پنجشنبه، 9 فروردین 1403

اعتراض انجمن پزشکان عمومی ایران به برنامه رسانه ملی

اعتراض انجمن پزشکان عمومی ایران به برنامه رسانه ملی
رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در نامه ای خطاب به رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعتراض شدید این انجمن را نسبت به برنامه رسانه ملی در خصوص توزیع داروی متادون در بازار آزاد اعلام و خواستار عذرخواهی رسمی صدا وسیما از جامعه پزشکی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ، متن نامه دکتر عباس کامیابی رییس انجمن پزشکان عمومی ایران خطاب به رییس سازمان صدا و سیما به شرح ذیل است:

جناب آقای علی عسگری

رئیس محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ا یران

موضوع: اعتراض به برنامه خبری 20:30 مورخ 23 اردیبهشت

با سلام و احترام،

متاسفانه در برنامه خبری 20:30 شبکه دو شامگاه 23 اردیبهشت 98 گزارشی درباره توزیع داروی متادون در بازار آزاد منتشر شد که به شکلی غیرحرفه ای و بدون حضور حتی یک کارشناس در زمینه درمان اعتیاد یا مبارزه با مواد مخدر، مراکز درمان سوء مصرف مواد را مبداء توزیع غیرقانونی این دارو معرفی می کرد. علاوه براین، ناآگاهی عوامل تهیه این گزارش در موضوع مورد بحث تا حدی بود که در آن درمان نگهدارنده با داروی متادون معادل با اعتیاد ولی با جایگزینی ماده مورد سوء مصرف قلمداد می شد.

این در حالی است که تهیه کنندگان این گزارش با اندکی جستجو و مشاوره با کارشناسان (وزارت بهداشت، بهزیستی، انجمن های علمی پزشکی، نیروی انتظامی و ...)می توانستند دریابند که :

اولا : همان گونه که بارها توسط صاحب نظران تاکید شده ا ست ، نخستین و مهم ترین نتیجه تخریب رابطه جامعه پزشکی با مردم در پی پخش این گونه برنامه ها ی غیرحرفه ای، غیرکارشناسی و شاید مغرضانه ، آسیب به سلامت مردم است . در این مورد خاص ، تخریب وجهه مراکز درمان سوء مصرف مواد ثمری جز روی گرداندن بیماران مبتلا از مراکز رسمی ، علمی و قانونی درمان و سوق دادن آنان به انواع درمان های غیرعلمی و سودجویانه (ماهواره ای و ...) یا بازگرداندن آنان به دامان مافیای اعتیاد نخواهد داشت.

ثانیا: درمان نگهدارنده با داروهایی آگونیست از جمله متادون، در سراسر دنیا به عنوان یکی از مهم ترین و کاراترین روش های درمان اعتیاد به کار می رود و در کشور ما نیز سال هاست به عنوان یکی از رویکردهای برخورد با معضل اعتیاد و آسیب زدایی از آن ، مورد اجماع تمامی مراجع علمی و قانونی ذی ربط قرار دارد.

ثالثا: با استقرار سامانه اطلاعات درمان سوء مصرف مواد ایران (آیداتیس) و ثبت الکترونیکی دقیق و به روز اطلاعات داروهای ورودی وخروجی به مراکز درمان سوء مصرف مواد، احتمال نشت دارو از این مبداء به حداقل رسیده و در یک گزارش علمی و مستند، با استعلام و مقایسه میزان داروی متادون تولید شده توسط کارخانه های دارویی کشور با میزان متادون توزیعی در مراکز ، می توان به نتایج واقعی تری در مورد این معضل اجتماعی رسید.

انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن اعتراض شدید به پخش برنامه مورد اشاره، در درجه نخست خواهان عذرخواهی رسمی صدا و سیما از پزشکان، روانشناسان، پرستاران و سایرکارکنان حدود 7000 مرکز درمان سوء مصرف مواد در سراسر کشور و نیز بیماران تحت پوشش این مراکز است. این انجمن همچنین با اصرار بر تولید برنامه های کارشناسی از جمله برگزاری میزگردهایی با حضور نمایندگان تمامی مراجع قانونی و علمی ذی ربط از جمله وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی، نظام پزشکی ، انجمن های علمی پزشکی و ... آمادگی خود را برای معرفی نمایندگانی برای حضور فعال در این برنامه ها اعلام می دارد.

دکتر عباس کامیابی

رئیس انجمن

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.