پنجشنبه، 9 فروردین 1403

شورای مشاوران و معاونان نظام پزشکی برگزار شد

شورای مشاوران و معاونان نظام پزشکی برگزار شد
در نشست مشترک ​مشاوران و معاونان سازمان نظام پزشکی برنامه های استراتژیک و اهم فعالیت و عملکرد اجرایی این سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر مصطفی معین مشاور عالی رئیس کل سازمان در اخلاق پزشکی با اشاره به این که اخلاق مسئله اصلی جامعه است، بیان کردند : هر قدر اخلاق مداری بیشتر باشد بازتاب اجتماعی مثبت به دنبال خواهد داشت و  جامعه پزشکی نیز با پای بندی به موازین اخلاقی باید برای سایراقشار جامعه الگو باشد.

ایشان به همایش اخلاق پزشکی که در سال جدید برگزار خواهد شد، اشاره نموده و افزودند :باید با تلاش جدی در همه حوزه ها به نقطه عطفی در اخلاق حرفه ای پزشکی برسیم و نقطه نظرات همکاران در این راستا بررسی خواهد شد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بی اعتمادی و سوءظن به جامعه پزشکی را مورد توجه قرار داده و گفتند : زمینه های اجتماعی باعث بروز این مسائل شده است و البته عوامل فرهنگی و آموزشی هم دخیل است .درمناسبات میان رشته ای نیز بهترین مرجع برای رفع مشکلات خود انجمن های علمی تخصصی هستند که با همکاری سازمان نظام پزشکی می توانند از اختلافات و بروز بی اعتمادی ها جلوگیری کنند .

دکتر احسان شمسی گوشکی مشاور رئیس کل سازمان در امور ترویج اخلاق پزشکی با اشاره به مباحثی که اخیرا درباره نظام پزشکی در رسانه ها مطرح شده است ، بیان کردند : بیان یکسری از مسائل در رسانه ها به شدت اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی را تحت تاثیر قرار می دهد و بهتر است در موضوعاتی که دارای اهمیت است سازمان نظام پزشکی به منظور تنویر افکار عمومی پاسخ شفاف و روشنی ارائه دهد .

ایشان به تحقیقی که اخیرا مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی درمورد میزان اعتماد مردم به گروههای مرجع انجام داده است ، اشاره کرده و ادامه دادند : متاسفانه اعتماد به جامعه پزشکی در نظر سنجی اخیر افول پیدا کرده است، بنابر این لازم است با واقعیات روبه رو شویم و از فرصت ها برای شفاف سازی افکار عمومی استفاده کنیم.

ایشان تصریح کردند: اخیرا در رسانه ها مطرح شده که جامعه پزشکی مبلغ هنگفتی فرار مالیاتی دارد که این موضوع  بازتاب منفی در جامعه خواهد داشت . نظام پزشکی باید از شفافیت مالیاتی جامعه پزشکی دفاع کرده و اعتماد را به جامعه بازگرداند.

دکتر مسعود کنزی مشاور اجرایی رئیس کل سازمان در خصوص اهم فعالیت های انجام شده در خصوص معضلات اخیر جامعه پزشکی بیان کردند: مشکلات بین متخصصان زنان و متخصصان رادیولوژی با تشکیل جلساتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقررشد اختلافات با توافق نمایندگان طرفین حل و فصل شود.

ایشان افزودند: بحث طرح ترافیک پزشکان برای سال جدید در حال پیگیری بوده و قرار است جلسه ای  با حضور شهردار تهران تشکیل گردد اما تا نهایی شدن این امر همان طرح ترافیک قبلی پایدار است.

دکترخسرو رحمانی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی درخصوص ارائه اطلاعات کلی پزشکان به برخی ارگان ها اظهار کردند: سازمان هایی که مطابق با قانون می توانند اطلاعات پزشکان را دریافت کنند باید درخواست خود را بطور کتبی به سازمان نظام پزشکی ارائه دهند تا بانک اطلاعاتی پزشکان در اختیار آنها قرار گیرد که از جمله آنها می توان به سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و اعتراضی هم نباید از سوی اعضای نظام پزشکی مطرح شود زیرا امری قانونی بوده و ما هم مجری هستیم.

دکتر محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به مباحث مالیاتی جامعه پزشکی بیان کردند: باید استراتژی ها در زمینه مقابله با کتمان درآمدها کاملا مشخص شود .همچنین ضرایب مالیاتی آخرین سال خود را طی می کند و از سال بعد باید فقط درآمد و هزینه ها اعلام شود که این امر نیازمند برنامه ریزی دقیق و آشنایی جامعه پزشکی است.

ایشان افزودند: اگر نظام پزشکی های سراسر کشور اظهار نامه به سازمان امور مالیاتی ندهند مشمول معافیت مالیاتی نمی شوند بنابراین باید در آموزش و تبیین موضوع از بعد قانونی و حقوقی اقدامات لازم صورت گیرد. پیشنهاد ما این است که  خدمات نظام پزشکی را در حق عضویت ادغام کنیم و برای صدور پروانه و سوءپیشینه هزینه ای از پزشکان دریافت نشود .این امر احتمالا اسباب تسهیل محاسبات مالیاتی را برای سازمان و واحدهای آن فراهم خواهد کرد.

دکتر شاهرخ خوش سیرت معاون نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی تهران بزرگ نیز با اشاره به اختلافات بین رشته ای در گروههای مختلف پزشکی اظهار کردند: بهتر است انجمن ها با ارائه الگو و رویه جهانی از ایجاد اختلاف و تفرقه خودداری کنند. مطالبات خود را شفاف بیان کنند زیرا ارائه مطالبات بر مبنای مستندات مثمر ثمر خواهد بود  و هر آن چه که تصویب می شود در کوریکولوم آن رشته عنوان شود .

ایشان افزودند: درمورد تبلیغات پزشکی هم پیچیدگی های زیادی وجود دارد و اکنون سایت های اینترنتی که دلال حوزه پزشکی هستند  در حال افزایش است که باید قدرت اجرایی کمیته تبلیغات سازمان نظام پزشکی را بیشتر کرد و هماهنگی های لازم را با وزارت ارشاد داشته باشیم.

دکتر عباس آقازاده مسرور مشاور رئیس کل سازمان در امور پزشکان عمومی با تاکید بر این که سازمان  نظام پزشکی باید اولین و آخرین حرف را برای ساختار نظام سلامت بزند؛ تصریح کردند:  باید نقش برجسته این سازمان در سیاستگذاری های سلامت مشاهده شود و این سازمان معین کند چه نظامی برای بیمه ها در سیستم بهداشت و درمان کشور مورد نیاز است .

ایشان به معضلات پزشکان خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران که 2 هزار و 200 نفر هستند، اشاره کرده و افزودند:  تعرفه پزشکان خانواده شهری تحت عنوان سرانه، در سال 95 هیچ افزایشی نداشته و برای سال 97 نیز از سوی کمیسیون تعرفه سازمان نظام پزشکی به شورای عالی بیمه پیشنهاد  افزایش تعرفه این گروه ارائه شده است اما در جلسه تشکیل شده از سوی کارشناسان شورای عالی بیمه به شدت با افزایش تعرفه پزشکان خانواده مخالفت شده است.

ایشان ادامه دادند:  باید این مسئله پیگیری و مواضع سازمان لحاظ شود ، همچنین در جلسه ستاد کشوری پزشک خانواده نمایندگان نظام پزشکی برای دفاع از حق و حقوق پزشکان خانواده حضور داشته باشند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کردند: از سوی سازمان غذا و دارو و لابی گری های انجام شده طرحی تحت عنوان ممنوعیت تبلیغات محصولات غیرمجازدر مجلس عنوان شده که  مطابق با آن مسئولیت تنظیم آئین نامه تبلیغات پزشکی با اداره غذا و داروی وزارت بهداشت است که این امر مخالف نص صریح قانون است و شورای نگهبان نیز با آن به دلیل ایجاد ممنوعیت تبلیغ برای طب سنتی مخالفت کرده است .

ایشان با بیان این که این طرح دوباره در صحن مجلس مطرح شده است ، عنوان کردند: باید این موضوع و موازین قانونی آن که بر عهده سازمان نظام پزشکی است به مسئولان گوشزد شود.

دکتر علیرضا سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی ضمن بیان این که بحث تدوین مقررات در نظام پزشکی از سابقه خوبی برخوردار است؛ پیشنهاد ادغام برخی کمیسیون ها را مطرح کرده و گفتند: بهتر است مشاوران ریاست برای پیشبرد اهداف سازمان آخرین ایده ها را به رئیس کل منتقل کند .

ایشان افزودند:  برای هماهنگی جلسات متعددی که طی یک ماه با وزارت بهداشت داریم مدیریت های لازم لحاظ شود زیرا رئیس کل وقت حضور در تمام جلسات را نداشته و فردی مقتدر به عنوان رابط بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت برای نظم دهی به امور مربوطه انتخاب شود .

دکتر محمود شیرزاد مشاور رئیس کل سازمان نیز با اشاره به برنامه های استراتژیک تعیین شده ، بیان کردند: نظام پزشکی نمی تواند از مسائل جامعه دور باشد و نباید روزمرگی مانع پیشرفت این سازمان شود بنابر این نیازمند یک برنامه راهبردی برای اجرای برنامه های استراتژیک تعیین شده از سوی سازمان نظام پزشکی هستیم و هر کدام از ارکان سازمان باید پاسخگو باشند.

 دکتر ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پایان جلسه ضمن اشاره به مقوله اخلاق و این که هر تلاشی در این حیطه بسیار مهم و سرنوشت ساز است ؛ اظهار کردند:  معضلات جامعه پزشکی با بخشنامه حل و فصل نمی شود بلکه باید خود گروههای پزشکی نسبت به رفع آن ها اقدام کنند و موارد اختلاف را به خارج از جامعه پزشکی نکشانند.

ایشان افزودند: به عنوان خانه پزشکان اعلام آمادگی کردیم تا متخصصان رشته هایی که با یکدیگر اختلاف نظر دارند به این سازمان مراجعه و با تشکیل جلسات حضوری نسبت به حل و فصل معضلات خود اقدام کنند.

ایشان با بیان این که  تعداد پزشکان ، تخصص ها و فلوشیب ها رو به افزایش است، ادامه دادند : همه خواستار یک محوطه برای ارائه خدمات خود هستند و یکسری اختلاف نظرها ایجاد می شود که بازتاب خوبی در جامعه نخواهد داشت.وزارت بهداشت هم سیاست مشخصی در مورد اختلاف نظر بین گروههای پزشکی ندارد . سازمان نظام پزشکی بر این عقیده است که اگر اختلافات و هم پوشانی در رشته ها وجود دارد باید با رعایت احترام و بر طبق موازین علمی معضلات را  رو در رو با یکدیگر مطرح کرده و حل کنند.

ایشان خاطرنشان کردند: هر قدر تعداد رشته های پزشکی بیشتر شود ، شاهد افزایش همپوشانی بین رشته ای خواهیم بود که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد زیرا هر روز یک انجمن جدید تشکیل می شود که خود مشکل ساز است و باید حدی برای آنها تعریف شود که وجود یک انجمن مادر برای نظارت بیشتر ضروری است .

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.