جمعه، 10 فروردین 1403

رییس انجمن قلب و عروق ایران گلایه کرد: نبود توازن فراگیر در توزیع نیروی انسانی متخصصان قلب و عروق

رییس انجمن قلب و عروق ایران عنوان کرد: نبود توازن فراگیر در توزیع نیروی انسانی متخصص قلب و عروق و کمبود برخی تجهیزات در بعضی نقاط کشور دغدغه مهم این رشته محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر فریدون نوحی، رییس انجمن قلب و عروق ایران گفت: در ایران به ازای هر یک میلیون نفر حدود 20 متخصص قلب بالغین داریم که بر حسب جمعیت، کمبود جدی وجود ندارد اما پراکندگی و دسترسی به امکانات و تجهیزات، جزو مشکلات اصلی است.

وی  با بیان اینکه در برخی نقاط کشور توزیع نیروی انسانی متخصص به گونه ای است که بیشتر از حد استاندارد متخصص وجود دارد، تصریح کرد: در حالی که در برخی نقاط نیز بر حسب جمعیت، پزشک متخصص قلب و عروق کمتری حضور دارد.

 

*محدودیت متخصصان فلب در استفاده از ابتدایی ترین ابزار

این استاد دانشگاه علوم پزشکی افزود: نکته دیگر امکاناتی چون اکوکاردیوگرافی و تست ورزش که ابتدایی ترین ابزار محسوب می شود،(به جز آنژیوگرافی) است که متخصص قلب را از نظر کارهای تخصصی محدود می کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای جهان آمار متفاوتی از نظر متخصص به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت دارند، افزود: برخی کشورها به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت 15 نفر متخصص قلب بالغین دارند، برخی 20 و در آمریکا بیش از 30 نفر است برخی کشورها مانند ایتالیا بیش از 50 نفر متخصص به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت دارند.

به گفته رییس انجمن قلب و عروق ایران اکنون بالغ بر 1500 نفر متخصص قلب و عروق بالغین به عنوان کاردیولوژیست در کشور فعالیت می کنند و رشته های متعددی از جمله قلب کودکان، جراحی قلب، تخصص قلب بالغین و فلوشیپ های مربوطه مانند اکوکاردیوگرافی، اینترونشن کاردیولوژی و ...وجود دارد که خدمات ارزنده ای ارائه می کنند.

 

*ضرورت ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی نیروهای موجود

وی با اشاره به عدم کمبود و مشکل در تربیت نیروی انسانی در رشته تخصصی قلب وعروق ابراز داشت: حتی شاید در آینده نیاز به کاهش تربیت نیروی انسانی از نظر تعداد و پرداختن به ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی نیروهای موجود باشد.البته این نکته در خصوص تخصص قلب اطفال و جراحی فعلا مطرح نیست.

رییس شبکه تحقیقات قلب و عروق کشور با بیان اینکه برای رفع مشکل ناهماهنگی در پراکندگی نیروی انسانی متخصص قلب، اقدام به تربیت نیروی انسانی بومی و ساکن در هر استان شده است، خاطرنشان کرد: این امر موجب می شود پزشکان دانش آموخته در همان استان به خدمت ادامه دهند و نیازهای ساکنان همان استان را پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: به طور طبیعی استقرار و اقامت متخصص بومی در استانها بیشتر شده بنابراین مشکل پراکندگی کمتر می شود به همین خاطر اکنون در برخی استان ها نیروی متخصص به اندازه کافی داریم.

مشاور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، اظهار داشت: امدواریم سه اتفاق مبارک رخ دهد، اول آن که این که شرایط کلی کشور به گونه ای شود که مناطق محروم تر بیشتر از امکانات کلی کشوری در زمینه های مختلف آموزش، پژوهش، بهداشت، راه و مدرسه بهره مند شوند همچنین به طور بومی در همان مناطق نیروی تخصصی بومی تربیت کرده باشیم و دیگر اینکه امکانات خدمت رسانی مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهیم به این معنا که اگر متخصصی در شهری فعال می شود، امکانات تشخیصی و درمانی در اختیار وی باشد تا تمام خدمات را به طور کامل در همان استان یا شهر ارائه دهد.

 

* وزارت بهداشت در تلاش برای افزایش انگیزه برای ورود به جراحی قلب

وی با یادآوری اینکه تجهیزات قلب و عروق گران است ولی باید برای خدمت رسانی در اختیار متخصصان قرار گیرد، گفت: مشکلی وجود ندارد و آینده رشته قلب و عروق بسیار روشن است.

رییس مرکز آموزشی، تحقیقاتی درمانی شهیدرجایی در مورد سیاستهای پیرامون رشته فوق تخصصی جراحی قلب و عروق گفت: اکنون مشکل حاد نداریم ولی در درازمدت که جمعیت افزایش می یابد باید به همان نسبت متخصص جراحی قلب تربیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از 200 نفر جراح قلب داریم و باید این تعداد افزایش پیدا کند گفت: جراحی قلب و عروق از آن جایی که دارای دوره های طولانی و دشواری های خاص خود است، گرایش به حضور در این رشته فوق تخصصی کاهش یافته است و به همین خاطر وزارت بهداشت در تلاش برای افزایش انگیزه و علاقه برای ورود به این رشته است.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.