جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس انجمن بیهوشی ایران انتقاد کرد: عدم وجود شایسته سالاری در کشور/ افزایش سهمیه بندی، کاهش کیفیت خدمات را در پی خواهد داشت

رئیس انجمن بیهوشی ایران با از گلایه از عدم وجود شایسته سالاری در کشور گفت: پزشکان از تحصیل کردگان کشور هستند که همواره با مردم سروکار دارند و نه تنها درد مردم را بهتر از دیگران لمس می کنند بلکه می توانند نظرات کارشناسی خود را به خصوص در حیطه پزشکی ارائه دهند اما متاسفانه در کشور بهره ای آن ها برده نمی شود.

دکتر محمد مهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، افزود: درمان و سلامت مردم یکی از مشکلات اصلی  است که علی رغم آغاز طرح تحول هنوز به صورت جدی به آن پرداخته نشده و تا کنون نیز نتوانسته انگیزه لازم برای پزشکان و نیروهای حاضر در بدنه جامعه پزشکی چون پزشکان و پیراپزشکان را تامین کند.

وی با اشاره به افزایش بار مسئولیت بنه اصلی درمان و برخوردهای نا مناسب با آن ها که در شان این جامعه نیست، خاطرنشان کرد: با تمام این اتفاقات تعرفه های پزشکی همچنان 6 سال در انجماد بود و پس از آن نیز تغییرات جزئی یافت اما برای قشر کارگر، ،کارمند، و غیره حداقل افزایش مناسبی را پیدا کرد.

قیامت با انتقاد از زمزمه هایی مبنی بر اینکه امسال نیز پزشکان با دولت همکاری کرده و به دنبال افزایش تعرفه ها نیستند، اظهار داشت: متاسفانه این بازی ها تنها در جامعه پزشکی اتفاق می افتد که به هیچ وجه مناسب این قشر تحصیل کرده نیست.

وی ادامه داد: تا کنون جامعه پزشکی اعراض ملموسی نداشته و همچنان کار خود را انجام می دهد. این جامعه به علت هوش بسیار، سد کنکور را شکسته و اعتراضات خود را به صورت مدنی بیان می کند.

رئیس انجمن بیهوشی ایران با تاکید بر اینکه افراد منتخب به عنوان نماینده جامعه پزشکی در مجلس و ارگان های قانون گذار، باید منافع گروهی، مردم و پزشکان را نسبت به منافع شخصی خود ارجح قرار دهند، افزود: افرادی منتخب باید در حیطه کاری خود کارشناس باشند چرا که برخی پزشکان تنها به پژوهش و مطالعه پرداخته و نمی توانند نظرات کارشناسی ارائه دهند.

 

* افزایش سهمیه بندی، کاهش کیفیت خدمات را در پی خواهد داشت

وی با ابراز تاسف از افزایش سهمیه بندی رشته های پزشکی ابراز داشت: هر چه سهمیه بیشتر شود، افراد کم هوش تر افزیش بیشتری یافته و به همین علت سیر آموزش، درمان و کیفیت خدمات در حال کاهش است. به همین علت منتخبین جامعه پزشکی در مجلس باید شجاع، کارشناس و برای خدمت به مردم و قشر پزشک و پیراپزشک از جان و دل مایه بگذارند.

عضو هیات مدیره تهران بزرگ با بیان اینکه اکثر افرادی که وارد مجلس می شوند باید از سیستم های خاصی عبور کنند، گفت: این مهم موجب می شود منتخبین بالاجبار با مصالحه هایی که انجام می دهند، جامعه پزشکی را درگیر برخی مسائل چون عدم تعیین تعرفه های واقعی علی رغم سال ها اعتراض کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر همه قیمت ها واقعی شده، یارانه ها برداشته شده اما هنوز تعرفه جامعه پزشکی نه تنها به واقعیت هم نزدیک نشده بلکه هنوز فاصله بسیار زیادی  را تا واقعیت دارد که این مهم به علت عدم حضور نمایندگان شجاع و معتقد به این مهم، در تمام این سال ها در مجلس بوده است.

 

*مردم اولین متضرران عدم تعیین تعرفه های واقعی هستند

قیامت با تاکید بر اینکه اولین ضررعدم تعیین تعرفه های واقعی به مردم باز خواهد گشت، تصریح کرد: با مراجعه به اورژانس بیمارستان های دولتی و دانشگاهی می توانید مشکلات مردم را از نزدیک  مشاهده کنید.

به گفته وی سال ها است که اعتراض می کنیم فردی که خدمت ارائه می کند، نمی تواند خود را ارزیابی کند و بیمارستانهای دولتی به عنوان ارائه دهنده خدمت، از آن جایی که خود به ارزیابی خود می پردازند، از درجات بالایی بهره برده و این در حالیست که این مهم در بیمارستان های خصوص کاملا بالعکس و با سخت گیری بسیار زیاد و توجه به تمامی استاندارد ها انجام می شود.

رئیس انجمن بیهوشی ایران عدم گرایش مردم و مسئولین برای مراجعه به بیمارستان های دولتی را همین امر دانست و عنوان کرد: بیماران حاضرند فرش زیر پای خود را بفروشند تا هزینه درمان خود را در بیمارستان های خصوصی بپردازند. این مهم در حالی است که به علت تورم، هزینه های درمان هنوز دچار تغییرات چندانی نشده و بار بسیاری را بر مردم تحمیل می کند.

 

*ضرورت بازگردادن حق تعرفه گذاری به نظام پزشکی

وی در خصوص ضرورت ورود افراد مورد اعتماد جامعه پزشکی به مجلس، گفت: این افراد می توانند حق سلب شده تعرفه گذاری بزرگترین صنف کشور (سازمان نظام پزشکی) را به آن بازگردانند کما اینکه این مهم در مورد دیگر اصناف نیز رعایت می شود.

قیامت در پایان گفت: تمام افزایش قیمت ها در جامعه چون جریمه های راهنمایی و رانندگی، مالیات ها، پروازهای داخلی و غیره با توجه به ثابت ماندن و واقعی نبودن تعرفه ها، موجب افزایش مسئولیت مدنی پزشکان می شود چرا که جامعه پزشکی نیز با این مسائل سروکار دارند. باید با ارزش گذاری صحیح خدمات پزشکی تا سه سال آینده به کمک جامعه پزشکی، موجب کاهش اختلاص ها در جامعه شویم.  

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.