پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس انجمن علمی مامایی ایران : ماما هویت مستقل دارد / عدم حضور ماما علت مرگ و میر مادران در برخی شهرها

رئیس انجمن علمی مامایی ایران :  ماما هویت مستقل دارد / عدم حضور ماما علت مرگ و میر مادران در برخی شهرها
خداکرمی با گلایه از این که یک صنف به راحتی اسمش تغییر یافته و به عنوان مراقب سلامت در طرح تحول شناخته شده است گفت : ماما ها هویت مستقل دارند که می توانند فعالیت های موثری در حفظ سلامت مادر و نوزاد داشته باشند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی در نشست هم اندیشی اعضای هیئت مدیره انجمن علمی مامایی ایران با ریاست کل سازمان نظام پزشکی ؛ دکتر ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی با اشاره به این که جامعه مامایی در بخش خصوصی طبق تعرفه و چارچوب شرح وظایف خود با بیمارستان های درجه یک کار می کند ؛ اظهار داشت : با تغییر نام هایی که در طرح تحول سلامت رخ داده نوعی دلزدگی برای جامعه مامایی کشور ایجاد شده و می گویند نظام مستقل نداریم ولی باید حرکتهایی از سوی نظام پزشکی انجام شود .

وی افزود : با درهم آمیختگی هایی که در طرح تحول صورت گرفته هم به ماما آسیب می رسد و هم به سلامت مادران و چطور اسم یک صنف را به راحتی عوض کرده و به عنوان مراقب سلامت به مردم معرفی می کنند و این در حالی است که مادر به مراقب سلامت اطمینان نکرده و خود نوعی نارضایتی را برای ارائه دهندگان و گیرندگان خدمات ایجاد کرده است .

وی با اشاره به این که مرگ و میر مادران در برخی شهرها به علت حضور نداشتن ماما بر بالین مادر بوده است ، ادامه داد : باید خدمات این گروه به عنوان مامای خانواده یا جامعه به مادران ارائه شود و برای حفظ حقوق و سلامت مادر و نوزاد باید مسوولان امر نگاه جدی به نقش ماماها در نظام سلامت و طرح تحول داشته باشند.

وی ضمن آن که خواستار انجام مکاتبه ای با وزارت بهداشت برای گروههایی شد که ارائه خدماتشان نیاز به پروانه دارد ؛تصریح کرد : خواهان این هستیم تا پرونده های هر گروهی که ارائه خدماتشان  نیاز به پروانه دارد مهمور به مهر نظام پزشکی باشد و هم پروانه مطب در اتاق کارشان باشد.

خداکرمی ادامه تحصیل در مقطع دکترای مامایی را مانع دیگری برسرراه این قشر عنوان کرد و گفت : مسوولان بر این باورند که اخذ دکترای مامایی منافع یک گروه را به مخاطره می اندازد در حالی که جامعه مامایی خواهان ادامه تحصیل در رشته تخصصی خود هستند.

بنا بر این گزارش سایر اعضای هیئت مدیره انجمن علمی مامایی به بیان مشکلات خود از جمله مشخص نبودن جایگاه و هویتشان ؛ عدم تضمین و پشتیبانی از استخدام ماماها در بخشهای مختلف نظام سلامت  و این که حداقل ها هم برای این گروه رعایت نمی شود ؛پرداختند.

 

اعضای هیئت مدیره انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به این که هیچ گونه حمایتی در نظام سلامت از ماماها نمی شوند بیان داشتند: تمامی تلاش جامعه مامایی برای حفظ سلامت مادران است و با توجه به این که وضعیت اقتصادی مردم هر روز ضعیف تر می شود و بسیاری از مادران توان مراجعه به متخصص را ندارند اگر ماما نیز در این چرخه حضور نداشته باشد سلامت مادران در مخاطره خواهد بود و این در حالی است که سال گذشته 75 درصد زایمان ها توسط ماما ها انجام شده است و نباید هویت این قشر از آن ها گرفته شود.

***ماما ها از گروههای آسیب پذیر نظام سلامت هستند

در ادامه این نشست دکتر زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به نقش موثر ماماها در حفظ سلامت مادر و نوزاد بیان داشت : یکی از گروههای آسیب پذیر نظام سلامت طی سال های اخیر ماماها هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود : در کشورهای توسعه یافته وظایف ماما ها ؛کارکرد ها ، نقش و کنشگری آن ها همواره مورد توجه بوده اما نظام سلامت ما هنوز به این امر توجه جدی نشان نداده است.

وی با بیان این که باید با همکاری و وحدت رویه در رفع مشکلات جامعه مامایی تلاش کرد ، ادامه داد :  یکی از اعتراضاتی که جامعه مامایی نسبت به جایگاه و هویت خود دارند بکار گیری آن ها در طرح پزشک خانواده در استان های فارس و مازندران به عنوان دستیار پزشک خانواده بود و همان قدر که از نقش پزشکان عمومی حمایت می کنیم باید از حق جامعه مامایی نیز دفاع کنیم.

زالی با تاکید بر این که نباید با هر فرمولی برای ماما ها کار ا یجاد کنیم تصریح کرد : باید قبل از حل مشکل بیکاری جامعه مامایی به هویت آن ها آسیب نرساند و مراقب سلامت بودن فی نفسه کار با ارزشی است که در نظام سلامت یک هدف محسوب می شود اما این عنوان نباید به قشر ماما داده شود وگرنه یک پزشک هم مراقب سلامت بیمار تلقی می شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که نقش ماما کاملا مستقل است گفت : ماما ها به منافع هیچ گروهی آسیب نمی زنند و هر کس باید منافع حرفه ای و صنفی اش محفوظ باشد لذا نیازمند سرمایه گذاری بر روی ماماهای فارغ التحصیل هستیم و باید یک بازمهندسی بر جایگاه ماماها داشته باشیم.

*** بی معنا بودن ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین بدون در نظر گرفتن جایگاه ماما

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که جامعه مامایی مدتها در یک افسردگی عمیق به سر می برد اذعان داشت : با توجه به سیاستگذاری های جمعیتی کشور و تشویق مادران به انجام زایمان طبیعی در نظر نگرفتن جایگاه ماماها که یک هویت شاخص دارند نوعی بی مهری نسب به زحمات این قشر است .

 

زالی با اشاره به نقش موثر ماما ها در تحقق اهداف سیاستگذاری های جمعیتی کشور افزود :  استفاده بهینه از خدمات با ارزش جامعه مامایی در نظام سلامت و طرح تحول باید همواره مد نظر قرار گیرد و استقلال ماما در دریافت کارانه برداشت از حق دیگری نیست.

وی با ابراز این که دلزدگی جامعه مامایی قابل قبول است گفت :برای رفع مشکلات باید حرکت صنفی و انسجامی داشت و روز ماما فرصتی برای بیان مطالبات به حق این قشر است که التفات کشوری را می تواند جلب کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی مکاتبه با وزیر بهداشت برای بیان مشکلات جامعه مامایی را به عنوان راهکاری به اعضای هیئت مدیره انجمن علمی مامایی ایران پیشنهاد کرد و اذعان داشت :  بحث هویتی ماما ها و حق ادامه تحصیل در رشته تخصصی خودشان که تناقضی با سایر رشته ها ندارد و همچنین عقد قرارد داد بیمه ها با جامعه مامایی از جمله مواردی است که باید با وزیر بهداشت و حتی در صورت نیاز با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شود.

وی یاد آور شد : در حوزه سلامت آموزش و تربیت نیروی انسانی باید متناسب با نیازها باشد و در خیلی از بیمارستان های تهران ماما به عنوان پرستار مشغول به کار است لذا باید ظرفیت پذیرش در حوزه مامایی تعدیل شود و نمایندگان این جامعه در شورای عالی نظام پزشکی نیز فعالتر باشند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.