جمعه، 10 فروردین 1403

نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی انتقاد کرد: مزایده غیرعلنی واگذاری مراکز آزمایشگاهی و رادیولوژی دولتی

نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی انتقاد کرد: مزایده غیرعلنی واگذاری مراکز آزمایشگاهی و رادیولوژی دولتی
نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی در خصوص واگذاری مراکز آزمایشگاهی و رادیولوژی دولتی انتقاد کرد و اظهار داشت: مزایده واگذاری این ها به صورت غیر علنی است و در واکاوی آن مشاهده خواهید کرد که شرکتی در داخل کشور با حمایت شرکت دیگری در کشور ترکیه در مزایده شرکت کرده و برنده شده است.

دکتر محمد صاحب الزمانی نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با گلایه از اینکه وزارت بهداشت در انجام طرح های خود از نظرات کارشناسی افراد صاحب نظر در کشور بهره نمی برد، گفت: این در حالی است که حتی برخی کارها به صورت محرمانه انجام می شود.

وی با بیان اینکه افراد لایق و شرکت های تخصصی بسیاری از این موضوع کاملا بی اطلاع هستند، اظهار داشت: در این خصوص انجمن های آزمایشگاهی در نامه ای به وزارت بهداشت آمادگی خود را با امضای تفاهم نامه ای برای تحویل آزمایشگاه های بیمارستان های دولتی توسط افراد متخصص و اداره آن به بهترین نحو اعلام کرده اند اما متاسفانه هیچ توجهی به نامه صورت نگرفت.

صاحب الزمانی ادامه داد: مکتوب کردن این خواسته طبق درخواست وزیر و معاون درمان وزارت بهداشت صورت گرفت و با گذشت 5 ماه از این مهم، این بار در حال واگذاری آزمایشگاه های دولتی استان البرز به شرکت های خصوصی هستند که در این زمینه معاون درمان دانشگاه، اداره امور آزمایشگاه ها و اداره امور پرتوها بی اطلاع از ماجرا هستند.

 

*بلاتکلیفی مسئولین فنی با واگذاری آزمایشگاه ها به شرکت ها

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده 20 دانشگاه ها و وزارت بهداشت حداقل 10 مجوز آزمایشگاه و رادیولوژی در هفته  صادر می کند، عنوان کرد: اگر قرار به واگذاری آزمایشگاه ها و رادیولوژی ها به شرکت و یا کمپانی های بزرگ چه به صورت طبیعی و چه به صورت رانتی است، پس تکلیف این همه پرسنل و مسئول فنی آزمایشگاه تربیت شده چه خواهد شد؟

نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی با گلایه از راه اندازی آزمایشگاه های زنجیره ای در کشور نیز خاطر نشان کرد: اگر کاردرستی است چرا در بخش قلب و یا در جراحی کلیه این اتفاق نمی افتد و تنها نظرشان بر روی خدمات پاراکلینیک به صورت زنجیره ای است؟

به گفته وی با زنجیره ای کردن آزمایشگاه ها نه تنها هزینه ها کاهش نخواهد داشت بلکه با افزایش هزینه نیز مواجه خواهیم بود  چرا که با این کار سرمایه های انسانی به علت بیکاری، یا از کشور خارج می شوند و یا دچار مشکلات عمده ای خواهند شد.

صاحب الزمانی با تاکید بر اینکه برای آغاز یک برنامه باید با آموزش های دانشگاهی و تشکیل مرکزی مناسب به درمان بیماران بپردازیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالی 100 نفر رزیدنت در پاتولوژی و 40 نفر در رادیولوژی پذیرش می شوند، پس از اخذ تخصص با راه اندازی آزمایشگاه ها و رادیولوژی های زنجیره ای، سرنوشت این فارغ التحصیلان چه خواهد شد؟  موفقیت طرحی در کشور دیگر ضامن موفقیت آن در کشور دیگر نیست.  

 

*نمی توان با آزمون خطا برای کشور برنامه ریزی کرد

وی با تاکید بر اینکه نمی توان بر اساس نظر یک مسئول، سیستم پاراکلینیک کشور را دگرگون کرد، افزود: این در حالی است که 6 ماه دیگر مسئولی دیگر به دنبال بازگردادن سیستم پیشین و ساماندهی و احیای دوباره آن است.

به گفته نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی، نمی توان با آزمون و خطا برای کشور برنامه ریزی کرد و باید برنامه ریزی ها توسط افراد متخصص همان رشته و با توجه به نیاز کشور و فضای جغرافیایی شهرها و استان ها صورت گیرد.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.