جمعه، 10 فروردین 1403

جای شهدا در هلال احمر خالی است/ معلمان را نزد شاگردان خلفشان بیاورید

جای شهدا در هلال احمر خالی است/ معلمان را نزد شاگردان خلفشان بیاورید
فعالیت بیش از دو میلیون داوطلب هلال احمر در ایران یعنی ما ایثار شهدا را با جانمان آمیخته و آموخته‌ایم اما افسوس که محل کارمان در جوار تربت هیچ شهید جاویدالاثری نیست.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر سید علی ریاض، دندانپزشک و معاون حقوقی و امورمجلس سازمان نظام پزشکی ومشاور دبیرکل جمعیت هلال احمر در یادداشت اختصاصی آورده است:«وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده مپندار بلكه زنده‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند(آیه 169 سوره آل عمران).

راه خدا کجاست؟ بیایید یک بار با هم تعریف شهادت را مرور کنیم. «در اسلام به کشته شده در راه خدا، دین اسلام و کشور اسلامی شهادت گفته می شود». شهادت انتخاب مرگ آگاهانه و رفتن به سمت خطر برای دفاع از اسلام، مسلمانان و جامعه اسلامی است.

شهید به معنای عام به کسی می‌گویند که در راه انجام وظیفه شرعی و عقلی خود کشته شده و شهید به معنای خاص کسی است که علاوه بر آن در جبهه نبرد نظامی با دشمنان اسلام و مسلمین کشته شده باشد.

همه کسانی که در حقیقت مورد تایید اسلام گام بر می‌دارند و در همین راه از دنیا می‌روند اجرشان، نه حکمشان، مانند شهیدان است. (سفینه البحار، شیخ عباس قمی، دارالاسوه، ج ۴، ص ۵۱۳).

آیا داوطلبی هلال احمر، تلاش برای نجات جان انسان‌های دیگر، ایثار و از خودگذشتی در این راه در صورتی که به کشته شدن بینجامد، اجر شهادت ندارد؟ آیا تلاش برای کاهش آلام بشری و رفتن به سوی انسان‌هایی که در خطر قرار دارند و تلاش برای کمک به افراد آسیب دیده از جنگ و بلایای دیگر حقیقت مورد تأیید اسلام نیست؟

آیا برای نجات جان انسان‌ها به دل سیل زدگی، زیرآوار زلزله رفتن، به دل کوه و برف و یخبندان رفتن، مورد تأیید و تحسین اسلام نیست؟ آیا کمک به قحطی زدگان، جنگ زدگان، گرسنگان و هر انسانی که درد و رنجی را متحمل شده، اگر به کشته شدن بیانجامد، برابر با شهادت نیست؟

هر انسان منصفی برابری اجر چنین کشته شدنی با شهادت را می‌پذیرد. اجر امدادگرانی که برای نجات جان سایر انسان‌ها جان عزیزشان را از دست داده‌اند را خداوند منان در حد اعلای الهی پرداخت می‌کند، اما ما هم وظیفه‌ای داریم. شاید اولین و مهم‌ترین وظیفه از یاد نبردن این ایثارگران و خانواده‌های آنها است. نام امدادگرانی که در راه نجات انسان‌های آسیب دیده، جانشان را از دست داده‌اند باید جاودانه بماند، همچنان ‌که نام و راه پیشینیان خلف آنها، شهدای سال‌های انقلاب و دفاع مقدس که تعدادی از آنها نیز داوطلب هلال احمر بوده‌اند، همیشه جاودانه است.

امدادگران داوطلب هلال احمر امروز، شاگردان مستعد و فرهیخته داوطلبان رزمنده سال‌های دفاع مقدس هستند. شاگردانی که نمره اول از خود گذشتگی را در کلاس شهادت آموخته‌اند. پس شایسته است حداقل با معرفی این امدادگران و نهادن نام آنها در کنار نام شهدا و جاویدالاثرهای دوران انقلاب و دفاع مقدس بر ساختمان‌ها و مراکز وابسته و غیروابسته به هلال احمر، گامی در جهت ترویج افکار بلند امدادگری برداریم.

در فاجعه منا، 464 حاجی ایرانی آسمانی شدند و چه‌قدر به‌جا و شایسته همه شهید نامیده شدند. در میان این شهدا دو پزشک هلال احمر نیز حضور داشتند. پزشکانی که باید تندیسشان زینت بخش ساختمان اصلی هلال احمر باشد و نام دکتر عباسعلی جوزی و دکتر ناصر قربان نیا دو شهید فاجعه منا بر ساختمان‌ها و مراکز هلال نقش ببندد. جالب آن ‌که دفاع و ایثارگری دکتر عباسعلی جوزی آزاده و جانباز 70 درصد کشورمان از زمان جنگ با مبارزه و اسارت آغاز شده بود و در نهایت در راه خدمت به خلق و در لباس پزشک هلال احمر پایان یافت.

علاوه بر نام و تندیس این شهدا که در فاجعه‌ای به شهادت رسیده‌اند، مقام معظم رهبری فرمودند نباید به فراموشی سپرده شود، نام و و تندیس ده‌ها داوطلب هلال احمر که در خور نام شهید هستند نیز باید جاودانه بماند. این نام‌ها باید بماند تا انسانیت و ایثار جاودانه بماند.

و در انتها یک سؤال تأسف بر انگیز، چرا در حالی‌که بسیاری از مراکز دانشگاهی، سازمان‌ها و نهادها و حتی میدان‌های اصلی شهرها مزین به وجود پاک یک یا چند شهید گمنام است، در ساختمان اصلی هلال احمر و مقرهای این سازمان هیچ شهید گمنانی نیارمیده است؟ مگر معلمان ما داوطلبان هلال احمر همین شهدا نبوده‌اند؟

پس از فاجعه منا و طی نشستی که میان مسئولان سازمان حج و زیارت و فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، مقرر شد بنای یادمان شهدای گمنام دفاع مقدس و شهدای منا در ساختمان اصلی سازمان حج و زیارت طراحی و نصب شود. اقدامی در خور و شایسته که به نظر می‌رسد با توجه به مأموریت جمعیت هلال احمر در اقدامات بشر دوستانه، قرابت بسیار زیاد روحیه شهادت و ایثارگری با روحیه امدادگری و داوطلبی و کشته شدن داوطلبان این جمعیت در مأموریت‌های امدادی باید بسیار پیش از این در هلال احمر کشورمان صورت می‌گرفت.

و چه شایسته که چنین اقدام ارزشمندی از هفته هلال احمر سال جاری آغاز و این هفته با گرامیداشت یاد و خاطره ایثارگران و شهدای این جمعیت میلیونی بزرگ ‌داشته شود.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.