جمعه، 10 فروردین 1403

موج‌سواری عده‌ای برای ابطال انتخابات نظام پزشکی

موج‌سواری عده‌ای برای ابطال انتخابات نظام پزشکی
رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور ضمن انتقاد از آنچه که "موج‌سواری عده‌ای برای ابطال انتخابات سازمان نظام پزشکی" خواند، جزییاتی را درباره زمان قانونی آغاز به کار نظام پزشکی جدید، چگونگی انتخاب رییس کل، اعضای شورای‌عالی و بازرسین این سازمان و ... تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکیدکتر عباس آقازاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیش از برگزاری هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام‌پزشکی، این سازمان نگرانی‌هایی را درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک ابراز کرده بود، گفت: هر چند که برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک یک گام رو به جلو است، اما به چند دلیل ما این کار را در این دوره ناموفق پیش‌بینی می‌کردیم

بانک اطلاعاتی نظام پزشکی به‌روز نیست

وی افزود: عدم شفافیت و دقت در بانک اطلاعاتی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت یکی از این دلایل بود. به طوریکه تعداد پزشکانی که در سامانه‌ سازمان نظام پزشکی ثبت شده‌اند، یا فوت شده‌ و یا مهاجرت کرده‌اند. بنابراین بانک اطلاعاتی ما هنوز با دقت و شفافیت به‌روز نشده است و هنوز شفاف نیست.

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بسیاری از کارکنان ستادی وزارت بهداشت و پزشکانی که در دانشگاه‌ها و ادارات وابسته به این وزارتخانه کار می‌کنند، اصلا برای تمدید کارت نظام پزشکی یا اخذ پروانه پزشکی خود مراجعه نمی‌کنند، گفت: بر این اساس اطلاعات‌ این افراد مربوط به همان ثبت‌نام اولیه در سازمان است. به عنوان مثال یک نفر به عنوان پزشک عمومی ثبت‌نام کرده حال اگر بعد از سال‌ها تخصصش را گرفته و آن را اعلام نکرده باشد، این تغییرات در اطلاعات ثبت شده او در سازمان نظام پزشکی لحاظ نشده است.

آقازاده همچنین اظهار کرد: بر اساس قانون، برای اشتغال در حرف پزشکی عضویت در سازمان نظام پزشکی ضروری است و برای عضویت در سازمان نظام پزشکی حق عضویتی برای افراد در نظر گرفته شده که باید آن را به طور سالانه پرداخت کنند؛ این درحالیست که بسیاری از پزشکان اصلا چنین کاری را انجام نمی‌دهند. به عنوان مثال ما کاندیدی داشتیم که حتی برای تمدید کارت نظام پزشکی خود مراجعه نکرده بود، اما برای انتخابات سازمان، کاندید هم می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل ما به وزارت بهداشت اعلام کردیم که برگزاری انتخابات الکترونیک زمانی میسر است که بانک اطلاعاتی محکم، دقیق و شفافی در پشت آن قرار داشته باشد. بنابراین با این بانک اطلاعاتی مخدوش، انتخابات سازمان نظام پزشکی نمی‌توانست به صورت الکترونیک برگزار شود و این برای ما ایجاد نگرانی می‌کرد.

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در عین حال باید توجه کرد که مجری انتخابات سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت است و به هیچ وجه سازمان نظام پزشکی هیچ مسئولیتی در قبال بد یا خوب برگزاری انتخابات ندارد، بلکه قانون به صراحت اعلام کرده که مجری برگزاری این انتخابات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

آقازاده با بیان اینکه بعد از اینکه نگرانی‌ها در این زمینه به وزارت بهداشت منتقل شد، آنها اعلام کردند که انتخابات را به دو صورت الکترونیک و حضوری برگزار خواهند کرد، افزود: بر این اساس اطلاعات اعضای سازمان نظام پزشکی در هر شهرستان به وزارت بهداشت داده شد و آنها آن را در یک سامانه الکترونیک وارد کردند، اما متاسفانه داده‌پردازی و مدیریت آی‌تی در سامانه به نحوی انجام شد که محل کار نیمی از اعضای سازمان نظام پزشکی در سامانه به اشتباه وارد شده بود. سپس هم اعلام شد که تا چند روز فرصت دارید تا وارد سامانه شده و اشتباهات را اصلاح کنید، در نتیجه اعضای سازمان نظام پزشکی وارد سامانه شده و سعی کردند تا موارد اشتباه را اصلاح کنند. بعد از آن هم معاونت درمان وزارت بهداشت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که انتخابات به صورت الکترونیک و حضوری به طور همزمان برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: وقتی اعلام می‌کنند انتخابات هم به شکل حضوری و هم به صورت الکترونیک برگزار می‌شود، این واژه «هم» بار حقوقی در بر دارد. بر این اساس در حال حاضر دیگر نمی‌توان گفت که به دلیل عدم برگزاری انتخابات الکترونیک، انتخابات حضوری را هم باید باطل کنیم؛ چرا که از همان ابتدا اعلام شد که انتخابات هم به شکل الکترونیک و هم به صورت حضوری برگزار می‌شود.

آقازاده با بیان اینکه در روز انتخابات تعدادی از افراد وارد سامانه شده و پسوردهای خود را وارد کردند و حتی تعدادی از افراد هم رای الکترونیک دادند، گفت: این درحالی بود که اختلال سامانه از اوایل صبح آشکار و رای‌گیری الکترونیک لغو شد و همه به سمت حوزه‌های رای‌گیری هجوم آوردند. البته در شهرهای متوسط و کوچک این موضوع پیش‌بینی شده بود و اکثریت قاطع افراد  برای ارائه رای‌شان حاضر شدند. نهایتا در انتهای انتخابات نیز دو ساعت به طول انتخابات اضافه شد تا حداکثر جامعه پزشکی بتوانند خود را به محل اخد آراء برسانند. البته پیشنهاداتی هم برای تمدید مجدد انتخابات وجود داشت، اما مطابق با آیین‌نامه مصوب شورای‌عالی نظام پزشکی که به امضای وزیر هم رسیده، انتخابات باید در یک روز تعطیل برگزار شود و طول آن بین هفت تا ۱۴ ساعت باشد. بنابراین این بند قانونی،   دست هیات نظارت را برای ادامه رای‌گیری بست و در نتیجه افرادی که تمایل داشتند تا به صورت الکترونیکی رای دهند و در مسافرت به سر می‌بردند، ‌ نتوانستند رای دهند.

پیشنهادی که رد شد

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: البته در همان زمان ما پیشنهاد دادیم که از ساعت ۸ شب به بعد از همه افراد جامعه پزشکی که قصد رای دادن دارند، در هرکجا که هستند اخذ رای شود و بعد از شمارش آراء هر صندوق‌ در حوزه‌های انتخابیه، این آراء هم به آنها اضافه شود و نتیجه قطعی را اعلام کنند. اما نمی‌دانم این پیشنهاد به چه دلیلی قبول نشد و ساعت ۱۰ شب حوزه‌ها بسته و صندوق آراء شمارش شد.

آقازاده با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد منتخبین این انتخابات کسانی هستند که با رای جامعه پزشکی انتخاب شدند، گفت: اکثریت این افراد کسانی هستند که از آرای  خود صیانت می‌کنند و موافق ابطال آرایشان نیستند. البته مساله ابطال انتخابات را کسانی مطرح می‌کنند که نیت‌شان حمایت از حق رای‌دهی همه افراد است و می‌خواهند از حقوق شهروندی حمایت کنند، اما نمی‌توانند این قضیه را به کل منتخبین تسری دهند. بنابراین پیش‌بینی می‌کنم که اکثریت قاطع منتخبین نظام پزشکی انتخابات را بپذیرند و با تغییراتی جزیی راه‌حلی را برای احیای حق کسانی که اعتراض کردند،   بیابند.

موج‌سواری عده‌ای برای ابطال انتخابات نظام پزشکی

وی تاکید کرد: در عین حال اکنون که مشخص شده تعداد آراء افرادی که انتخاب شدند، چقدر است، درست نیست که صدوق باز شده را به سمت تجدید انتخابات ببریم.   این کار به نفع انتخاب‌شدگان انتخابات نیست، یعنی اگر حقی از افرادی که نتوانستند رای دهند، ضایع شده، در صورت ابطال انتخابات حق منتخبین ضایع می‌شود. بنابراین این راه‌حل خوبی نیست. البته برخلاف کسانی که به دنبال احیای حق شهروندی پزشکان هستند، احساس می‌کنم که عده کمی هم دوست دارند روی این قضیه موج‌سواری کنند. بنابراین هرکس که حسین حسین کرد، حتما به عشق سالار شهیدان نیست، بلکه شاید به عشق پلوی نذری امام حسین است.

آقازاده همچنین گفت: به هر حال افراد ۴۸ ساعت بعد از انتخابات وقت داشتند تا اعتراضات خود را به هیات نظارت ارسال کنند و تا ۱۰ روز هم هیات نظارت فرصت بررسی، جمع‌بندی، پاسخگویی و اعلام قطعی اسامی انتخاب‌شدگان را دارد.

زمان قانونی آغاز به کار نظام پزشکی جدید

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به پروسه تعیین رییس کل، شورای‌عالی و بازرسین سازمان نظام پزشکی و زمان در دست گرفتن اختیارات این سازمان از سوی منتخبین این دوره، گفت: تمام این مسیرها باید در مدت زمان کمی که تا پایان مهلت قانونی فعالیت نظام پزشکی فعلی مانده، انجام شود. در انتخابات دوره قبل نظام پزشکی در سال ۹۱ آقای دکتر زالی به عنوان رییس کل سازمان انتخاب شدند، اما رییس جمهور وقت نپذیرفتند که حکم آقای دکتر زالی را تنفیذ کنند. در نتیجه در سال ۹۲ که آقای روحانی به عنوان رییس جمهور انتخاب شدند، حکم آقای دکتر زالی را تنفیذ کردند. حال از آنجایی که امضا اعتبارنامه‌های روسای نظام پزشکی شهرستان‌ها، ‌اعضا هیات‌های بدوی و ... منوط به تنفیذ حکم بوده است، ما تاریخ تنفیذ حکم دکتر زالی را به هیات نظارت پیشنهاد کردیم تا به عنوان شروع دوره جدید در نظر گیرند که ظاهرا مورد قبول قرار گرفت.

اعتبار نظام پزشکی دوره ششم تا ۳۱ مرداد ماه

آقازاده ادامه داد: بنابراین نظام پزشکی دوره ششم  تا ۳۱ مرداد ۹۶ اعتبار دارد. یعنی بر اساس قانون خوب است که در فاصله باقی مانده، بتوانیم این مسائل را به نتیجه برسانیم تا طی چند روز باقی‌مانده به پایان مرداد ماه مجمع عمومی برگزار شود. برای تشکیل مجمع عمومی هم در شهرستان‌ها هر هیات مدیره‌ فرد یا افرادی را با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان آن شهر برای حضور در مجمع عمومی انتخاب می‌کنند. باید توجه کرد که به‌ازای هر ۵۰۰ نفر شرکت‌کننده در انتخابات سازمان نظام پزشکی در هر شهر، آنها می‌توانند یک نفر را به عنوان نماینده برای شرکت در مجمع عمومی بفرستند.

وی با بیان اینکه مجمع عمومی با حضور  ۲۴۰ نماینده رسمیت پیدا می‌کند، اظهار کرد: حال بعد از اینکه هیات‌های مدیره سازمان نظام پزشکی از سوی هیات نظارت تایید شد، اعضای مجمع به هیات نظارت معرفی می‌شوند و هیات نظارت برای آنها احکام صادر کرده و به مجمع دعوت می‌شوند. حال در روز برگزاری مجمع عمومی کسانی که آی‌دی‌کارت جدید دارند  و به عنوان عضو مجمع تایید شدند، حضور یافته و در ابتدا یک هیات رییسه سنی انتخاب می‌کنند که شامل دو نفر از مسن‌ترین و دو نفر از جوان‌ترین افراد است و آنها جلسه را برای انتخاب هیات رییسه مجمع اداره می‌کنند. به این صورت که افرادی کاندید شده، رای‌گیری انجام و چهار نفر به عنوان هیات رییسه مجمع انتخاب می‌شوند. سپس آن هیات رییسه در حضور هیات مرکزی نظارت، انتخابات شورای‌عالی نظام پزشکی، ریاست کل و بازرسین را انجام می‌دهد.

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سپس اسامی کاندیداهای شورای‌عالی که حتما باید در یکی از هیات مدیره‌ها رای اولیه را آورده باشند، به هیات نظارت داده می‌شود، گفت: در همان جلسه هم به افرادی که نامزد ریاست کل هستند، چند دقیقه وقت داده می‌شود تا معرفی کوتاهی از خودشان داشته باشند. بعد از این فقط اعضای مجمع که آی‌دی‌کارت به همراه دارند در سالن می‌مانند و انتظامات سایرین را خارج می‌کند و حتی کاندیداهایی که عضو مجمع نیستند، از سالن بیرون می‌روند. بعد از آن  پروسه رای‌گیری آغاز می‌شود و یک صندوق برای انتخاب بازرسین، یک صندوق برای انتخاب رییس کل و یک صندوق‌ هم برای شورای‌عالی نظام پزشکی تعبیه می‌شود. بعد از انجام رای‌گیری ابتدا صندوق رییس کل شمرده می‌شود و مراحل شمارش آن هم کاملا قانونی و مانند انتخابات ریاست جمهوری و ... است و نتیجه را در همان جلسه رییس هیات نظارت و رییس منتخب مجمع طی نامه‌ای به رییس جمهور وقت اعلام می‌کنند تا جهت تنفیذ آماده شود.

وی ادامه داد: بعد از این صندوق آرای شوای‌عالی و بازرسین هم در گروه‌های شش‌گانه انتخاب و اعضای علی‌البدل هم انتخاب می‌شوند و به امضای رییس کل مجمع و هیات نظارت می‌رسد. اما طبق آیین‌نامه هم در جلسه و هم تا ۴۸ ساعت بعد افراد حق دارند تا بر فرایند رای‌گیری و شمارش آرا اعتراض کنند. حال ما شاید بتوانیم تا آخر مرداد این اقدامات را به پایان برسانیم اما اگر تا بعد از شهریور هم این پروسه زمان برد، اتفاقی نمی‌افتد و ما نمی‌توانیم حق کسی را ضایع کنیم تا اعتراض نکند. بنابراین اگر وقت کم آمد، می‌توان ایجاد مجمع جدید را یک یا دو هفته به تعویق انداخت و اعتبار اعضای موجود طی چند هفته تمدید شود تا زمانیکه مجمع ابتدایی نظام پزشکی جدید برگزار شود.

حلقه مفقوده‌ای در سازمان نظام پزشکی

آقازاده با بیان اینکه البته همواره حلقه مفقوده‌ای در سازمان نظام پزشکی وجود داشته است که ما سعی کردیم در دوره ششم رفع شود، گفت: هر سال یک مجمع عمومی عادی سالیانه در نظام پزشکی برگزار می‌شود که در آن رییس کل و رییس شورای‌عالی و بازرسین گزارش کار خود را ارائه می‌کنند و مجمع استماع و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند. حال معمولا در سال پایانی منتهی به نظام پزشکی که مجمع عمومی اول نظام پزشکی جدید قرار است انتخاب شود، مجمع عمومی عادی سالیانه مغفول باقی می‌ماند، اما ما معتقدیم که آن مجمع هم باید تشکیل شود. یعنی باید یک مجمع عمومی عادی سالیانه فارغ از انتخابات و با اعضای قبلی تشکیل شود تا این افراد بتوانند گزارش‌های خود را ارائه دهند و مسایل روشن شده و پاسخگو باشند. بنابراین این موضوع بسیار مهم است و من حدود یک‌سال‌ونیم پیش در این زمینه مکاتباتی انجام داده‌ام و امیدواریم که برگزار شود. البته این کار نیازمند بررسی و برنامه‌ریزی است.

وی در پایان نیز گفت: طبق تجربه‌ای که وجود دارد بیش از ۷۵ درصد از اعضای سابق مجمع عمومی در دوره جدید مجددا انتخاب و در مجمع عمومی بعدی حضور خواهند یافت. این موضوع هم تجربه سال‌های گذشته بوده و هم نتایج انتخابات بر آن صحه می‌گذارد.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.