جمعه، 10 فروردین 1403

بیمه‌هایمان دردی را دوا نمی‌کنند/ گره‌ها را باز می‌کنیم

بیمه‌هایمان دردی را دوا نمی‌کنند/ گره‌ها را باز می‌کنیم
رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به برخی مشکلات موجود در سیستم بهداشت و درمان کشور، شرایط کاری این سازمان در چهار سال پیش رو را بهتر از گذشته دانست و گفت: اگر گره‌هایی هم وجود داشته باشد، می‌توان آنها را با کمک یکدیگر باز کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر ایرج فاضل در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم حذف رابطه مالی میان پزشک و بیمار، گفت: ما معتقدیم اگر بیمه‌هایی خوب و درست داشته باشیم، خود به خود رابطه مالی میان بیمار و پزشک رفع می‌شود. امیدوارم ما در این حوزه هر چه زودتر به این نقطه برسیم؛ چراکه بار هزینه‌های درمان نباید بر دوش مردم باشد و در عین حال جامعه پزشکی هم نباید فقیر باشد. بنابراین اگر بیمه‌های خوبی وجود داشته باشند، مساله از هر دو طرف حل می‌شود.

وی با بیان اینکه باید بدانیم که معضلاتی چون زیرمیزی زاییده تعرفه‌های غیرعادلانه است، افزود: در هر حرفه دیگری هم که این اتفاق رخ دهد، نتیجه‌ای مشابه در پی خواهد داشت. بنابراین بهترین راه مبارزه با این پدیده این است که تعرفه‌های عادلانه‌ای را برای جامعه پزشکی تعیین کنیم. حتی ما پیشنهاد کردیم که مینیموم میزان ویزیت را بین کشورهای بسیار فقیر همسایه مانند سوریه، ‌ عراق، بنگلادش و... حساب کنند و آن را مبنای ویزیت در ایران قرار دهند، اما اینکار را هم انجام نمی‌دهند. در حال حاضر تعرفه ویزیت ما یک‌سوم پایین‌تر از این کشورهاست و این موضوع ظلم به جامعه پزشکی محسوب می‌شود.

فاضل با بیان اینکه متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر کار خود را درست انجام نمی‌دهند، افزود: بنابراین باید یک تجدید نظر اساسی در بیمه‌های درمانی کشور انجام شود؛ چراکه چیزی که در حال حاضر با عنوان بیمه در کشور وجود دارد، نه درد مردم را دوا می‌کند و نه درد موسسات پزشکی را.
شرایط نظام پزشکی بهتر از گذشته است /گره‌ها را باز می‌کنیم
رییس کل سازمان نظاام پزشکی درباره شرایط کاری‌اش در این سازمان در مقایسه با دوره گذشته، گفت: در حال حاضر شرایط سازمان نظام پزشکی خیلی بهتر از زمانی است که آقای دکتر زالی کار را تحویل گرفتند؛ چراکه در آن زمان رییس جمهور اسبق شش ماه حکم دکتر زالی را امضا نکرد و این اولین مشکل‌شان بود. البته در چهار سال اخیر زحمات زیادی در نظام پزشکی کشیده شد. بر این اساس در حال حاضر شرایط کاری در این سازمان خوب است و من شرایط را بهتر از گذشته می‌بینم؛ چراکه اولا شورایعالی نظام پزشکی بسیار خوبی انتخاب شده و افراد قوی در این شورا حضور دارند. بنابراین زمینه همکاری فراهم است و هیچ مشکل حادی نمی‌بینم. البته اگر گره‌هایی هم وجود داشته باشد، می‌توان آنها را با کمک یکدیگر باز کرد.

مصرف‌کننده خدمت، نباید تعرفه تعیین کند
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تاکیدی که بر روی تغییر ترکیب شورایعالی بیمه داشته، گفت: اشتباه است که در یک صنف، مصرف‌کنندگان خدمات تعرفه تعیین کنند. هیچ حرفه‌ای چنین چیزی را نمی‌پذیرد، اما متاسفانه این موضوع به حرفه پزشکی تحمیل شده است. امیدواریم بتوانیم در این دوره این موضوع را تغییر دهیم.

موازی‌کاری‌هایی که باید از بین بروند/پزشکی قانونی به وظیفه خودش بپردازد

فاضل همچنین به موازی‌کاری‌هایی که میان سازمان‌های نظام پزشکی و پزشکی قانونی در رابطه با برگزاری دادگاه‌های رسیدگی به پرونده‌ها و تخلفات پزشکی وجود دارد، اشاره و اظهار کرد: : باید این مساله را با مقامات بالادستی قوه قضاییه رفع ‌کنیم. باید توجه کرد که اصولا قضاوت درباره نحوه طبابت، جزو وظایف سازمان نظام پزشکی است. حال پزشکی قانونی که کارش چیز دیگری‌ است، موازی‌کاری کرده و دادگاه‌هایی را در این زمینه تشکیل داده است.

وی تاکید کرد: به نظر من این موازی‌کاری‌ها باید از بین بروند و پزشکی قانونی هم وظیفه اصلی خودش را که شناسایی دلایل و علت مرگ‌ها است، انجام دهد. باز هم تاکید می‌کنم که قضاوت درباره نحوه طبابت برعهده سازمان نظام پزشکی است و امیدواریم در این دوره این موازی‌کاری از بین بروند.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.