پنجشنبه، 30 فروردین 1403

سازمان نظام پزشکی پیگیر مطالبات دستیاران سراسر کشور است

سازمان نظام پزشکی پیگیر مطالبات دستیاران سراسر کشور است
دفتردستیاری سازمان نظام پزشکی میزبان تنی چند از اساتید به مناسبت روز معلم (استاد) و نمایندگان دستیاران از سراسر کشور بود .

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در جلسه هم اندیشی نمایندگان دستیاران از سراسر کشور که با حضور دکتر ایرج فاضل رییس کل سازمان نظام پزشکی، دکتر محمد رضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی، دکتر مصطفی معین عضو شورای عالی نظام پزشکی، دکتر محمد وجگانی عضو شورای عالی نظام پزشکی، دکتر علیرضا سلیمی معاون آموزشی وپژوهشی سازمان نظام پزشکی، دکتر محمدجهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی و نمایندگان هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ آقایان دکتر سلام زاده و دکتر خوش سیرت و دکتر اسماعیل ایدنی قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت برگزار شد و معضلات و مطالبات این قشر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه نمایندگان دستیاران ،از این فرصت برای ارایه گزارش مستندی از وضعیت دستیاران کشور و مقایسه آن با استانداردهای جهانی پرداخته  و از سازمان نظام پزشکی خواستار پیگیری تعامل بیشتر این قشر با وزارت بهداشت وتعریف سازو کارهایی به منظور طرح مشکلاتی شدند که بطور مستقیم باید توسط این وزارتخانه حل و فصل شود.

نمایندگان دستیاران سراسر کشور با بیان این که رزیدنت ها و دستیاران مشمول قانون کار نیستند خواستار این شدند که پیگیری و اقدامات لازم در این زمینه از سوی سازمان نظام پزشکی به عنوان خانه صنفی آن ها انجام شود، زیرا علیرغم قول شفاهی مسئولان وزارت بهداشت در خصوص بیمه و سنوات کاری این جامعه، در عمل هیچ اقدامی انجام نشده است .

یکی دیگر از مباحث مورد بحث دستیاران در این جلسه این بود که رزیدنت های سال سوم یا چهارم برای گذراندن طرح دستیاری به اقصی نقاط مختلف کشور اعزام می شوند در حالی که هنوز فارغ التحصیل نشده اند و اگر این توان در آنها مشاهده می شود که به عنوان یک متخصص به ویزیت بیماران بپردازند چه لزومی دارد بعد از گذراندن طرح دوره آموزشی داشته باشند و این موارد با یکدیگر تناقض دارد و آن چه در این میان بسیار مهم است سلامت بیماران بوده که باید به دقت به این نکات توجه شود.

از دیگر مطالبات نمایندگان دستیاران سراسر کشور ایجاد یک واحد حقوقی رسمی برای حمایت های لازم در خصوص دستیاران و رزیدنتها بود تا در مواقع لزوم از جمله هنگامی که پرونده دستیاران به سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می شود آن ها بتوانند به این واحد مراجعه کنند.

نمایندگان دستیاران با تاکید بر غفلت از امور پژوهشی دستیاران؛ بیان کردند : رزیدنت ها و دستیاران وارد محیطی می شوند که آموزش و پژوهش و درمان باید در کنار هم انجام شود اما با اجرایی شدن طرح تحول سلامت امور درمانی بر آموزش و پژوهش غالب شده ، بنابر این آموزش ها کمتربوده و موضوع پژوهش نیزبه طور کلی حذف شده است و با توجه به مشکلات معیشتی و شرایط کاری سختی که این قشر متحمل می شوند، هنوز مشخص نیست که یک رزیدنت عضودرمانی نظام سلامت محسوب می شود یا عضو آموزشی آن.

برخورد سلیقه ای با پرداخت های دستیاران و رزیدنت ها ، فقدان حقوق و مزایای مناسب ؛ افزایش بی رویه آمار رزیدنت ها در هر سال که دغدغه شغلی و جذب شدن به نظام سلامت را برای فارغ التحصیلان ایجاد می کند و همچنین حق عضویت آنها ، از دیگر معضلات مطرح شده از سوی نمایندگان دستیاران سراسر کشور بود.

گفتنی است پس از استماع نظرات نمایندگان دستیاران از سراسر کشور دکتر محمد رضا ظفرقندی با اشاره به این که یکی از اهداف سازمان نظام پزشکی در دور کاری جدید ایجاد دفتر برای حضور جامعه دستیاری و بیان مشکلات و مطالبات این قشر بود ، بیان کرد : اکنون این دفتر در سازمان نظام پزشکی وجود دارد و حتی به تصویب شورای عالی سازمان نظام پزشکی رسید که در چارت رسمی این سازمان قرار گیرد.

وی هدف از ایجاد این دفتر را محلی برای هم اندیشی و تبادل نظر گروه دستیاران ، وجود تریبونی برای اعلام مطالبات این قشر و پشتیبانی نظام پزشکی به عنوان واسط برای پیگیری مطالبات دستیاران عنوان کرد و گفت : سازمان نظام پزشکی به عنوان پشتیبان و کمک کننده نسبت به مطالبات دستیاران سراسرکشور است.

در ادامه دکتر علیرضا سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: جامعه دستیاری  همواره برای سازمان نظام پزشکی مهم بوده و ایجاد دفتر دستیاری گواه این مطلب است و شورای عالی سازمان نظام پزشکی و سایر معاونتها و مدیران سازمان نیز در پیگیری  امور مربوط به دستیاران و رزیدنت ها سهیم هستند.

دکتر اسماعیل ایدنی قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت نیز در این جلسه حضور داشته و به سوالات نمایندگان دستیاران سراسر کشور در موضوعات مختلف پاسخ های مربوطه را ارائه دادند و بر همفکری و هم اندیشی و طرح مسائل به منظور پیشرفت امور این گروه تاکید کردند.

در پایان این جلسه دکتر ایرج فاضل ریاست کل سازمان نظام پزشکی ضمن ابراز خرسندی از حضور رزیدنت ها و دستیاران در سازمان نظام پزشکی بیان کردند: رزیدنت ها و دستیاران یکی از گروههای مهم و اصلی جامعه پزشکی هستند که با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه هستند.

ایشان افزودند : شرایط این گروه کاملا قابل درک است و باید به این نکته مهم توجه داشت که با هم بودن می تواند به حل مشکلات کمک کند، بنابر این برای رفع مشکلات و پیگیری مطالبات خود بهتر است رو در رو مسائل را مطرح کرده و از طریق سازمان نظام پزشکی که خانه خودتان است مسائل موجود را حل و فصل کنید.

ایشان تصریح کردند : دانشجوی رشته پزشکی از ابتدا با مشکلات متعددی مواجه است و مراحل سخت و دشواری را باید طی کند تا بتواند به عنوان یک پزشک درعرصه سلامت به خدمت رسانی مشغول شود و این منصفانه نیست که سایر رشته های آموزشی سختی دوران تحصیل دانشجویان پزشکی  از جمله گذراندن طرح و اعزام به مناطق محروم و سایر مسائل موجود را نداشته باشند و بهتر است که در خصوص مراحل تحصیلی دانشجویان رشته پزشکی بازنگری و تعدیل انجام شود.

 

ایشان در خاتمه یاد آور شدند : باید با کارگروهی و همفکری به نتیجه رسید، چرا که ظاهرا در ایجاد مشکل تبحر بیشتری داریم تا حل آن ؛بنابر این توصیه می کنم همواره در کنار هم به بررسی مسائل پرداخته و با کارگروهی مشکلات را حل و فصل کنید و بدانید که هیچ مشکلی دوروزه برطرف نمی شود . در این راه باید صبور بود و مردم را نیز در نظر گرفت زیرا اصلی ترین رسالت یک پزشک ایجاد این حس در مریض است که جز سلامتی بیمارش هیچ چیز برایش مهم نیست .

در پایان این دیدار نمایندگان دستیاران سراسر کشور باتبریک روز معلم به جناب آقای دکتر ایرج فاضل از مقام علمی ایشان تجلیل کردند.

انتهای پیام 

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.