پنجشنبه، 9 فروردین 1403

برگزاری گردهمایی روسای سازمان های نظام پزشکی سراسر کشور

با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و ریاست کل سازمان نظام پزشکی گردهمایی روسای سازمان های نظام پزشکی سراسر کشور صبح امروز در سالن اجتماعات انستیتو پاستور تهران برگزار شد .

 

به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی در آیین افتتاح گردهمایی روسای نظام پزشکی های سراسر کشور دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به صعوبت و پیچیدگی کار پزشکی اظهار داشت :صیانت از حقوق صنفی آحاد جامعه پزشکی و ارتقا سلامت مردم با چالش های متعددی روبروست که روسای نظام پزشکی شهرستان ها نقش مهمی را در این زمینه برعهده دارند .

وی با اشاره به اینکه برونداد این گردهمایی افزایش اقتدار صنفی و حرکت به سمت ارتقا سلامت افراد است، افزود:جامعه پزشکی در مسیر خدمت خود با حوادث تلخی روبرو بوده و از تکدر خاطر مزمن رنج می برد و در این راستا  تامین امنیت شغلی این قشر خدوم به یک مطالبه جدی و مهم تبدیل شده است .

 

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی یکی از بی دفاع ترین صنفوف در ارائه خدمات خود محسوب می شود ادامه داد : با توجه به ارائه خدمات شبانه روزی این قشر به مردم تامین امنیت پزشکان یک امر مبرم و ضروری بوده و از حساسیت ویژه ای برخوردار است .

 

دکتر زالی در بخش دیگری از سخنان خود به 18 مورد حبس پزشکان در ارتباط با مسائل شغلی اشاره کرد و گفت : با پیگیری های معاونت حقوقی و انتظامی سازمان نظام پزشکی 18 مورد حکم حبس پزشکان در فاز تعلیق به سر می برد و طبق رایزنی های انجام شده  با ریاست محترم  قوه قضائیه بخشنامه ای به سراسر کشور صادر شد تا قبل از اجرای حکم حبس پزشکان با دفتر رئیس قوه قضائیه هماهنگی انجام شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی به تشکیل کمپینی با امضای 22 هزارنفر پزشک اشاره کرد و اذعان داشت : این کار به عنوان ممارست و تمرین تیمی  در اعتراض به حبس پزشکان شکل گرفت که مستندات آن نیز ارائه شد تا آثار و صدمات ناشی از حبس پزشکان تقلیل یابد.

وی به تلاش صورت گرفته برای تقیل آثار حبس پزشکان اشاره کرد و ابراز داشت : بدلیل اینکه ماده 25 مجازات اسلامی جایگزین و بدیل نداشت با تلاشهای معاونت پارلمانی سازمان این ماده تغییر و  دو مسیر متفاوت را طی نمود که ابتدا تغییر در صدر ماده 37 و سپس ارائه سه بخش بصورت تقلیل و تبدیل و حذف مجازات حبس جرایم پزشکی بود .

 

وی با تاکید بر اینکه اکنون هیچ پزشکی به دلیل مسائل پزشکی در زندان به سر نمی برد ؛ تصریح کرد : با تمام توان در تلاشیم مجازات حبس پزشکان بر مبنای ماده 85 اعمال و در واقع این مشکل بصورت مبنایی حل و مجازات جایگزین احصا شود .

 

*** ارزش نسبی خدمات  یکی از دغدغه های  مهم جامعه پزشکی است

دکتر زالی با بیان اینکه ارزش نسبی خدمات  یکی از مباحث مهم جامعه پزشکی محسوب می شود ؛اذعان داشت :  یکی از مشکلات اجرایی شدن کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت ،بار مالی 180 درصدی آن برای سازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی بود که  آخرین ویرایش آن در سال 85 انجام شده بود.

 

وی افزود : به همین دلیل این کتاب در شورای عالی بیمه بر مبنای 120 درصد بار مالی تعدیل و برای اجرا ابلاغ شد تا ظرف سه سال آینده به 180 درصد برسد.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به آسیب پذیری پزشکان نسخه نویس از جمله پزشکان عمومی و متخصص داخلی که تنها راه درآمد آنها از طریق نسخ نویسی است و کمترین میزان رشد تعرفه را دارند؛ گفت : ویزیت سرپایی و گروههای پزشکی آسیب پذیر بویژه عمومی و اطفال در این کتاب مد نظر قرار گرفت و تعرفه ترجیجی برای این گروهها پیشنهاد شد که پس از  تصویب در شورایعالی بیمه با تغییرات اساسی از سوی هیات وزیران مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه تعرفه ترجیحی برای پزشکان عمومی ؛ اطفال و متخصصین داخلی محقق نشد بیان داشت : امیدواریم در نیمه دوم امسال اصلاحات لازم اعمال شده و قول هایی که مسوولان در خصوص ویزیت سرپایی و خدمات پاراکلینیک دادند؛ اجرایی شود.

*** جامعه پزشکی منظم ترین قشر در بخش مالیات هستند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه پزشکان یکی از گروههایی هستند که در شرایط مختلف با سازمان امور مالیاتی همکاری و تفاهم لازم را دارند تصریح کرد : چند سال متوالی سازمان نظام پزشکی تفاهم نامه ای را با سازمان امور مالیاتی منعقد نمود که استمرار داشت اما در سال جدید به حکم دیوان عدالت اداری این تفاهم نامه ملغی اعلام گردیدو برای مشاغل بند الف و ب اصناف محقق نشد .

وی در خصوص مالیات در نظر گرفته شده برای جامعه پزشکی اذعان د اشت :

تا قبل از مورخ 31/4/94 طبق پروتکل نانوشته اصنافی که مشمول بند "ب" ماده 95 مالیات مستقیم بودند تا یک میلیون تومان 12 درصد ؛ بین یک تا سه میلیون تومان 18 درصد و بالای سه میلیون تومان 24 درصد رشد مالیاتی داشتند اما طبق  رایزنی های انجام شده با سازمان امور مالیاتی در روزهای پایانی تیرماه موفق شدیم برای جامعه پزشکی سه گروه تا یک میلیون تومان ؛ بین یک تا پنج میلیون تومان و بالای پنج میلیون تومان را تعریف کنیم که اقدام موثری برای پزشکان بود .

دکتر زالی به کارنامه درخشان جامعه پزشکی در ارائه خدمات درمانی به بیماران اشاره کرد و اظهار داشت :در سال گذشته 670 میلیون خدمت پزشکی در کشور ارائه شد که 95 میلیون خدمت مختص استان تهران است .

وی با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی علیرغم همه تحریم ها در قله خود اتکایی قرار دارد گفت : بالغ بر 850 هزار نفر از اتباع خارجی در شرایط تحریم ،خدمات بهداشتی و درمانی لازم را ازجامعه پزشکی ایران دریافت کردند و هم اکنون نیز پتانسیل خدمت رسانی به یک و نیم میلیون توریسم سلامت را داریم که این تعداد می تواند به 3 میلیون نفر نیز افزایش یابد.

 

وی با اشاره به اینکه در تمام ستادهای بهداشتی و درمانی اقصی نقاط کشور پزشکان مستقر بوده و به  ارائه خدمات درمانی به بیماران میپردازند بیان داشت : تعامل مطلوبی بین نمایندگان حوزه های انتخابی و روسای نظام پزشکی شهرستان ها برقرار است که امیدواریم از نظرات فنی و میدانی آنها جهت رفع مشکلات استفاده شود.

وی با بیان اینکه برخی از طرح ها و لوایح ارسالی به مجلس بدلیل فراهم نبودن زیرساختهای لازم متوقف شد تصریح کرد :  یکی از مواردی که  روسای نظام پزشکی شهرستان ها در چانه زنی آن شرکت داشتند  جلوگیری از افزودن تبصره به ماده واحده سال 67 بود که مطب ها از حالت مسکونی خارج شده و به واحدهای تجاری تبدیل شوند که با تلاشهای صورت گرفته این مساله عملیاتی نشد .

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه در آستانه تدوین قانون توسعه ششم قرار داریم خاطرنشان کرد :جامعه پزشکی می تواند سهم مهمی در انشای این قانون در کنار مجلس داشته باشد تا به عنوان ارائه کنندگان خدمات سلامت که مشکلات و معضلات این حوزه را از نزدیک لمس می کنند ، نقش خود را در سیاستگذاری ، برنامه ریزی  ، اصلاح و ارتقای نظام سلامت کشور و ارائه خدمات در خور شان هم میهنان ایفا کنند.

وی  تامین امنیت خاطر و همچنین امنیت فیزیکی و شغلی جامعه پز شکی را یکی از ملزومات ارائه خدمت به بیماران داست که در مجلس شورای اسلامی باید توجه ویژه ای به آن شود .

 

 

انتهای پیام / ر 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.