پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تعرفه های ابلاغی دولت با رشد هزینه ها تطابق ندارد

تعرفه های ابلاغی دولت با رشد هزینه ها تطابق ندارد
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور خواستار اصلاح تعرفه های ابلاغی دولت به دلیل عدم تطابق با تورم و رشد هزینه ها شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی متن نامه دکتر ظفرقندی ریاست کل سازمان نظام پزشکی به شرح ذیل است:

 

 

جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری

معاون اول محترم رئیس جمهور

 

با سلام و احترام

پیرو ابلاغ تعرفه خدمات پزشکی توسط جنابعالی به استحضار می‌رساند موضوع خدمات پزشکی چه در بخش سرپایی و چه در بخش بستری به شدت از شرایط اقتصادی و مؤلفه‌های آن مانند تورم و رشد حقوق و دستمزد پرسنلی و ... متأثر است.

شورای عالی نظام پزشکی علیرغم احصاء ارزش واقعی و هزینه تمام شده خدمات و تعرفه‌ها که مستند بر محاسبه شورای عالی بیمه است به دلیل شرایط خاص کشور و رعایت مشکلات مردم ارقام پیشنهادی تعرفه را با ارقامی صرفاً در حد عبور از این ایام سخت بر اساس بند (ک) ماده (3) قانون نظام پزشکی اعلام کرده است.

از آنجا که تعرفه‌های ابلاغی دولت محترم به هیچ وجه با رشد هزینه‌ها و تورم تطابق نداشته و پیش نیازهای آن شامل طرح در شورای عالی بیمه سلامت کشور و نیز رعایت اصل تعادل منابع و مصارف و قیمت واقعی که در بند (الف) ماده (9) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور تصریح شده مورد توجه قرار نگرفته، وظیفه خود می‌دانم به عنوان نماینده جامعه پزشکی و مسئول اجرایی قانون نظام پزشکی متذکر شوم ادامه و اجرای این روند قطعاً منجر به کاهش کیفیت خدمات درمانی و تعطیلی بسیاری از واحدهای خدمات سلامت و تنش‌های ناشی از آن خواهد شد.

لذا خواهشمند است جهت اصلاح و حل مشکلاتی که پیش‌بینی آن مقدور است، دستور مقتضی صادر فرمائید.

دکتر محمدرضا ظفرقندی

رئیس کل

 

گفتنی است پیش از این نیز رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه ای خطاب به شورای عالی بیمه سلامت خواستار رشد تعرفه ها بر مبنای تورم و افزایش حقوق و دستمزد شده بود که متن این نامه در ذیل آمده است:

دبیر محترم شورای عالی بیمه سلامت کشور

با سلام

احتراماً بر اساس بند ک ماده 3 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مبنی بر اظهار نظر و مشارکت فعال سازمان به هنگام تعیین یا تجدیدنظر در تعرفه‌ها، به استحضار می‌رساند این سازمان تعرفه‌های واقعی بخش خصوصی در دو بخش ویزیت و هتلینگ را بر اساس قانون بیمه همگانی مصوب سال 1373 و بند 9 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور بر حسب مبانی محاسباتی مصوب شورای عالی بیمه در سال 1392 و همچنین محاسبات مجدد متعاقب آن در سال 1395، با لحاظ نمودن نرخ تورم سال‌های بعد برای جزء فنی و نرخ رشد حقوق و دستمزد برای جزء حرفه‌ای محاسبه کرده که به پیوست تقدیم شده است.

همانگونه که مستحضر هستید در مهرماه سال 97 برای شش‌ماه دوم با تکیه بر جزء فنی و هتلینگ رشد 5/5 درصدی مورد تصویب شورای عالی و سازمان محترم برنامه و بودجه قرار گرفت که این مهم به سرانجام نرسید و موجب افزایش هزینه‌ها و بدهی‌های معوق گردیده است. بدیهی است که فاصله زیاد تعرفه‌های مصوب با تعرفه‌های واقعی خدمات در یک سال به سادگی قابل جبران نیست و این فاصله انباشته برای مؤسسات درمانی و ارائه‌دهندگان خدمات موجب مشکلات عدیده‌ای شده است. ضمن رعایت تمام جوانب امر و حفظ حقوق بیماران که همانا حفظ کیفیت خدمات در حد انتظار و استانداردهای موجود می‌باشد و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی در سال آینده و پیرو دومین مصوبه بیست‌ویکمین جلسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص تعرفه‌های سال 1398 درخواست می‌گردد میزان رشد تعرفه‌های پزشکی در سال 98 با توجه به مشکلات مطرح شده برای سال مذکور حداقل در جزء فنی خدمات بر اساس تورم و در جزء حرفه‌ای معادل رشد حقوق و دستمزد در نظر گرفته شود و همچنین ابلاغ و اجرای تعرفه‌ها در ابتدای سال صورت پذیرفته تا همزمان با رشد حقوق و دستمزد امکان اجرایی شدن آن در مراکز درمانی به وقوع پیوندد.

در ضمن با عنایت به ثابت ماندن ارزش خدمات در سال 95 و عدم جبران مؤثر آن در سال 96 و 97 در سرانه‌ی پزشکان شهری جهت حفظ مسیر نظام ارجاع و پزشکی خانواده حداقل میزان رشد 40 درصد مورد انتظار می‌باشد.

 

 

دکتر محمدرضا ظفرقندی

رئیس کل

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.