پنجشنبه، 9 فروردین 1403

افق دندانپزشکی کشور رو به افول است

افق دندانپزشکی کشور رو به افول است
​ عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که شرایط فعلی برای جامعه دندانپزشکی بسیار دشوار است، گفت : با افزایش قیمت تجهیزات و مواد مصرفی ،حیات اقتصادی دندانپزشکان بویژ ه قشر جوان با مشکلات عدیده ای مواجه است.

دکتر بهنام عباسیان عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه قیمت ارز برای تهیه تجهیزات دندانپزشکی و مواد مصرفی افزایش چشمگیری داشته است، بیان کرد : در این شرایط دشوار کسی کنار همکاران دندانپزشک نیست .

وی افزود: دندانپزشکان تنها گروهی هستند که علاوه بر دانش علمی خود برای درمان بیماران نیازمند موادو تجهیزات هستند، بنابراین دولت موظف است برای تامین سلامت دهان و دندان آحاد جامعه مواد مصرفی ضروری و روتین را با ارز دولتی مهیا نموده و در اختیار دندانپزشکان قرار دهد اما این مواد و تجهیزات تا به دست دندانپزشکان برسد چند برابرقیمت واقعی خود می شود.

وی افزایش قیمت مواد مصرفی و تجهیزات را به ضرر جامعه دندانپزشکی بویژه بیماران عنوان کرد و گفت : با افزایش قیمت مواد مصرفی بطور منطقی باید میزان تعرفه های دندانپزشکی برای ترمیم هر دندان افزایش یابد اما از آنجا که جامعه دندانپزشکی کشور در مقابل سلامت بیماران خود را مسئول می داند با همان تعرف های قبلی به درمان بیماران می پردازد و از جیب خود سوبسید پرداخت می کند.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: با افزایش قیمت مواد مصرفی و به تبع آن بالا رفتن هزینه های درمانی حوزه دندانپزشکی میزان مراجعات به مراکز دندانپزشکی و مطب های خصوصی کم شده و این شرایط برای بیماران مشکلاتی را بوجود آورده و گردش اقتصادی را در این حوزه بویژه برای دندانپزشکان جوان با مشکلات متعددی مواجه می کند.

دکتر عباسیان اظهار کرد :  درصد قابل توجهی از  سلامت آحاد جامعه به دندانپزشکی مربوط است که مستلزم سرمایه گذاری دولت در این بخش است اما متاسفانه تاکنون برنامه ریزی مطلوبی از سوی سیاستگذاران امر در این حوزه انجام نشده است.

به گفته وی حتی کمکهای خیرین در حوزه سلامت نیز به بخش دندانپزشکی نمی رسد و هزینه های پذیرش دانشجو در مراکز آموزشی غیر انتفاعی نیز وارد خزانه کل می شود .

وی خاطرنشان کرد : لازم است که در بدنه وزارت بهداشت مدیرانی که خود دندانپزشک هستند حضور داشته و نظرات جامعه پزشکی را برای ارتقای سلامت دهان و دندان مردم و رفع مشکلات این حوزه به کار گیرند.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.