جمعه، 31 فروردین 1403

90درصد افراد مبتلا به سرطان درکشور فوت می کنند

90درصد افراد مبتلا به سرطان درکشور فوت می کنند
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به این که از هر 100 هزار نفر در ایران 135 نفربه سرطان مبتلا می شوند گفت : در دنیا تنها ۳۰ درصدافراد به دلیل سرطان فوت می‌کننداما در ایران ۹۰ درصد افرادی که مبتلا به سرطان هستند به دلیل مراجعه دیر هنگام به پزشک فوت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در نشست خبری بیست و هشتمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران که 25 تا 28 اردیبهشت برگزار می‌شود، درباره علت آمار بالای فوتی مبتلایان به سرطان در کشور اظهار داشت: مردم باید در سال دو بار با کمترین هزینه آزمایش دهند، زیرا در کشورهای دیگر  مردم هر شش ماه آزمایش می‌دهند تا بیماری های نهفته آنان مشخص شود.

وی  با اشاره به این که سن سرطان نسبت به ۱۰ سال پیش بالا رفته است ، افزود: از روزی که انسان به دنیا آمده سرطان نیز شیوع پیدا کرده، به گونه‌ای که در جهان از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۸۰ نفر مبتلا به سرطان می شوند و در ایران نیز از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۳۵ نفر مبتلا به سرطان هستند و این در حالی است  که در دنیا تنها ۳۰ درصد به دلیل سرطان فوت می‌کنند، ولی در ایران ۹۰ درصد افرادی که مبتلا به سرطان هستند به دلیل مراجعه دیرهنگام به پزشک جان خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به این که 40 درصد سرطان ها قابل درمان ، 40 درصد قابل پیشگیری و فقط 20 درصد باعث مرگ و میر می شود ادامه داد: متاسفانه در ایران 90 درصد کسانی که مبتلا به سرطان هستند ،می‌میرند چون سرطان آنها زود تشخیص داده نمی‌شود و این مشکل بر گردن بیمه‌ها است که اجازه نمی‌دهند مردم در سال دو بار با کمترین هزینه و یا رایگان آزمایش دهند،.

به گفته رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران سرطان یک بیماری سالمندی است که باید فکر اساسی و سرمایه گذاری جدی برای پیشگیری و درمان آن شود و اگر هم برخی در سنین جوانی به سرطان مبتلا می شوند مهمترین علتش مصرف دخانیات و آلودگی هوا است.

خسرونیا شایع ترین سرطان را در زنان سرطان پستان و ریه عنوان کرد و گفت : در مردان شایعترین سرطان مربوط به معده است که شیوع بالایی داشته و کشنده است؛ همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد عفونت و سرطان در بخش‌های گوارشی می‌شود و آمار‌ها نشان مى دهد کسانى که تریاک استفاده مى کنند ممکن است با ابتلا به سرطان، از درد خود متوجه نشود.

وی به آمار سال ۲۰۱۵ سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با مرگ و میر در ایران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت : در سال ۲۰۱۵ ، ۱۲.۸ درصد فوتی ها در کشورمان مربوط به سرطان ها بوده است که شامل مرگ و میر 49 هزار نفر زن و مرد مبتلا به سرطان بوده است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.