جمعه، 10 فروردین 1403

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی گفت: دکترای فیزیوتراپی به دنبال ورود به حوزه کارهای پزشکی نیستند

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی گفت: دکترای فیزیوتراپی به دنبال ورود به حوزه کارهای پزشکی نیستند
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه اساسا هیچ اختلافی میان فیزیوتراپیست ها و متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی وجود ندارد، گفت: گاهی برخی سوء تفاهم ها موجب می شود که همکاران فیزیوتراپیست و یا متخصصان طب فیزیکی احساس کنند که همپوشانی ها و یا تضاد هایی میان حوزه های کاری آن ها وجود دارد.

مرتضی حیدری در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی، خاطرنشان کرد: اگر از هر سه حوزه حرفه ای، صنفی  و علمی بنگرید، طب فیزیکی یک تخصص از رشته پزشکی مانند جراحی اعصاب، ارتوپدی و ... است. این در حالی است که فیزیوتراپی یک رشته توان بخشی است و بنابراین این دو حوزه از هر جهت از هم جدا هستند.همان طورکه فیزیوتراپیست ها هیچ اختلافی با همکاران در تخصص های مختلف پزشکی ندارند، به همان نسبت هیچ اختلافی هم با همکاران طب فیزیکی ندارند.  

وی ادامه داد: مواد درسی همکاران طب فیزیکی که در دوره تخصص می گذرانند، چون EMG‌، انواع و اقسام کارهای تشخیصی و درمانی، اساسا هیچ ارتباطی با حوزه فیزیوتراپی ندارد. حوزه کاری همکاران در طب توان بخشی، کاملا روشن، مشخص و جدای از حوزه کاری فیزیوتراپیست ها است.

حیدری ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا چه آمریکا به عنوان کشوری توسعه یافته و چه پاکستان به عنوان کشوری توسعه نیافته، دکترای فیزیتراپی به دنبال دسترسی مستقیم و ورود به حوزه کارهای پزشکی نیستند. چرا که حوزه فیزیوتراپی آن قدر وسیع، گسترده و پر مشغله است که اگر هنر داشته باشیم، بتوانیم هر کدام در بخشی از آن فعالیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از همکاران روی فیزیوتراپی در ارتوپدی، فیزیوتراپی در ناراحتی های مغز و اعصاب و ... کار می کنند و فردی که وارد دکترای فیزیوتراپی می شود، به علت تخصصی بودن این حوزه ها، با حجم وسیع، پر دامنه و وسیع الطیف اطلاعات مواجه شده و به کار خود نمی رسند، چه برسد به آن که در حوزه همکاران طب فیزیکی ورود پیدا کند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه همکاران طب فیزیکی اساسا نه به لحاظ حرفه ای، نه به لحاظ اقتصادی، نه به لحاظ منطقی و نه علمی برایشان به صرفه نیست که در جایگاه یک فیزیوتراپیست در کلینیک خود فعالیت کنند، اظهار داشت: اگر هر از گاهی تنش هایی دراین روابط ایجاد می شود، به نظر می رسد تنها حاصل سوء تفاهم از تعریف دقیق حوزه ها و محدوده های کاری همکاران در این دو حوزه است.

وی در خصوص کتاب ارزش نسبی خدمات تصریح کرد: در حال حاضر انجمن فیزیوتراپی ایران در تماس مداوم با مسئولان وزارت رفاه و بهداشت برای اصلاح کتاب تعرفه و برطرف کردن مشکلات آن در حوزه فیزیوتراپی هستند. خوشبختانه همه چیز با تفاهم و همکاری پیش رفته و هیچ مشکلی از این جهت وجود ندارد.

حیدری اضافه کرد: اقدام وزارت بهداشت با همکاری سازمان نظام پزشکی (شخص دکتر زالی و دکتر جهانگیری) در اصلاح کتاب تعرفه ها اقدامی بسیارقابل ستایش به خصوص در حوزه فیزیوتراپی و در سایر حوزه ها بود و مشکلات موجود هم می تواند با تفاهم و همکاری ما و مراجع ذیربط برطرف شود.

وی با اشاره به مشکلات کتاب ارزش نسبی خدمات، گفت: یکی از موضوعات، تعیین سقف و کف خدمات است که همکاران فیزیوتراپیست را در ارائه درمان دچار مشکل می کند. همچنین تعیین kی این رشته که به عنوان یک kی مستقل، معادل kی داخلی و یا معادل kی جراحی باشد، هر کدام اشکالات و محاسنی  را به همراه دارد. تعرفه ثابت جلسات درمان نیز مشکل دیگری است که در نهایت به زیان بیمار است و از آن جایی که براساس تجویز پزشک، طرح درمان برای بیمار تعیین می شود، این مهم به ضرر بیمار خواهد بود که امید است این مشکلات، در تعرفه های 94 به طور کامل اصلاح شوند.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران ادامه داد: تنها راه حل همکاری بیمه ها است که به علت محدودیت های بودجه ای، در حال تفاهم با آن ها هستیم تا این مشکل را نیز برطرف کنیم.  

وی تصریح کرد: از همکاران فیزیوتراپیست تقاضا می کنم اگر موردی در حوزه های کاری از نظر علمی، صنفی و حرفه ای وجود داشت، واکنشی و احساسی برخورد نکرده، موضوع را با دقت بررسی و به رفع سوء تفاهم اقدام کنند چرا که چنین مشکلاتی میان همه رشته های مختلف تخصص های پزشکی وجود دارد.

حیدری با بیان اینکه برای هر گروه پزشکی بیش از ظرفیت های آن گروه، زمینه کار، خدمت، فعالیت، تحصیل و پژوهش وجود دارد، اذعان داشت: بنابراین نیاز نیست که همکاران در حوزه های یکدیگر ورود کنند. در صورت وجود سوء تفاهم، انجمن فیزیوتراپی و شورای عالی نظام پزشکی، آمادگی کامل دارند که حوزه ها را تفکیک کرده و سوء تفاهمات احتمالی را از میان بردارند. مطمئنا همکاری و همفکری گروه های پزشکی به لحاظ حوزه های کاری، ‌آثار و برکاتی را هم برای آن ها و هم برای بیماران به مراتب بیش از تضاد یا تقابل به همراه خواهد داشت.

انتهای خبر/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.