پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تعرفه پزشکان قابل قیاس با برخی مشاغل کاذب هم نیست

تعرفه پزشکان قابل قیاس با برخی مشاغل کاذب هم  نیست
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به این که تعرفه برخی از مشاغل کاذب در جامعه که نفعی هم برای مردم ندارد، بسیار بالا است ؛ گفت : با آن که سلامت با جسم و روح افراد سرو کار دارد اما همواره تعرفه ای که برای جامعه پزشکی در نظر گرفته می شود قابل قیاس با برخی مشاغل کاذب هم نیست.

 سید مصطفی شیریزدی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با خبرنگارنظام پزشکی در خصوص تعرفه های پزشکی اذعان داشت :  تا زمانی که به ثبات اقتصادی نرسیم وضعیت تعرفه های پزشکی مشخص نیست وبا  نابرابری  تعرفه در استان های کشور مواجه هستیم.

وی با بیان این که مردم باید هنگام بیماری در رفاه اقتصادی باشند افزود :  صنعت بیمه در کشور ما باید اعتبارات خود را صرف ارتقاء سلامت مردم کند تا در درازمدت بتواند پوشش بیمه ای مناسبی در زمان بیماری از افراد داشته باشد.

به گفته وی شرکت های بیمه به جای سرمایه گذاری در کارهای تجاری و اقماری باید در جهت کاهش خسارت های ناشی از بیماری افراد جامعه تلاش کنند و مردم نیز حق سرانه بیمه خود را به موقع پرداخت کنند تا در زمان نیاز ، بیمه پشتیبانی لازم را از آنها انجام دهد .

این متخصص جراحی عمومی با تاکید بر اینکه  حمایتی از جامعه پزشکی پس از بازنشستگی وجود ندارد بیان داشت : یک پزشک تا زمانی که مغز و دستش کار می کند می تواند به مردم خدمت کرده و درآمدی داشته باشد اما هنگامی که دیگر توان کار کردن را نداشته باشد پشتیبانی مالی از وی صورت نمی گیرد در حالی که درمان بیمار امری است که توانایی بالا می خواهد  به طوری که یک پزشک باید در طی 24 ساعت شبانه روز ؛20 ساعت کار کند  .

 

شیریزدی ادامه داد : اگر به ثبات اقتصادی در جامعه برسیم پزشکان هر نرخی که برای تعرفه در نظر گرفته شود چشم بسته قبول می کنند که متاسفانه چنین شرایطی در جامعه حاکم نیست و پزشکان نه تنها از تعرفه ها راضی نیستند بلکه  ناتوانی مریض در پرداخت هزینه های درمانی آنها را آزرده خاطر می کند زیرا یک پزشک زمانی از درآمد خود لذت می برد که بیمارش هم در رفاه باشد و فقط رنج بیماری او را عذاب دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با انتقاد از اینکه در نظام سلامت به درمان بیش از پیشگیری و آموزش بها داده می شود گفت : نظام سلامت بر پایه درمان محوری استوار است و تا زمانی که به پیشگیری و آموزش بها داده نشود مشکلات نظام سلامت به قوت خود باقی است.

وی تصریح کرد : هزینه کرد برای پیشگیری و آموزش مردم برای خود مراقبتی نوعی سرمایه گذاری در دراز مدت است که فواید آن به نظام سلامت نیز باز می گردد و از هدر رفت بسیاری از منابع جلوگیری می کند.

وی با اشاره به این مطلب که طی دو سه سال اخیر جامعه پزشکی مورد غضب مردم قرار گرفته  ؛  ابراز داشت : یک پزشک قبل از مسائل مالی و تعرفه خود، به سلامت بیمار فکر می کند و دور از انصاف است که وجهه ی این قشر در اذهان مردم خدشه دار شود .

شیریزدی در خاتمه یادآور شد : متاسفانه این باور غلط در جامعه نهادینه شده که پزشکی شغلی درآمدزا است لذا اکثریت جامعه فکر می کنند که نباید تعرفه پزشکان افزایشی داشته باشد ضمن آن که دولت نیز هر ساله با دیرکرد اعلام تعرفه های این قشر موجب رنجش خاطر پزشکان می شود .

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است )

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.