جمعه، 10 فروردین 1403

داروسازان جایگاهی در نظام سلامت ندارند

داروسازان جایگاهی در نظام سلامت ندارند
یک دکترای داروسازی عمومی با گلایه از این که در نظام سلامت به داروسازان بهایی داده نشده است گفت : داروساز ملزم به حضور در داروخانه است اما خدمات دارویی و حرفه ای او دیده نشده و از چشم مردم و مسوولان پوشیده است.

احمد رهنمای چیت ساز دکترای داروسازی عمومی در گفت و گو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که داروسازی نوین از دوره قاجار در ایران شکل گرفت اظهار داشت : اولین لابراتوار داروسازی نوین توسط دکتر عبیدی دانش آموخته دانشگاه تهران  درسال 1325راه اندازی و افتتاح شد که به دنبال آن کارخانه های متعدد داروسازی در کشور ایجاد شدند.

وی با اشاره به این که داروسازی درایران قدمت زیادی دارد و سیر زمانی آن به دوران رازی ، بوعلی سینا و جابربن حیان باز می گردد افزود : از دوران قاجار پای داروسازان خارجی به کشور باز شد و داروسازی نوین به ایران راه یافت و تا آن زمان هنوز از داروهای سنتی برای درمان امراض استفاده می شد .

وی ادامه داد : پس از ورود داروسازین نوین به کشور کم کم این نیاز احساس شد که باید دانشکده داروسازی در جامعه داشته باشیم که با تاسیس اولین کارخانه رفته رفته تعداد آنها افزایش یافت و داروسازان دانش و توان خود را برای پیشبرد صنعت داروسازی کشور به کار گرفتند.

چیت ساز با تاکید بر این که به نسبت گذشته حوزه داروسازی کشور پیشرفت های فراوانی را داشته است تصریح کرد : با وجود تمامی تلاش ها و موفقیت هایی که درعرصه داروسازی کسب کرده ایم اما هنوز هم با استاندارهای واقعی فاصله داریم .

این دکترای داروسازی با گلایه از این که در نظام سلامت به جایگاه داروسازان به عنوان یکی از حلقه های درمانی بهایی داده نمی شود اذعان داشت : مردم خدمات داروسازان را محدود به داروخانه ها می دانند و این در حالی است که خدمات حرفه ای آن ها از دید مردم پوشیده است .

وی با بیان این که محوریت نظام سلامت بر مبنای پزشک سالاری است گفت : تا زمانی که صرفا پزشکان پرچمداران حوزه بهداشت و درمان تلقی شوند داروسازان جایگاهی نخواهند داشت و در نظر گرفتن حداقل ضریب کا برای داروسازان گواه این مطلب است.

به گفته چیت ساز باید جایگاه داروسازان و حوزه داروسازی کشور آنقدر ارتقاء یابد که صادرات دارو به اکثر کشورها داشته باشیم و از نظر دانش و فناوری همپای کشورهای پیشرفته حرکت کنیم تا از دانش روز دنیا عقب نمانیم.

این پیشکسوت داروسازی به انتشار کتابی در مورد داروسازی مدرن ا شاره کرد و بیان داشت :  از دوران دانشجویی خود به مطالعه پرداخته و در سال 51 اولین کتاب داروسازی مدرن را که  شامل خاصیت داروها ، مکانیسم اثر آنها ، موارد استعمال و میزان مصرف دارو در دوران بارداری وشیردهی و ... بود به چاپ رسانده و در سال 57 نیز به چاپ هفتم رسید .

 

وی خاطرنشان کرد: در سال 61 که طرح ژنریک داروها پیاده سازی و نام تجاری آن ها  کنار گذاشته شد چاپ این کتاب را کنار گذاشتم و از سال 71 چاپ مجدد آن را تحت عنوان" راهنمای داروی ژنریک ایران" ادامه دادم تا شهریور امسال که چاپ هشتم آن مورد استفاده داروسازان و پزشکان واقع شد.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.