پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رضایت جامعه پزشکی لازمه موفقیت طرح تحول سلامت / نقش سازمان نظام پزشکی در موفقیت طرح تحول سلامت از زبان وزیر رفاه

رضایت جامعه پزشکی لازمه موفقیت طرح تحول سلامت / نقش سازمان نظام پزشکی در موفقیت طرح تحول سلامت از زبان وزیر رفاه
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از نگاه سازمانی به طرح تحول سلامت، نقش سازمان نظام پزشکی در موفقیت این طرح را مورد اشاره قرار داد و گفت: بدون رضایت پزشکان این طرح موفق نخواهد بود و در این مسیر سازمان نظام پزشکی می‌تواند سطح رضایت را تعریف کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر علی ربیعی در روز نخست برگزاری مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی که پنجشنبه 16 مرداد ماه برگزار شد، خطاب به اعضای حاضر در جلسه گفت: به شما و کارتان اعتقاد دارم. سازمان نظام پزشکی یک نهاد دیرین و با قدمتی حدود نیم قرن است.

وی در توضیح اهمیت جایگاه نهادهای مدنی در جامعه گفت: یک جامعه زمانی خوشبخت خواهد شد که نهادهای مدنی در آن قدرتمند شوند و در این صورت آن جامعه روی سعادت به خود خواهد دید. بنابراین معتقدم که سعادت یک جامعه در آن است که نهادهای مدنی و میانجی در آن قوی باشند.

دکتر ربیعی با بیان این که سازمان نظام پزشکی به عنوان یک نهاد میانجی میان بازیگران حوزه سلامت عمل می‌کند، ادامه داد: هرچه این نهادهای میانجی بیشتر رشد کنند، جامعه موفق‌تر خواهد بود و ما نیز برای رشد جامعه مسیری جز این نداریم.

وی به سیاست‌های‌ دولت در زمینه مسایل رفاهی جامعه اشاره کرد و افزود: شاید جرقه‌های اولیه این نگاه در مناظرات تلویزیونی آقای دکتر روحانی شکل گرفت. در آن مناظرات نوعی ویژگی و نگاه در مورد مسایل حمایت اجتماعی مطرح می‌شد که با روایت‌های اجتماعی پوپولیستی که به نابود کردن بخش‌هایی از جامعه منجر می‌شد، متفاوت بود.

دکتر ربیعی در این باره ادامه داد: معتقدم که حرکت‌های پوپولیستی نه تنها به اقتصاد ما لطمه‌های زیادی وارد کرد و فروپاشی در بخش‌های مهمی از اقتصاد بوجود آورد، بلکه به عنوان یک معلم معتقدم که ضربات بیشتری را بر حوزه اخلاق و فرهنگ وارد کرد و متاسفانه هیچ کسی برای این حوزه خط کش اندازه‌گیری نداشت. متاسفانه کرامت انسانی دستکاری شد و امروز گرایش به کار ضعیف شده است.

وی افزود: با مطالعه علمی موثر برای زندگی مردم، هدفدار،پایدار و مجموعه‌ای از این نوع نگاه، سیاست‌های رفاهی شکل گرفت که ترجمه آن را در مناظره‌های تلویزیونی بیان شده بود. بحث بیمه‌ها و حمایت‌های کالایی در مناظره‌ها اعلام شد و خوشبختانه توانستیم هر دو این موارد را در طرح حمایت غذایی و همچنین در طرح سلامت برای همه تا حدودی پیش بریم؛ اما می‌دانیم که مسیر طولانی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیاست‌های دولت در زمینه طرح تحول سلامت را مورد اشاره قرار داد و افزود: هر روز مطالعه در مورد فقرا را عمیق‌تر می‌کنم. ما در مرحله نخست طرح‌هایمان جامعه نزدیک به گرسنگی را هدف گرفتیم و امیدواریم در مرحله بعد جلوتر رویم. دولت با تمام دشواری‌هایی که دارد، پشت طرح تحول سلامت ایستاده است. پول قابل توجهی هم به این حوزه تزریق شد. البته موفقیت این طرح الزاماتی دارد که این مجمع بخشی از این الزامات است؛ چراکه تاثیر شما نه تنها از دستگاه‌های دولتی کمتر نیست بلکه در برخی از موارد بیشتر هم هست.

وی در این باره ادامه داد: در شرایط فعلی فرصتی استثنایی فراهم شده است که یک سمت آن ما، پزشکان، نهادهای پزشکی و اجتماعی و یک سمت دیگر نیز دولت قرار دارد. اگر خدای ناکرده طرح تحول موفق نشود، اولین علت آن است که این مجموعه نتوانسته‌اند به صورتی خوب با یکدیگر کار کنند.

دکتر ربیعی در ادامه صحبت‌هایش در حمایت از طرح تحول نظام سلامت تاکید کرد: در حد کوچک کردن خود و وزارتخانه‌ام حاضرم طوری عمل کنم که این طرح موفق شود. در این مسیر نباید نگاه سازمانی به این طرح داشته باشیم؛ اینجا جایی نیست که بتوانیم وزن‌کشی کنیم.

وی در این باره افزود: دومین مشکلی که می‌تواند طرح تحول نظام سلامت را با مشکل روبرو کند، عدم تغییر است. ما نمی‌توانیم با روش‌ها و عادات معروف و ساختارهای شکل گرفته در گذشته، طرحی بزرگ اجرا کنیم. اگر نتوانیم ساختارهای بخش را اصلاح کنیم و همچنان به عادات گذشته رفتار کنیم، این حجم بزرگ نقدینگی شکلی کاریکاتوری ایجاد خواهد کرد که به عنوان مثال سر و دست در کاریکاتور ایجاد شده، تناسبی با یکدیگر نخواهند داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: باید به سمت تغییر حرکت کنیم؛ تغییر فرهنگ پزشکی، تغییر فرهنگ سبک مصرف دارو، تغییر ارجاع، بیمه و ... من نیز باید این تغییر را به طور اساسی از بیمه‌ها و رابطه بیمه با پزشک، بیمارستان و خریدار خدمت شروع کنم. اگر در ساختار موجود طرحی نو بیندازیم، بی‌تردید این ساختار کشش نخواهد داشت و منحنی نزولی خواهد شد. باید همه با هم کار کنیم و گذشت سازمانی داشته باشیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش بر ضرورت کنترل هزینه‌ها تاکید کرد و افزود: سازمان نظام پزشکی بسیار می‌تواند در این زمینه کمک کند. باید کاری شود که هزینه اضافی به اقتصاد ملی بهداشت تحمیل نشود. باید دست به دست هم به سمت کنترل هزینه‌ها رویم.

دکتر ربیعی در عین حال ادامه داد: باید پزشکان و همچنین مردم از طرح سلامت رضایت داشته باشند. نباید شکاف نارضایتی در این زمینه ایجاد شود. نهادهای میانجی مانند نظام پزشکی هم باید رضایت داشته باشند. باید طوری رفتار شود که همگان از این طرح رضایت داشته باشند. بدون رضایت پزشکان این طرح موفق نخواهد بود و در این مسیر سازمان نظام پزشکی می‌تواند سطح رضایت را تعریف کند.

وی گفت‌وگوی اجتماعی پیرامون طرح سلامت را ضعیف خواند و گفت: اما هنوز هم در این زمینه دیر نشده است. پیشنهاد ایجاد تالار گفت‌وگو را به سازمان نظام پزشکی می‌دهم و ما نیز در کنار شما خواهیم بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بر لزوم توزیع متوازن خدمات پزشکی در سراسر کشور تاکید کرد و گفت: منابع انسانی در موفقیت هر طرحی نقشی بی‌بدیل دارند. در این طرح باید نقش افراد به خوبی تعریف شود و همگان جایگاه خود را پیدا کنند. مجددا بر جلب مشارکت ذینفعان تاکید می‌کنم؛ چرا که همه نظام‌های سلامت در دنیا تنها با توجه به این مقوله به موفقیت رسیده‌اند.

وی در ادامه صحبت‌هایش آموزش و پژوهش را مورد اشاره قرار داد و افزود: به تولید دانش نیاز داریم. در مورد دانش مدیریت در حوزه سلامت و مسایل دیگر نیازمند تولید دانش هستیم. درک و همکاری متقابل از یکدیگر با دانش افزایی صورت می‌گیرد. فکر می‌کنم نظام پزشکی می‌تواند نقش مهمی در این میان بازی کند. ما برای تولید دانش در کنار شما هستیم. موسسه مطالعات تامین اجتماعی‌مان فعال شده و از دکتر نوربخش می‌خواهم که بودجه بگذاریم و در این زمینه کار کنیم.

دکتر ربیعی به نامه‌ای که چندی پیش خطاب به رییس سازمان نظام پزشکی نوشته، اشاره کرد و افزود: پزشکان در شکل دادن به سازمان‌های رفاهی حمایتی نقش زیادی دارند. ما در مبحث "خیر جمعی" به شما نیاز داریم و معتقدم که طرح سلامت نیز یک خیر جمعی است.

وی مسایل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موارد مربوط به بهزیستی، خیریه‌ها و ... را مورد اشاره قرار داد و گفت: از آنجا که تک تک پزشکان مسوولیتی اجتماعی نیز دارند از شما می‌خواهیم که در چارت سازمان جایی برای مسوولیت اجتماعی بگذارید و خوشحال می‌شویم که در این زمینه همکاری کنید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پرداخت مطالبات جامعه پزشکی از سوی سازمان بیمه تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت اشاره کرد و افزود: پرداخت مطالبات از سوی این دو سازمان بیمه‌گر تقریبا نزدیک به رسیدگی به اسناد شده است. همچنین 6 میلیون و 200 هزار نفر برای بیمه سلامت ثبت نام کرده‌اند که از این میان تا کنون 4 میلیون و 700 هزار نفر دفترچه‌های خود را تحویل گرفته‌اند و ما تصمیم داریم که خدمات و بسته بیمه پایه را به لحاظ کمی و کیفی ارتقا دهیم.

به گفته وی، در حال حاضر 78 درصد هزینه‌های سلامت را سازمان‌های بیمه‌گر، 8.8 را مردم و 13 درصد نیز از محل هدفمندی پرداخت می‌شود. هزینه‌های بستری نیز به زیر 10 درصد کاهش یافته است.

دکتر ربیعی در ادامه گفت: رویکرد ما در شورای عالی بیمه نیز هدفگذاری برای بالا بردن تعرفه ویزیت در بخش سرپایی و هتلینگ دولتی بوده است. در بخش ارزش نسبی K نیز در مورد K جراحی و داخلی توافق اصولی صورت گرفته است و از آنجا که اعتقاد دارم پزشکان یک ضلع اساسی در این حوزه هستند، هیچ مقاومتی در این بخش نکردیم.

وی همچنین گفت: اصلاح ساختار بیمه‌ها در دستور کار است و در این مسیر از پا نخواهیم نشست. الکترونیکی شدن دفترچه‌ها نیز در سازمان بیمه تامین اجتماعی آغاز شده و این امر تحول بزرگی خواهد بود.

دکتر ربیعی خطاب به اعضای حاضر گفت:به رغم قبول داشتن جداسازی بیمه ها (اصل تفکیک) به تامین مالی توسط بیمه ها از تولیت و تدارک خدمت معتقد هستم اما با وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی همکاری های موثری را برای پیشبرد اهداف دولت در حوزه سلامت داشته ایم و داریم.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.