شنبه، 1 اردیبهشت 1403

نشست مشترک انجمن های زنان و رادیولوژی در سازمان نظام پزشکی برگزار شد

نشست مشترک انجمن های زنان و رادیولوژی در سازمان نظام پزشکی برگزار شد
انجمن های زنان و مامایی و رادیولوژی در نشست مشترکی با محوریت سازمان نظام پزشکی در مورد اختلافات میان متخصصان این دو رشته و عوامل موجه آنها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در نشست مشترکی که با حضور نمایندگان انجمن زنان و مامایی و انجمن رادیولوژی ایران در سازمان نظام پزشکی و با حضور دکتر فاضل رئیس کل و دکتر ظفرقندی رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی برگزار شد؛ موارد اختلاف توسط هر کدام از اعضای رشته ها ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به مصوبات جلسه مورخ 25/11/96 که با حضور نمایندگان رشته رادیولوژی و معاون درمان وزارت بهداشت صورت گرفته بود، بیان کردند: باید مسائل را در خود جامعه پزشکی حل کرده و نگذاریم اختلافات توسط افراد غیر پزشک و خارج از حیطه پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

ایشان با بیان این که بهتر است تمامی موارد اختلاف میان متخصصان رشته ها بصورت رو در رو مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد تا هر یک از طرفین بدانند چه مواردی موجب تعارض بین آن ها شده است ، افزودند: در هر کدام از رشته ها پایبندی به اصول مسلم علمی و اخلاقی کاملا واضح بود و اختلاف بین آنها در جزئیاتی است که پیشنهاد شد برای پیگیری آن ها سه نماینده از هر رشته معرفی شوند تا با هماهنگی کمیسیون تخصصی شورای عالی نظام پزشکی مطالبات و انتظارات هر رشته مکتوب شود. سازمان نظام پزشکی نیز نظر رسمی خود را بر اساس نتایج جلسه اخیرالذکر اعالم خواهد نمود .این موضوع سرمشقی مناسب برای سایر اختلافات بین رشته های پزشکی خواهد بود.

ایشان در خصوص مسائلی که اخیرا در خصوص رشته های زنان و رادیولوژی در رسانه ها مطرح شده ، تاکید کردند: نباید به اختلاف نظر ها دامن زده شود و حرمت جامعه پزشکی زیر سوال رود . بهتر است که متخصصان رشته های مختلف پزشکی از ذکر اختلافات میان خود در جمع ها و رسانه های غیر تخصصی و غیر صنفی  خود داری کنند و  معضلات را بین خودشان با بحث و بررسی حل نمایند.

دکتر محمد رضا ظفرقندی رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی نیز اظهار کردند : تعارضات بین رشته ای صرفا بین این دوگروه وجود ندارد بلکه در بسیاری از رشته های پزشکی مشاهده می شود اما در حل و فصل آن ها باید موازین علمی و رویه پزشکی رایج در کشورهای صاحب سبک و صد البته منفعت و مصلحت مردم را در نظر بگیریم.

ایشان ادامه دادند : یکی از موارد مورد بحث بین هر دو رشته انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان است که باید بر اساس گاید لاین های معتبر و رویه جاری درکشورهای پیشرفته و  البته بر اساس برنامه ها و محتوای آموزشی  تنظیم شود .اگر نیاز است که در مقررات فعلی اصلاحاتی انجام شود باید انجمن های علمی موارد مورد نظر را به سازمان نظام پزشکی برای پیگیری ارائه دهند.

دکتر اعظم السادات موسوی رئیس انجمن زنان و مامایی نیز بیان کردند: سلامت مردم شوخی بردار نبوده و خود انجمن با متخصصان زنان و زایمانی که طبق قوانین فعالیت نمی کنند برخوردهای لازم را انجام می دهد . به نوبه خود نظارت را قوی می کنیم و نباید سونوگرافی بدون اندیکاسیون و بدون رعایت موازین علمی و فنی انجام شود.

ایشان نظرات متخصصان زنان را این گونه مطرح نمودند:

1-متخصصین زنان و مامایی می توانند ازدستگاه سونوگرافی درمطب یا کلینیک به عنوان یک وسیله تشخیصی استفاده کنند و مجهز بودن مطب به این تکنولوژی نباید غیرمجاز تلقی شود، زیرا در این غیر این صورت تبعات بسیار زیادی از جمله دخالت های سازمان های تعزیراتی و عوارض بعدی مانند مزاحمت در مطب ها را به دنبال خواهد داشت.

2- آن دسته از متخصصین زنان و مامایی که دارای مدرک مورد تایید کمیته کشوری سونوگرافی زنان هستند با انجام سونوگرافی و تهیه گزارش، باید بتوانند طبق تعرفه هزینه دریافت نمایند.

3-در مناطق محروم و کشیک ها و شرایط اورژانس انجام سونوگرافی وگزارش آن مشمول دریافت هزینه طبق تعرفه شود.

دکتر محمود برفه ای عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی  نیز اظهار داشتند:  رشته رادیولوژی و زنان از دیرباز در کار تیمی تشخیص و درمان  بیماران یارو یاور یکدیگر بوده‌اند ، بنابر این بهتر است این همکاری تیمی ادامه یافته و دنبال مسائل حاشیه‌ای و تفرقه آمیز نرویم.

ایشان افزودند : مشکل اصلی ما همکاران محترم متخصص زنان یا سایر رشته‌ها نیستند بلکه مدیریت ناصحیح و یکطرفه مسائل بین رشته ای در وزارت بهداشت است.

ایشان ادامه دادند: پاتولوژی های متعدد در لگن ممکن است موجب درد و ناراحتی شود مانند آپاندیسیت و سنگ حالب که اگر متخصص زنان بگوید فقط رحم و تخمدان به من مربوط است و بقیه را ارجاع می دهم ،کار ناقص و بیهوده ای خواهد بود،  بنابراین لازم است تسهیلات لازم برای همکاری کامل رادیولوژیست ها فراهم شود.

دکتر اسپید نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز در ادامه این جلسه اظهارکردند:براساس صحبت­های همکاران اختلافات موجود خیلی عمیق نبوده و اساسی­ترین معضل و علت ایجاد اختلاف بین رشته­ای، بحث نظارت است که باید دقیق­تر و با همکاری هر دو انجمن علمی باشد.

ایشان در ادامه افزودند: در حال حاضر براساس بخشنامه های موجود، وضعیت سونوگرافی توسط متخصصین زنان و زایمان به شرح ذیل است:

1- انجام سونوگرافی در بخش­های خصوصی و دولتی توسط متخصصین فاقد مدرک آموزشی معتبر و تأیید شده توسط معاونت آموزشی وزارت ممنوع بوده و اخذ تعرفه در مطب پزشکان مذکور تخلف انتظامی و تعزیراتی محسوب می­شود.

 2- استفاده از دستگاه سونوگرافی توسط آن دسته از متخصصین زنان و زایمان که دارای مدرک آموزشی معتبر تأیید شده توسط معاونت آموزشی وزارت می­باشند، در مطب صرفاً به عنوان ابزار کمک تشخیصی آن هم  در حیطه تخصص و بدون اخذ وجه بلامانع است . هر گونه دریافت وجه، مصداق تبدیل مطب به مؤسسه غیر مجاز و تحمیل هزینه به بیمار خواهد بود.

3- در صورت فقدان رادیولوژیست در مناطق محروم و به تشخیص ریاست و معاونت درمان دانشگاه مربوطه،متخصصین زنان و زایمان فقط در بخش دولتی، پس از گذراندن دوره معتبر و قانونی صرفاً در راستای تأمین نیاز کمک تشخیصی می­توانند سونوگرافی کنند.

4- فلوشیپ­های پریناتولوژی و نازایی در چارچوب بخشنامه­های قانونی می­توانند سونوگرافی انجام دهند.

گفتنی است نمایندگان انجمن های رادیولوژی و زنان و زایمان ضمن بیان نقطه نظرات خود خواستار احترام به اصول و به رسمیت شناختن همکاران سایر رشته ها و تداوم جلسات با محوریت نظام پزشکی بودند.

درپایان این نشست مشترک مقرر گردید در موارد تخلف، انجمن زنان ، انجمن رادیولوژی و سازمان نظام پزشکی بطور هماهنگ عمل کنند تا میزان تخلفات کاهش یابد . انجمن رادیولوژی نیز کمکهای لازم را برای رفع نیاز مناطق محروم ارائه نماید .همچنین  هر کدام از انجمن ها سه نماینده به سازمان نظام پزشکی معرفی کنند تا  ضمن ارائه راهکار برای مشکلاتی مانند اشکال در آموزش دستیاران با محوریت سازمان نظام پزشکی نسبت به پیگیری حل مشکلات و اختلافات اقدام کنند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.