پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مردم خط قرمز پزشکان هستند

مردم خط قرمز پزشکان هستند
عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: خط قرمز پزشکان مردم هستند که به هیچ وجه نباید از آن عبور کرده و با هزینه های سرسام آور فشار اقتصادی به آنها وارد کنیم.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ،دکتر بهنام عباسیان  عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: با توجه به اینکه تعرفه های پزشکی دربخش دولتی 10 درصد و در بخش خصوصی 13 درصد، ویزیت پزشکان هشت درصد و هتلینگ در بخش دولتی 15 درصد و هتلینگ بخش خصوصی هتلینگ 25 درصد افزایش یافته است، معتقدیم این رقم ها عادلانه و منطقی نیست.

وی افزود : همه این تغییرات رخ داده و ما معتقدیم شورای عالی بیمه سلامت مکلف است نسبت به بازنگری تعرفه ها اقدام و حتی اظهارات سازمان نظام پزشکی را بشنود. اما شورای عالی بیمه نظارت ما را بخاطر شرایط اقتصادی دور می زند.

وی ادامه داد: نظرات سازمان نظام پزشکی کارشناسی شده است و ما نمی توانیم صورت مساله را پاک و بخاطر مردم هزینه ها را کم کنیم. درست است در شرایط سخت اقتصادی هستیم و همه باید دست به دست هم داده تا از این بحران خارج شویم اما نظر من این است که هزینه تمام شده را باید به مردم بگویند و ما پزشکان تابع این هستیم که به مردم فشار وارد نشود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: زمانی که بیمار به یک مرکز درمانی مراجعه  و تنها پنج هزار تومان برای درمان هزینه پرداخت می کند، در ذهنش این تداعی می شود که تمام ارزش خدمات در همان پنج هزار تومان خلاصه شده است در حالی که اینگونه نیست و بخش پنهان آن را که بیمار نمی بیند به بیمه ها تحمیل می شود و بیمه ها نمی  توانند این هزینه ها را به مراکز درمانی پرداخت کنند.

به گفته عباسیان این اقدامات باعث می شود که هم به مردم و هم به جامعه پزشکی لطمه وارد شود، همانطوری که بانک مرکزی تورم سال را 26،9 درصد  اعلام کرده است باید این افزایش متناسب با نرخ تورم باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به نرخ تورم اعلام شده، اما 10 درصد تعرفه های پزشکی را افزایش داده اند واگر بخواهیم کیفیت سلامت را در بخش دولتی بالا ببریم باید به بخشی از این مشکلات بیشتر توجه شود.

وی گفت: ما اعتقاد داریم پرداختی از جیب مردم باید کمتر شود در شرایط فعلی نیز فعالان درعرصه علوم آزمایشگاهی و پاراکلینیک ها و پزشکان در بخش خصوصی دچار آسیب می شوند، چون همه فشارها در بخش درمان به بخش دولتی وارد می شود و آنها هم نمی توانند دخل و خرج را یکی کنند.

وی با بیان اینکه ترس ما تعدیل نیرو است، بیان کرد: ما از این می ترسیم که در بخش خصوصی هم تعدیل نیرو را شاهد باشیم  زیرا در بخش دولتی بسیاری از پرستاران که دو سال طرح را می گذرانند و پیش از این دعوت به کار می شدند اکنون دیگر دعوت به کار نمی شوند و آیا با همه این مشکلات، از نظر استاندارد کیفیت خدمات می تواند جوابگوی نیاز باشد؟

عباسیان افزود: حداقل انتظار سازمان نظام پزشکی این بود که تعرفه ها20 درصد اضافه می شد تا با آن بخشی از مشکلات را مرتفع می کردیم و همکاران خدمات کیفی خودشان را افزایش می دادند؛ اما متاسفانه در بخش فنی افزایش ناچیز و در بخش حرفه ای میزان افزایش صفر بوده است و حق ویزیت 6 تا 8 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این که با این افزایش تعرفه ها پزشکان عمومی نمی توانند امورات خود را بگذرانند، ادامه داد: البته ما دوست نداریم به مردم فشار وارد شود و باید در این شرایط میانگینی برای آن لحاظ می شد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی اضافه کرد: انتظار داریم دولت از کارهای کارشناسی سازمان نظام پزشکی استفاده بهینه کند و دبیر شورای عالی بیمه موظف است که تکروی نکرده و از نظرات همکاران ما استفاده کند.

به گفته وی اگر تعرفه ها به این گونه باشد میزان پرداختی از جیب مردم افزایش می یابد و خدمات با کیفیت بهتری به آنها داده نمی شود بنابر این مجبورند به مراکز درمانی خصوصی مراجعه کنند. استانداردهای ما باید رعایت شود و باید مردم به عنوان خط قرمز حقوق شان رعایت شود چون این میزان ناچیز افزایش تعرفه ها باعث می شود که مردم بیشتر ضرر ببینند.

وی اظهار کرد: ما انتظار داشتیم شورای عالی بیمه افزایش 20 درصدی را قبول کند، اما تعرفه اعلام شده بسیار اندک است و این موضوع باعث می شود که در بخش پاراکلینیک ها ، بیمه و بیمارستان ها مشکل داشته باشیم و انگیزه پزشکان هم گرفته شده در حالی که هیچ جای دنیا این گونه نیست.

وی یاد آور شد : دولت برای برون رفت از این معضل باید اقداماتی را انجام داده و از بیمه ها حمایت کند تا سلامتی مردم تامین شود زیرا اگر مردم سلامت نباشند ،جامعه ای پویا نخواهیم داشت.

انتهای پیام

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.