد و امید است سازمان‌های بیمه‌گر هم آن را بپذیرند.

وی ادامه داد: اهمیت این کتاب به خصوص در بیمارستان‌های دولتی و بویژه برای جوان‌هایی که در بیمارستان‌های دولتی مشغول به کار هستند، بسیار زیاد است تا بتوانند با تعرفه‌های عادلانه، زندگی‌شان را بنا نهاده و دیگر از گرفتن زیرمیزی و پول اضافی از بیماران خبری نیست.

خسرونیا با انتقاد از اینکه در رشته داخلی، کتاب را امضا، تایید و تعهد به انجام آن کردیم، اما دلخوریم، ابراز داشت: جامعه متخصصین داخلی از این امر ناراحت است چرا که تلاش کرد این کتاب مطابق آن چیزی که باید باشد، نوشته شود اما متاسفانه با اضافه کردن تبصره‌ای به این کتاب، موجب کاهش ویزیت و درآمد پزشکان شدند.

وی اضافه کرد: علامتی روبروی ویزیت در بخش و بیمارستان، در این کتاب گذاشته شده است که به طور مثال خدمتی که 90 هزار تومان بود، به 80 هزار تومان تقلیل یافته و این نشان می‌دهد که باز هم فاصله‌های درآمدی نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز داشته است.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران ابراز داشت: متاسفانه درآمد یک متخصص داخلی نسبت به یک متخصص بیهوشی و جراح عمومی بسیار فاصله دارتر از زمان گذشته شده است. درآمد متخصصان داخلی تنها از ویزیت است و زمانی که فاصله یک ویزیت با یک عمل پروستات، آپاندیس و یا تخلیه آبسه آن قدر زیاد خود را نشان می‌دهد، فاصله درآمدی هم به تبع زیاد می‌شود.

وی اضافه کرد: درمان بیماری که سکته مغزی کرده است، بیماری که خونریزی معده دارد و یا فردی که دچار آمبولی ریه شده و هر ثانیه امکان فوت آن ها وجود دارد، کمتر از عمل پروستات، آپاندیس و کاتاراکت نیست، آن وقت یک متخصص داخلی، برای 2 تا 3 ویزیت باید 80 هزار تومان دریافت کند اما یک جراح برای عمل کاتاراکت و یا آپاندیس، باید 700 تا 800 هزار تومان دریافت کند.

وی ادامه داد: اگر یک متخصص داخلی در روز 3 تا 4 بیمار بدحال داشته باشد، درآمد وی به 6 میلیون در ماه اما درآمد یک جراح با همان تعداد بیمار به 30 میلیون تومان در ماه می‌رسد و این تفاوت درآمد آزاردهنده است.

خسرونیا با اشاره به اینکه افزودن تبصره از طرف دولت بوده است، گفت: انجمن متخصصان داخلی  اعتراض خود را به رئیس جمهور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ریاست سازمان نظام پزشکی اعلام کرده است اما به تعهد خود در خصوص همکاری با وزارت بهداشت پایبند است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم در بررسی مجدد این کتاب، حداقل تبصره را خنثی کنند. اگر قرار به تبصره گذاشتن باشد، باید برای همه موارد و نه فقط برای ویزیت باشد چرا که درآمد متخصص داخلی، پزشک اطفال و پزشک عمومی، تنها ویزیت است و درآمد دیگری ندارند.

این متخصص داخلی ابراز داشت: اگر درآمد پزشکان کاهش یابد، بسیاری از پزشکان به خصوص پزشکان جوان، با مشکل روبه‌رو می‌شوند. اگر یک پزشک جوان در شهرستان را در مقایسه با یک جوان جراح در نظر بگیرید، مشاهده خواهید کرد درآمد پزشک جراح، 10 برابر یک پزشک متخصص داخلی است و این تفاوت ناعادلانه، برای پزشک متخصص داخلی، آزار دهنده خواهد بود.

انتهای خبر/ع-ب

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.