جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی : بخش زیادی از مطالبات جامعه پزشکی روی زمین مانده است /سرکوب تعرفه ها خدمت به مردم نیست

رئیس کل سازمان نظام پزشکی : بخش زیادی از مطالبات جامعه پزشکی روی زمین مانده است /سرکوب تعرفه ها خدمت به مردم نیست
زالی با اشاره به این که رمق جامعه پزشکی رو به تزلزل است گفت : بخش زیادی از مطالبات جامعه پزشکی روی زمین مانده که اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز در محل این سازمان برگزار شد بیان داشت : آفت بزرگی نظام سلامت را تهدید می کند زیرا برخی از افراد تعمدا بین منافع جامعه پزشکی و مردم واگرایی ایجاد می کنند.

وی با اشاره به این که بین مردم و جامعه پزشکی هیچ اختلافی وجود ندارد افزود : گرچه نظام سلامت ما  با مشکلات متعددی مواجه است اما همواره جامعه پزشکی و مردم را همگرا می دانیم و برای رفع مشکلات باید مدلی در سطح کلان کشور طراحی شود

وی با تاکید براین که با سرکوب تعرفه ها به مردم خدمت نمی کنیم اذعان داشت :  این که سلامت را در بازه زمانی دو دهه کنار بگذاریم مسلم است که نارضایتی مردم و جامعه پزشکی را به دنبال خواهد داشت که این امر بازی دو سر باخت است .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که باید مطالبات جامعه پزشکی بطور منطقی و به دور از نگاه جبرآمیز و بدون هیچ گونه سرکوبی مورد بررسی قرار گیرد اظهار داشت :  برای این که بتوانیم این بازی دو سرباخت را به دوسر برد تبدیل کنیم باید قیمت واقعی خدمات پزشکی محاسبه شود.

زالی با اشاره به کسری اعتبارات بیان داشت : البته در این دولت به مقوله سلامت توجه ویژه ای شده است اما حجم مطالبات متعدد در حوزه سلامت رو به افزایش است به طوری که هر وزیری که بر سر کار می آید از کسری بودجه در نظام سلامت گلایه دارد.

به گفته وی برای رشد تعرفه های پزشکی باید کار جهادی انجام شود تا دیگر متولیان امر سال را به سختی به پایان نرسانده و سال بعد را با کسری بودجه در این حوزه آغاز نکنند.

وی با عنوان این که جامعه پزشکی با وجود همه فراز و نشیب ها همراهی های لازم را با نظام سلامت داشته است تصریح کرد : پزشکان در ارائه خدمات درمانی به بیماران کوتاهی نمی کنند و در سال گذشته نیز 900 میلیون خدمت پزشکی در ایران ارائه شده و 2 هزار و 800  بسته خدمتی به مردم عرضه شده است .

 

***بازگشت به اصل قیمت تمام شده خدمات

زالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که  بیمه‌ها 1500 میلیارد تومان کسری بودجه دارند ؛ تصریح کرد :  بیمه ها با رشد تعرفه‌ها مخالفت خواهند کرد و  این در حالی است که بودجه 95 به گونه‌ای طراحی شده که با شتاب و تغییرات طرح تحول سلامت همگام نیست .

وی افزود : از 4 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار هدفمندی یارانه‌ها فقط 500 میلیارد تومان آن در حوزه تعرفه دست ما را گرفت.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی مسیری که برای تعرفه‌ها طی می‌کنیم خسته‌کننده شده است، یا باید مسیر چانه‌زنی غیر کارشناسانه  و غیر هدفمند طی شود یا راه دیگری را در نظر بگیریم.

وی با بیان این که سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه دارای 2 رای هستند گفت : متاسفانه ما رای حداقلی در شورای عالی بیمه داریم و به همین دلیل به مجلس پیشنهاد دادیم ترکیب این شورا تغییر کند اما چون منابعی موجود نیست همچنان مقاومت می‌شود.

***ارائه کار کارشناسی تعرفه ها به شورای عالی بیمه در آبان ماه

 

زالی با اشاره به این که هر سال شورای عالی بیمه از زمان ارائه نظرات کارشناسانه تعرفه ها گلایه مند بود اذعان داشت :کمیسیون تعرفه شورای عالی نظام پزشکی را فعال کردیم و به یک بسته  واحد رسیدیم که با اعمال تمام محدودیت ها و معذوریت ها  به وزیر بهداشت ارائه شد و برای نخستین بار اشتراک نظر در مورد تعرفه ها داشتیم .

 

وی افزود : نگاه آرمانی به تعرفه ها نداشتیم و توسط نرم افزاری که طراحی کرده بودیم کار کارشناسی در خصوص تعیین تعرفه های سال 95 انجام دادیم و آبان ماه گذشته نظر کارشناسی به شورای عالی بیمه تحویل داده شد تا در نظام بودجه بندی دولت به مقوله تعرفه های خدمات پزشکی نیز توجه شود که بسیاری از معضلات نظام سلامت ناشی از واقعی نبودن تعرفه خدمات در هر دو بخش دولتی و خصوصی است.

***عدم تغییر کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات طی 18 سال  

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت اشاره کرد و بیان داشت : زمانی این کتاب ارزش دارد که هر سال مورد بازنگری و ویرایش قرار گیرد و ما کتاب سال 84 را مبنا قرار دادیم که در بهترین شرایط اگر تمامی موارد آن محقق می شد 180 درصد رشد تعرفه ای رخ می داد.

وی با بیان این که 9 سال k  جراحی داخلی فریز بود افزود : اگر می خواستیم تورم 25 درصدی را اعمال کنیم در همه کتاب باید رشد تعرفه ها را اعمال می کردیم و زمانی که کتاب بیرون آمد همه نسبت به آن عکس العمل نشان دادند چون بار مالی فراوانی داشت و بیمه ها منابع لازم را برای پرداخت نداشتند.

وی ادامه داد : در بخش دولتی 38 درصد رشد و در بخش خصوصی نیز 42 درصد به پزشکان تعلق گرفت و اگر آن چه که با تعدیل و کار کارشناسی در خصوص تعرفه های سال 95 انجام شده توسط هیئت وزیران مصوب نشود مشکلات چند برابر می شود.

 

به گفته زالی رشد ویزیت و هتلینگ در  بسته  پیشنهادی به هیات وزایران قابل توجه است و با توجه به این که هزینه های جامعه پزشکی رو به فزونی است اگر  پکیج پیشنهادی مانند سال گذشته با کاهش رو به رو شود دیگر پاسخی نداریم که به جامعه پزشکی بدهیم.

*** افزایش غیر منطقی مالیات جامعه پزشکی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به این مطلب که مالیات جامعه پزشکی  رشد غیر منطقی داشته است ، خاطرنشان کرد :واگر پزشکان ما بخواهند با آسودگی خاطر خدمت‌رسانی کنند باید شرایط برایشان بهتر شود و این در حالی است که اکثر کسانی که بدون داشتن مدارج علمی به فعالیتهای اقتصادی می پردازند ریالی مالیات نمی دهند .

وی افزود :عدالت مالیاتی خواسته جامعه پزشکی است و حاضر به انجام شیوه نامه اجرایی با سازمان امور مالیاتی هستیم تا عدالت مالیاتی در مورد پزشکان رعایت شود.

 

وی ادامه داد : غفلت و بی توجهی به مشکلات دلزدگی برای جامعه پزشکی ایجاد می کند در حالی که این قشر سرمایه های اجتماعی هستند که باید شان و منزلتشان حفظ شود .

 

***اهداف نظام پزشکی در تقابل با هیچ گروهی نیست

 

زالی با بیان این که اهداف نظام پزشکی در تقابل با هیچ گروهی نیست  ؛ اظهار داشت : ‌دفاع از صنف پزشکی وظیفه نظام پزشکی است.  و ما در تلاش هستیم تا با وزارتخانه های بهداشت و رفاه همراه باشیم.

 

وی در خصوص قانون حذف مجازات حبس در جامعه پزشکی بیان کرد: با همکاری ریاست قوه قضاییه در سال گذشته بخشنامه ای برای اصلاح بخشی از قانون مجازات اسلامی صادر شد و این مسئله فقط مربوط به جامعه پزشکی نیست.

 

وی افزود: در سال گذشته  ، 18 حکم حبس تعزیری در جامعه پزشکی داشتیم که اجرا نشد و برای 3 حکم آن مجازات های جایگزین اعلام شد.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص وضعیت نظارت بر عملکرد بیمارستان‌های خصوصی گفت: تعطیلی بیمارستان‌های خصوصی در دو وجه کلی و بخشی است که رعایت استانداردهای بیمارستانی در نظارت عملکرد بیمارستان‌ها در اولویت قرار دارد و در صورت عدم رعایت استانداردهای درمانی قوه قضاییه حکم لازم را صادر می‌کند .

*** عدم پرداخت عوارض برای تابلوهای پزشکی

زالی با بیان اینکه پزشکان برای تابلوی پزشکی نباید عوارض پرداخت کنندگفت: از لحاظ قانون، پزشکان عوارض و مالیات برای تابلو ی خود ندارند اما متاسفانه واحدهای مختلف شهرداری این مسئله را قبول ندارند و گاه مزاحمت‌هایی را در این خصوص برای پزشکان ایجاد می‌کنند.

 

وی در خصوص موضوع پزشک خانواده گفت: باید پرداخت‌ها به پزشک خانواده سریع‌تر صورت گیرد همچنین مسئولان بهداشتی در مناطقی که پزشک خانواده در آن اجرا می‌شود باید از سطح اختیارات بالاتری برخوردار باشند.

 

به گفته وی باید سرانه درمان به شکل منطقی رشد کرده و پرداختها به پزشکان خانواده به موقع باشد و مسئولان ستادهای استانی نیز از اختیارات بالاتری در استان هایی که پزشک خانواده در آنجا اجرا می شود ؛ برخوردار شوند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است )

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.