پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس سازمان تامین اجتماعی: مطالبات جامعه پزشکی تا هفته آینده پرداخت می شود/ تلاش برای بهبود ارتباط تامین اجتماعی با جامعه پزشکی

رئیس سازمان تامین اجتماعی: مطالبات جامعه پزشکی تا هفته آینده پرداخت می شود/ تلاش برای بهبود ارتباط تامین اجتماعی با جامعه پزشکی
رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: در یک سال اخیر در جهت اصلاح رابطه سازمان تامین اجتماعی با جامعه پزشکی دو اقدام، تجهیز منابع و پرداخت‌های معوقات جامعه پزشکی و در دومی مرحله در بخش های بیمه ای و تعامل با همکاران پزشک، تغییر فرهنگ بین سازمان های بیمه گر و پزشکان را انجام دادیم

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی، دکتر سید تقی نوربخش با اشاره به شرایط نظام سلامت در یکسال اخیر اظهار داشت: در دولت دهم مردم در شرایطی قرار داشتند که بیش از 50 درصد هزینه های درمانی را به صورت پرداخت از جیب خود و بیش از 70 درصد پرداخت از جیب داشتند. هزینه های خانمان سوز که بر اساس قانون برنامه باید به کمتر از یک درصد می رسید، به بیش از 7 درصد رسیده بود و بسیاری از افراد جامعه از دهک های میانی به دهک های پایین تنزل یافتند.

وی ادامه داد: وضعیت تعرفه ها نابسامان بود که هم اکنون این مسئله هنوز هم در مورد پزشکان عمومی وجود دارد. تعامل بین جامعه پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر کاملا در هژمونی به سر می برد. نظام برنامه ریز سلامت (شورای عالی بیمه) به عنوان بالاترین مرجع، یکسال تشکیل نشده بود و پرداخت های سازمان های بیمه گر در سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت با 9 تا 10 ماه تعویق انجام می شد. در این میان هر سه ضلع نظام سلامت اعم از دولت و حاکمیت، مردم و جامعه پزشکی ناراضی بودند.

نوربخش با عنوان اینکه حدود 10 هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمومی کشور و 6 هزار میلیارد تومان از بیمه های اجتماعی در رابطه با نظام سلامت، تخصیص داده شد، گفت: همچنین  حدود 8 میلیون نفر از افرادی که فاقد هرگونه بیمه ای بودند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. 

وی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته، هیچ کس مدعی این نیست که همه مسائل با تخصیص منابع حل شده است. رفع عمق مشکلات مردم و جامعه پزشکی با توجه به اینکه ساختار نظام سلامت با چالش روبرو است، به حدی است که طی یک و شاید چند سال به طول خواهد انجامید.   

رئیس سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه منابع تخصیص داده شده باید در مجرایی که حداکثر اثر بخشی را داشته باشد، به کار گرفته شود و سیاست دولت نیز همین مهم است، گفت: این مسئله تنها با ساختار پزشک خانواده میسر خواهد شد. البته اسامی و فرمت های مختلف برای آن عنوان می شود اما به هر روی نقش پزشکان عمومی در آن مشخص و مکانیسم ارجاع از پزشک عمومی به سایر سطوح در آن تبیین شده است که اثر بخشی حداکثری برای منابع را به همراه خواهد داشت.  

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چالش اصلی پزشکان، جایگاه و شان جامعه پزشکی است. شانیتی که طی سال ها به همت بزرگانی که نام آن ها در تاریخ پزشکی کشور می درخشد، ایجاد شده است. متاسفانه دیوار اعتمادی که جزو الزامات قطعی تعامل بین بیمار و پزشک است، دچار خدشه شده و در حال فروپاشی است و شاید بازیافت آن هم به سادگی امکان پذیر نباشد.

نوربخش در مورد اقدام سازمان تامین اجتماعی در یک سال اخیر در جهت اصلاح رابطه سازمان با جامعه پزشکی، تصریح کرد: اولین اقدام، تجهیز منابع و پرداخت‌های معوقات جامعه پزشکی و دومین اقدام در بخش های بیمه ای و تعامل با همکاران پزشک، تغییر فرهنگ بین سازمان های بیمه گر و پزشکان است.

وی اضافه کرد: باید جامعه پزشکی را ارج نهیم که به نیابت از سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان ارائه خدمت می کند. به همین علت سازمان های بیمه گر نباید مدعی جامعه پزشکی و یا بیمه شده خود باشد. تلاش کردیم تا چنین فرهنگی را تا حدودی تغییر دهیم که البته موفق نشدیم.

مشکل سازمان های بیمه گر دو خط بودن و یا خط خوردگی نسخ نیست

رئیس سازمان تامین اجتماعی با توضیح اینکه مشکل سازمان های بیمه گر دو خط بودن و یا خط خوردگی نسخ نیست، خاطرنشان کرد: اگر تخلفی هم وجود داشته باشد، باید با مکانیسم های نظارتی مدرن و با حفظ کرامت جامعه پزشکی انجام شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مطالبات جامعه پزشکی هفته آینده تا پایان آذرماه پرداخت خواهد شد، اظهار داشت: پرداخت مطالبات یک اصل است.

نوربخش با عنوان اینکه پزشک عمومی باید در حیطه دانش و حرفه خود وارد عملیات تشخیصی و درمانی شود، گفت: به برکت رای مردم، فضاها باز شده است و دولت به صنوف مختلف به خصوص جامعه پزشکی اعتماد دارد. هنر ما به عنوان جامعه پزشکی آن است که تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و فرصت ها را تقویت کنیم. امکان دارد چنین فرصتی پایدار نباشد. همدلی بین ارکان مختلف نظام سلامت، سازمان های بیمه گر و ارکان دولت فرصت هایی است که پیش از این وجود نداشت.

انتهای خبر/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.