پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رییس دفتر بهبود تغذیه ایران: هرم غذایی ایران تدوین شد/مهلت به صنعت برای برچسب‌گذاری موادغذایی

 رییس دفتر بهبود تغذیه ایران:  هرم غذایی ایران تدوین شد/مهلت به صنعت برای برچسب‌گذاری موادغذایی
رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده جهت برچسب‌گذاری مواد غذایی و بازنگری استانداردها در این حوزه، از تدوین رهنمودهای غذایی ایران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛ دکتر زهرا عبداللهی به خبرگزاری (ایسنا)، در مورد بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت و اقدامات دفتر بهبود تغذیه گفت: از آنجا که تغذیه و الگوی غذایی صحیح نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت دارد، قاعدتا باید برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی در این زمینه وجود داشته باشد.
وی افزود: در همین راستا دفتر بهبود تغذیه هر ساله آموزش همگانی تغذیه را در دستور کار دارد و سالانه بسیج‌های آموزش همگانی و همچنین آموزش‌هایی برای کارکنان هم کارکنان بهداشتی - درمانی و هم کارکنان بخش‌های دیگر مانند آموزش و پرورش در زمینه‌های معرفی به دانش آموزان و مهدکودک‌ها داریم. زیرا اگر بخواهیم از دیابت پیشگیری کنیم باید از دوران کودکی در زمینه الگوهای غذایی کار کرده و آموزش‌های لازم را ارایه دهیم.
دکنر عبداللهی ضمن اشاره به تدوین رهنمودهای غذایی ایران ادامه داد: هرم غذایی ایرانی که تحت عنوان رهنمودهای غذایی ایران تدوین شده گروه‌های غذایی اصلی و جایگزین‌ها را به مردم معرفی می‌کند. همچنین 10 پیام کلیدی را در رهنمودهای غذای ایرانی داریم. با توجه به شیوع بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، چربی خون بالا، فشار خون بالا و... در کشور، این پیام ها عمدتا بر مصرف بیشتر سبزی، میوه و کاهش مصرف مواد قندی مانند انواع شیرینی‌ها، انواع نوشیدنی‌های دارای قند افزوده و کاهش مصرف نمک و چربی تاکید دارد.
وی افزود: برنامه‌هایی نیز در این خصوص هم در قالب بسیج‌های آموزش همگانی و هم در قالب کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های علمی برای کارکنان بهداشتی و درمانی برگزار می‌شود. همچنین در قالب تهیه مطالب به صورت بروشور و مجموعه‌های آموزشی این مطالب به گروه هدف ارائه می‌شود. به این صورت روی بحث فرهنگسازی و اطلاع رسانی برای تغذیه صحیح کار می‌کنیم.
وی افزود: یک بحث دیگر در مورد دیابت این است که به دلیل اهمیت تغذیه در پیشگیری از این بیماری، انجام کار هماهنگ با صنایع غذایی بسیار مهم است. ما ظرف دو تا سه سال گذشته همکاری نزدیکی را با صنایع غذایی آغاز کردیم تا استانداردهای موادغذایی به لحاظ مواد قندی بازنگری شود و تا جایی که امکان دارد مواد غیراستاندارد آن کاهش یابد تا به این ترتیب محصولات کم قند را به عنوان محصولات حامی سلامت هستند در بازار داشته باشیم.
دکتر عبداللهی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از نوشابه‌ها، نوشیدنی‌ها و حتی شیرهای موجود در بازار حاوی مقدار زیادی قند هستند. برای پیشگیری از دیابت باید میزان قند این محصولات کاهش یابد که در قالب همکاری‌های مشترک با صنایع غذایی در این زمینه نیز کار می‌کنیم.
رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در مورد برچسب گذاری محصولات غذایی سالم که توسط سازمان غذا و دارو مطرح شده، اظهار کرد: برچسب‌گذاری این محصولات از این جهت مهم است که باید روی برچسب‌های مواد غذایی ریسک فاکتورهایی مانند قند، نمک و چربی که در بروز بیماری‌های غیرواگیر نقش دارند روی محصولات غذایی ذکر شود. در حال حاضر کار برچسب‌گذاری تغذیه‌ای آغاز شده و سازمان غذا ودارو، دفتر بهبود تغذیه و سازمان ملی استاندارد در حال کار روی این مساله هستند.
وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که حتما باید روی برچسب مواد غذایی لحاظ شود، میزان قند است؛ به‌ویژه اگر محصولی قند افزوده دارد باید روی برچسب محصول ذکر شود.وی تاکید کرد: البته آموزش و فرهنگسازی در این زمینه نیز بسیار مهم است؛ مردم باید برچسب محصولات را نگاه کنند و به خصوص افراد دیابتی بدانند که نباید محصولاتی را که قند افزوده دارد، مصرف کنند. زیرا میزان زیادی قند وارد بدن آنها می‌شود. البته حتما باید بر اجرای طرح برچسب‌گذاری نظارت شود تا مطمئن باشیم که اطلاعات کافی روی محصولاتی که در بازار در اختیار مردم قرار می‌گیرد، درج شده است و مردم با توجه به شرایط‌شان انتخاب کرده و قدرت انتخاب داشته باشند. به این منظور مهلتی به صنایع غذایی داده شده و این طرح باید در یک برنامه بلند مدت و طی یکسال آینده مرحله به مرحله اجرایی شود.
انتهای خبر/
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.