پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور عنوان کرد/ پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی خلا اصلی رشته كاردرماني

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور عنوان کرد/ پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی خلا اصلی رشته كاردرماني
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: رشته کاردرمانی در بسیاری از موارد در صحنه ارائه خدمات سلامت برای مردم، گروه های مختلف تخصصی و دست اندرکاران مربوط به حوزه سلامت به خوبی مشخص نشده است که پوشش بیمه ای از جمله این خلاهاست.

به گزارش روابط عمومي سازمان نظام پزشكي، دکتر عليرضا زالي كه در چهاردهمین کنگره کاردرمانی ایران سخن مي گفت، افزود: بازشناسی هویت تخصصی کاردرمانی و نقش بسیار مهم کاردرمان در عرصه سلامت کشور باید از ظرفیت های متفاوت رسانه ای و آگاهی بخشی عمومی استفاده کند تا جایگاه همکاران کاردرمان در نظام سلامت به معنای واقعی تبیین شود.

وي با اشاره به نقش گسترده رشته کاردرمانی در عرصه سلامت کشور، اظهار داشت: از آن جايي كه تغییر سیمای بیماری ها به سمت الگوهای غیرواگیر است، نیاز به کاردرمانی و اصول آن را بیش از گذشته مبرم و ضروری می سازد. در اين زمينه لازم است با تغییرات نوین در عرصه سلامت کشور بیش از گذشته از جایگاه خاص و تخصصی همکاران کاردرمان در نظام سلامت آتی بهره جوييم.

دکتر زالي با تاكيد بر اينكه ایده های فلسفی، شالوه رشته کاردرمانی را تشکیل می دهند، ابراز داشت: درك عميق از جنبه های مختلف جسمی، روانی، اجتماعی، ذهنی، فیزیکی و مکانیکال یک فرد که به عنوان مددجو به کاردرمان مراجعه می کند، در بسیاری از موارد در ذیل فلسفه های مبتنی بر نگرش نوین معطوف است.

وي با توضيح اينكه شاید هیچ رشته ای به اندازه کاردرمانی در گروه هاي توانبخشي از دالان تفكر مبتني بر كلي نگري عبور نكرده است، افزود: كلي نگري و احتراز از تفكر انتزاعي، مواردي است كه در فلسفه بنيادي اين رشته مي گنجد. اما رشته كاردرماني در مقاطعي چه در ايران و چه در عرصه جهاني دچار آسيب بزرگ فلسفي شده است.

رئيس كل سازمان نظام پزشكي ادامه داد: به علت باورهاي سنتي، نگاه كلي نگري كاردرمان تغيير يافته است  چرا که تمركز اين نگرش بيشتر بر تكنيك استوار بود تا بر فرد و به سمت بيماري سوق مي يافت تا سلامت محوري.

وي با تاكيد بر اينكه يك كاردرمان بايد در برابر بيمار به عنوان مددجو، اعتماد به نفس داشته باشد، گفت: كاردرمان بايد بتواند از ظرفيت هاي عميق اجتماعي استفاده كند. در رشته توانبخشي اساس کار باید نگاه به محيط پيراموني و براساس هنر و ابتكار باشد. چرا كه به علت تنوع مراجعان به كاردرمان و سلايق متفاوت آن ها، حين درمان بايد از تسلط و ابتكار كافي برخوردار باشند.

دکتر زالي خاطرنشان كرد: پديده هايي كه منجربه استفاده از كاردرمان مي شوند، اساسا مزمن هستند و كاردرمان گر بايد با روش هاي طولاني كار را دنبال كند و اين مهم نيازمند آن است كه بيمار و اطرافيان وي قدرت تحمل اين زمان طولاني را داشته باشند.  

وي اضافه كرد: در نظام سلامت روش هاي توان بخشي بايد به سرعت، در زمان مناسب، پويا و مستمر انجام شود. اگر مي خواهيم توان بخشي و بازتواني موثری داشته باشيم، اين تنها خصلت بايد مورد توجه همه سياست گذاران قرار گيرد. چرا كه كاردرماني يك رشته پويا، مترقي، متغن، علمي و مورد لزوم روز افزون نظام سلامت كشور است.

در حوزه توانبخشي با خلا جدي پوشش بيمه اي از پايه مواجه هستيم

رئيس كل سازمان نظام پزشكي با اشاره به مخدوش شدن نظام تعرفه گذاري در رشته توان بخشي در سال هاي اخير اظهار داشت: بسیاری از کارهای توانبخشی با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در این رشته تعرفه‌گذاری نشده است. اتفاق خجسته آن است كه در کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات پزشکی بخشی از خدمات کاردرمانی را وارد کردیم که این اقدام به مفهوم تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر در حوزه توانبخشي با خلا جدي پوشش بيمه اي از پايه مواجه هستيم، گفت: البته رويكرد وزارت رفاه و سازمان هاي بيمه گر در طول يكسال گذشته در خور تحسين بوده است. رويكرد متفاوت و جديدي حاكم شده است و گوش هاي شنوايي براي شنيدن نقطه نظرات كارشناسي مستمع است اما كافي نيست.

زالی افزود: در سال های گذشته معمولاً تعرفه‌ها ساده‌سازی و تمام تلاش‌ها و اقدامات سخت یک مددکار توانبخشی تنها در قالب یک ویزیت مطرح می‌شد در حالی که ممکن است برای یک هدف، صد روش کاردرمانی وجود داشته باشد که هر کدام از آن ها نیازمند تلاش منحصر به فرد خود است.

وي با ضروري خواندن پوشش بيمه اي خدمات رشته كاردرماني خاطرنشان كرد: بسياري از افرادي كه به دلايل مختلف به كاردرمان مراجعه مي كنند، متاسفانه به بخش هاي آسيب پذير جامعه تعلق دارند و تردد، زماني كه معطوف به اين كار مي شود، تحمل سختي راه براي آمدن به مراكز استان و بار مالي انجام برخي از روش هاي درماني در خانه موجب مي شد خانواده اي كه با مشكل فقر روبروست يا اساسا وارد حوزه كاردرماني نشود و يا در صورت ورود در اواسط كار، درمان را رها كند.

80 درصد اقدامات و خدمات مددکاران توانبخشی مربوط به کودکان است

رئيس كل سازمان نظام پزشكي گفت: 80 درصد اقدامات و خدمات مددکاران توانبخشی مربوط به کودکان است که با وجود اهمیت آن، این موضوع نشان دهنده آن است که ظرفیت‌های این رشته هنوز مشخص نشده است و ما نتوانسته‌ایم رشته‌های دیگر را با این رشته آشنا کنیم.

وي گفت: به نظر می‌رسد 3 تا 7 درصد کودکان مقاطع ابتدایی دچار بیش‌فعالی باشند که باید از کاردرمانی بهره ببرند و این کودکان در سنین مختلف نیازمند روش‌های متفاوت کاردرمانی هستند به این معنا که تا سنین زیر 5 سال فاز پیش اجرایی کاردرمانی باید موردنظر قرار گیرد و در سنین 5 تا 11 سالگی و پس از 11 سالگی هر کدام روش‌های درمانی خود را می‌طلبد.

دکتر زالي افزود: با توجه به سالمند شدن جمعیت جامه باید بیش از پیش از کاردرمانی در حوزه سلامت استفاده کرد و بر همین اساس این رشته باید جایگاه اساسی خود را در سلامت پیدا کند.

وي با تاكيد بر اينكه به علت اهميت رشته كاردرماني بايد بيش از گذشته از تريبون هاي عمومي استفاده شود، افزود: باز تبييني و شناسايي اين رشته در عرصه سلامت بسيار ضروري است تا اين رشته نيز چون بسياري از رشته هاي ديگر به صورت تخصصي، هم براي ارائه دهندگان وهم براي مردم بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد.

نقش موثر مشاوره اي كاردرمان ها در جلوگيري از اختلالات 

رئيس كل سازمان نظام پزشكي درادامه با توضيح اينكه در اكثر كارگاه هاي صنعتي در كشورهاي توسعه يافته، كاردرمان ها به عنوان مشاور حضور دارند، گفت: اين گروه فعاليت شغلي افراد را مورد پايش قرار مي دهند و به صورت پيشگيرانه مانع از بروز اختلالات مي شوند.

وي اضافه كرد: كاردرمان ها با چنين پايشي موجب افزايش عملكرد شغلي از نظر توليدي با مشاوره به كارفرماها، موسسات توليدي و صنعتي شده اند و نه تنها در بحث درمان تاثيرگذار هستند بلكه در پيشگيري وبهره وري اقتصادي هم به عنوان مشاورين خوبي به خصوص در كارگاه هاي بزرگ صنعتي در كشورهاي توسعه يافته از آن ها بهره مي جويند.

دکتر زالي با ابراز تاسف از اينكه در ايران از ظرفيت مشاوره اي و كارشناسي كاردرمان ها به عنوان معاينات و اقدامات پيش حرفه اي استفاده نمي شود، تصريح كرد: در نظام ارائه خدمات كشور ما مبحثي تحت عنوان نظام پيش حرفه اي وجود ندارد در حاليكه در كشورهاي توسعه يافته، چنين نظامي پابرجاست. فرد آموزش مهارتي لازم را ديده و قدرت تطابق خود را در آموزش ها براي شغل جديد افزايش مي دهد و اين مهم ميسر نمي شود مگر با نظام آموزش پيش حرفه اي توسط كاردرمانها.

انتهاي خبر/

     

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.