پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مدیر یک شرکت داروسازی: سرانه مصرف داروهای عام در ایران بالاست/آموکسی سیلین پرفروش ترین داروی otc

مدیر یک شرکت داروسازی: سرانه مصرف داروهای عام در ایران بالاست/آموکسی سیلین پرفروش ترین داروی otc
مدیرعامل شرکت داروسازی ابوریحان با اشاره به اینکه اغلب مردم برای کاهش هزینه های درمانی اقدام به مصرف خودسرانه دارو از جمله آنتی بیوتیک ها می کنند، گفت: مصرف خودسرانه دارو می تواند یک سیکل درمانی ناقص را در بیماران ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ،دکتر اکبر منصوری با بیان اینکه وقتی صحبت از مصرف بالای سرانه دارو در کشور عنوان می شود منظور داروهای تخصصی نیست ،گفت: نه بیمار و نه پزشک بدون مبنای علمی و خودسرانه اقدام به مصرف و تجویز داروهای تخصصی نمی کند.

وی با اشاره به اینکه آنچه مد نظر بوده و تحت عنوان پرفروش ترین ها در بازار دارویی مطرح می شود داروهای "عام "است ،افزود: یک تعداد داروهای در این گروه دارویی قرار می گیرند که مصرف آن ها در جامعه ایران متداول بوده که از آن جمله می توان به انواع آنتی بیو تیک ها اشاره کرد.

 

وی مصرف آموکسی سیلین،مسکن ها و آنتی هیستامین را به ترتیب جز پرفروش ترین و محبوب ترین داروهای عنوان کرد و گفت: مصرف خود سرانه این داروها باید بیشتر مورد توجه مسولان قرار گیرد زیرا در اغلب موارد نه تنها استفاده از آنها ضرورتی برای افراد ندارد بلکه ممکن است یک سیکل درمان ناقص را در بیمار ایجاد کند.

 

دکتر منصوری با تاکید براینکه برخی از داروهای نباید به راحتی در اختیار افراد قرار گیرد بیان داشت:اکثر افراد مصرف کننده برای کاهش هزینه های درمان اقدام به مصرف خودسرانه این نوع داروها می کنند و اگر داروسازان مقاومتی در خصوص عدم ارائه این گونه داروها نشان دهند با این پاسخ مواجه می شوند که در صورت ویزیت پزشک نیز همین دارو برایمان تجویز می شود.

 

وی افزود:باید سیاستهایی اتخاذ شود تا آنتی بیوتیک هایی مثل آموکسی سیلین که مصرف کننده بالایی دارد با کنترل بیشتر و قیمتی متفاوت در اختیار متقاضیان قرار داده شود.

به گفته این دکترای داروسازی باید به داروهای عام که در اختیار افراد قرار داده می شود بهای بیشتری داده شود تا انگیزشی مصرف نشوند.

انتهای خبر /

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.