ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

جاى خالى ريش سفيدان در اصطكاک دو گروه مرجع به علت فوت كيارستمى

جاى خالى ريش سفيدان در اصطكاک دو گروه مرجع به علت فوت كيارستمى
رييس انجمن پرشكان عمومى با اشاره به جو ايجاد شده به علت فوت كيارستمى، گفت: در پرونده فوت کیارستمی جاى خالى ريش سفيدان و تعقل محسوس است.

رييس انجمن پرشكان عمومى با اشاره به جو ايجاد شده به علت فوت كيارستمى، گفت: در پرونده فوت کیارستمی جاى خالى ريش سفيدان و تعقل محسوس است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛كاميابى رييس انجمن پرشكان عمومى در سمينار جامع پيشگيرى از خطاهاى پزشكى و هفتمين گردهمايى علمى فصلى انجمن پزشكان عمومى ايران،گفت: طبيعی است كه دايره حركت انجمن به دليل ابعاد سلامت از حوزه جامعه پزشكى فراتر مى رود. از پيش از تولد كه سلامت شكل مى گيرد تا بعد از فوت هم ادامه پيدا مى كند.

وى ادامه داد: زمانى كه هدف سلامت مردم باشد، انجمن هاى علمى، سازمان نظام پزشكى و وزارت بهداشت در گير مى شوند و بايد حركتى جمعى صورت گيرد. جاى اين حركتها خالي است و هنجارهاى اجتماعى حلقه واسط گروه هاى واسط است. جامعه پزشكى بايد ارزش هاى اجتماعى را پاس دارد كه عدالت يكى از اين ارزش هاست.

احضار به مراجع قضایی در شان پزشک نیست

در ادامه این مراسم مصطفی پور محمدی وزیر دادگستری با تاکید برحفظ شان و جایگاه پزشکان با بیان 4 توصیه اساسی به این جامعه خواستار توجه جدی آنها نسبت به کاهش خطاهای پزشکی شد.

وی گفت: مساله مهمی که هم اکنون در بحث کاهش خطای پزشکی باید جدی گرفته شود، پرداخت و اهتمام ویژه پزشکان برای اختصاص وقت بیشتر به بیماران است، موضوع مهمی که از نظر روانی مهمترین مولفه کمک برای بهبود بیماران است.

وی با تاکید بر حقوق بیماران حتی در مطب های پزشکی افزود: نباید پزشکان  در مواردی همچون ویزیت بیماران عجله کنند اگر فرصت برای ویزیت 10 بیمار هست نوبت دهی برای 30 یا 40 بیمار دیگری که فقط وقتشان در انتظار پزشک میگذر چه ضرورتی دارد، درصورتی که فرصت کافی برای دریافت مشاوره های بالینی لازم برایشان محیا نمیشود.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه متاسفانه در هرچیزی حتی ارائه نتایج آزمایشات و موضوع تجهیزات پزشکی عجله می شود، تصریح کرد: باید پزشکان نیز با توجه به مسئولیت خطیرشان برای درمان بیماران، خود را همانند مجریان قانونی بدانند که موظف به رعات حقوق بیماران هستند و مراقب حق و حقوق آنها شوند، با این اقدام دیگر دادگاه و مجازاتی برای رسیدگی به تخلفات پزشکی ایجاد نمی شود زیرا خود پزشکان به نوعی مراقب اخلاق پزشکی خود و رعایت حال بیماران هستند.

محمدپور با بیان اینکه احضار پزشک به دادگاه درشان وی نیست، افزود: درصورت احترام به حقوق واقعی بیماران دردمند که با اطمینان و امید به درمان جان خود را دست پزشک معالجشان می سپارند دیگر خطای پزشکی نیز روی نمی دهد .

حضور 4000 نفر در خدمت هیئت های انتظامی
وزیر دادگستری ادامه داد: از نظر قوانین اجرایی نیز مشکلی نداریم و هم اکنون بالغ بر 4 هزار نفر در خدمت هیئت های انتظامی و هزار و 200 پزشک دادیار در حوزه سازمان نظام پزشکی کشور در حال رسیدگی جدی به شکایات هستند.

وی گفت: اگر بیماری احساس می کند که درحقش اجحافی شده اعم از گران فروشی در ارائه خدمات و  تجهیزات ، سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی می کند.

وزیر دادگستری همچنین اظهار داشت: موضوع دیگری که  بیشتر در مراجع قضایی مشاهده می شود، کثرت قابل توجه پرونده های پزشکی است، که گاهی میزان آنها تاحدی زیاد می شود که خود قاضی فرصت کافی برای صدور حکم ندارد و این مساله آسیب رسان است، بنابراین با وجود تجهیزات کافی، علم، تکنولوژی باید وقت کافی برای بیماران گذاشته شود تا از کثرت پرونده های پزشکی در مراجع قضایی بکاهد.

ایجاد توریسم پزشکی مهمترین برنامه کلیدی
در ادامه مراسم دبیر انجمن پزشکان عمومی با اشاره به حضور بیش از 600 هزار نفر در سازمان جهانی پزشک خانواده از نخستین عضویت رسمی ایران در این سازمان خبر داد.

رفیعی دبیر انجمن پزشکان عمومی ایران در نشست خبری که هم اکنون در حاشیه همایش این انجمن درحال برگزاری است گفت :

انتهای پیام/
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.