پنجشنبه، 9 فروردین 1403

2/5 درصد تولیدات علمی جهان متعلق به ایران است .

سهم ایران از تولیدات علمی دنیا 1/7درصد از میان 102 کشور در حال توسعه به جز هند، برزیل، چین و کشور خود ما است و به این ترتیب تولید علمی ایران 2/5 درصد تولیدات علمی جهان را داراست که بسیار قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی دکتر علی اصغر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شانزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی که امروز در سالن امام خمینی(ره) در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد مبارک ماه ربیع الاول و تقارن این جشنواره با آن، اظهار داشت: این مهم را به فال نیک گرفته و امیدواریم منشا خیر و برکت برای دانشگاه، نظام سلامت و پژوهش و تحقیقات در کشور باشیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این جشنواره از یک جشنواره داخل دانشگاهی در حال تبدیل به جشنواره تقریبا ملی است، خاطرنشان کرد: با ابتکاراتی که توسط دکتر زرقی معاون دانشگاه انجام شد، توانستیم پژوهشگرانی را از خارج دانشگاه و داخل کشور و همچنین پژوهشگران و فرهیختگان خارج کشور را رصد کنیم و قدردان زحمات آن ها باشیم.

پیوندی با بیان اینکه از دانشگاه بزرگی چون شهید بهشتی انتظار می رود تا بتواند در عرصه علم، فناوری در تحقیقات و پژوهش حرفی برای گفتن داشته و نقش محوری خود را در کشور و نظام سلامت ایفا کند، ابراز داشت: انتخاب نام ابوریحان بیرونی این پزشک، منجم و ریاضیدان که توسط دکتر ولایتی بوده، موجب شد بتوانیم با برندسازی و بزرگداشت چنین مراسم هایی به دانش، پژوهش و علم و فناوری دامن بزنیم و این وظیفه ای است که برعهده تمام دانشگاه ها از جمله شهید بهشتی به عنوان دانشگاه پیشگام و پیشرو در علم و تحقیقات است.

وی تصریح کرد: در پناه اقتدار علمی می توان به اقتدار سیاسی، اجتماعی و دیگر اقتدارهای مطرح در سطح جهان رسید و راه عبور اقتدار علمی، از پژوهش، علم و فناوری است. از این منظر سرمایه گذاری در پژوهش، سرمایه گذاری مطمئن برای استقلال و توسعه ایران اسلامی است.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه رشد کمی تولیدات علمی ما در سال های اخیر باعث افتخار و تحسین آمیز است، ادامه داد: البته رتبه ما در ISI، 22 و در Scopus، 17 و رشد تولیدات علمی بسیار بالایی را داریم  که حاصل زحمات همه پژوهشگران نظام سلامت در کشور است.

وی این مهم را از جنبه کمی قابل دفاع دانست و اذعان داشت: سهم ما از تولیدات علمی دنیا 1/7درصد از میان 102 کشور در حال توسعه به جز هند، برزیل، چین و کشور خود ما است و به این ترتیب تولید علمی ما 2/5 درصد تولیدات علمی جهان را داراست که بسیار قابل توجه است.

پیوندی ادامه داد: علی رغم تلاش های بسیار زیادی که در رشد کمی تولید علم در کشور داشتیم، حلقه های مفقوده ای در پژوهش و تولید در کشور به چشم می خورد که باید نیم نگاهی به آن داشته و  با برنامه ریزی دقیق برای آینده بتوانیم از این مهم با موفقیت به اوج قله های دانش، علم و فناوری در منطقه و جهان برسیم.

وی با گلایه از اینکه کیفیت مقالات از نظر بین المللی پا به پای رشد کیفی ما نیست، اظهار داشت: با توجه به اینکه  رشد کمی مقالات ما در ISI، 22 است اما رشد ارجاعات مقالات از طرف پژوهشگران دنیا 42 است و بنابراین اختلاف 22 و 42 نشانگر آن است که کیفیت مقالات ما هم پای کمیت رشد نیافته است.

 

*** در توزیع و انتشار مدیریت دانش ضعیف عمل کردیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: البته این مهم ناشی از این نیست که رشد مقالات ما از نظر کمی مناسب نبوده  اما باید رتبه 42 را به 20 یا نزدیک آن برسانیم که آن موقع می توان ادعا کرد از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی را در دنیا داشته باشیم.

وی با انتقاد از اینکه در توزیع و انتشار مدیریت دانش ضعیف عمل کردیم، خاطرنشان کرد: انتشارات ما بسیار خوب است اما ترجمان این انتشارات و مقالات برای رفع نیازهای نظام سلامت خوب نیست.

به گفته وی، در ثبت نشانه های تجاری، کشور بر اساس ارزیابی WIPO در رتبه 80 - 82 است که نشان دهنده عدم موفقیت ما در نوآوری است هرچند که همه تلاش کردیم با کمبود امکانات، نیروی انسانی و مشکلاتی که داشتیم دست و پنجه نرم کنیم اما در هر صورت در برخی ایستگاه ها هنوز مقداری توقف داریم که لازم است از این ایستگاه ها هم به خوبی و با موفقیت رد شویم.

پیوندی در خصوص آمارهای گپ 1090، ابراز داشت: این گپ، 90درصد تولیدات علمی کشورهای جنوب و 10درصد نیازهای کشورهای شمال را برطرف کرده اما نشان دهنده آن است که نه تنها تولیدات علمی ما با نیازهای کشور همخوانی ندارد بلکه تنها به تولیدات فکر کردیم و نیازها را مدنظر قرار نداده ایم.

 وی با اشاره به گفته رهبر معظم انقلاب در خصوص علم نافع، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور سلامت نگر ما  نیز از آن به عنوان برونداد و بازده پژوهشی که بتواند نیازهای کشور را برآورده کند، یاد می کند. اما متاسفانه در دسته بندی گپ 1090 ، تنها به انتشار مقالات بدون در نظر گرفتن نیازهای داخل کشور، بین کشورهای جنوب قرار گرفتیم.  

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ ادامه داد: بنابراین باید در این قسمت ها حرکت جدی داشته باشیم تا سیاست گذاران و  تلاشگران نظام سلامت  بتوانند با حرکت های خوبی که در سال های اخیر انجام شده، مقالات را با شدت و سرعت بیشتری در بحث کیفیت، منطبق بودن با نیازهای پژوهشی و نظام سلامت داخل کشور تطبیق دهند.

به گفته وی ،طبق تحقیقات انجام شده  ارتباط ضعیف دانشگاه با صنعت کاملا مشهود بوده و هنوزنتوانسته ایم یک راه عملیاتی دو طرفه مطمئن را با تعامل سازنده صنعت با دانشگاه داشته باشیم تا در این راستا دانشگاه به نوآوری جذب شده  و نیازهای صنعت را برآورده کند.

انتهای پیام / ع

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.