پنجشنبه، 9 فروردین 1403

انعقاد سند تفاهم نامه میان قوه قضاییه با سازمان نظام پزشکی

سند تفاهم نامه فی ما بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران منعقد شد.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی به منظور فراهم ساختن تمهیدات لازم برای کاهش زمینه بروز خطاها و جرائم مرتبط با حوزه  سلامت، تفاهم نامه ذیل فی مابین قوه قضاییه و سازمان نظام پزشکی منعقد می گردد. متن تفاهم نامه به شرح ذیل است؛

 

به دنبال تاکیدات مقام معظم رهبری (ادام ا... اشراقه) مبنی بر اهتمام قوه قضاییه در امر پیشگیری از جرم و همچنین بر اساس اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی در خصوص شرح وظایف قوه قضاییه و نیز مواد 2 و 3 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران به منظور فراهم ساختن تمهیدات لازم برای کاهش زمینه بروز خطاها و جرائم مرتبط با حوزه  سلامت، تفاهم نامه ذیل فی مابین معاونت اجتماعی و پیگیری از جرم قوه قضاییه و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران منعقد می گردد و طرفین متعهد می شوند کلیه مساعی خود را به منظور اجرایی شدن موارد زیر به کار برند:

ماده 1: آسیب شناسی و علت یابی زمینه های بروز خطاها و جرائم پزشکی از طریق برگزاری کمیته های فنی و کارگروه های تخصصی.

ماده2: ابلاغ راهکارهای کاهش خطاها و جرائم پزشکی که مورد وفاق دست اندرکاران حوزه سلامت باشد، جهت اجرا به دستگاه های مرتبط و بررسی نتایج و یافته های حاصل از اقدامات دستگاه های مزبور در بازه های زمانی مشخص و تدوین راه حل های آتی.

ماده3: برگزاری نشست ها و کارگاه های آموزشی و همایش های علمی به منظور شناساندن علل بروز خطاهای پزشکی به گروه های مختلف پزشکی، آشنا ساختن جامعه پزشکی با آیین دادرسی کیفری و ساختار تشکیلات قضایی رسیدگی کننده به شکایات پزشکی و نیز ارتقای دانش کارشناسان شرکت کننده در هیات های کارشناسی انتظامی و قضات شاغل در مراجع قضایی ذیربط.

ماده4: فراهم ساختن تسهیلات لازم جهت معرفی عناوین جدید و تدوین پایان نامه های تحصیلی با در نظر گرفتن ابعاد پزشکی مربوط به پیشگیری از بروز خطاها و جرایم در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا.

ماده5: ارائه پیشنهادهای لازم برای بازنگری قوانین، مقررات، آیین نامه ها و دستورالعمل های موجود یا تهیه لوایح قانونی جدید با رویکرد کاهش و پیشگیری از بروز خطاها و جرایم پزشکی، ارتقای توانمندی، متمرکز ساختن هیات های کاشناسی، جرم زدایی و حبس زدایی از قوانین، جبران خسارات مادی یا معنوی حاصل از خطاها و جرایم پزشکی.

ماده 6: شناسایی چالش ها، تهدید های موجود یا در حال شکل گیری حوزه سلامت(بهداشت، درمان، مواد خوراکی،  اشامیدنی، ارایشی، محیط زیست ...) و رصد تحولات اجتماعی مربوط به جامعه پزشکی و تمهید اقدامات لازم به منظور ایجاد فضای تفاهم، آرامش و فراهم ساختن آسایش و امنیت اجتماعی برای ارائه دهندگان خدمت (پزشکان و پیراپزشکان) و دریافت کنندگان خدمت(بیماران).

دکتر محمد باقر الفت                                                                                     دکتر علیرضا زالی    

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه                                          رئیس کل سازمان نظام پزشکی 

 

انتهای پیام/ ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.