جمعه، 10 فروردین 1403

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری: خانواده و سلامت جنسی در پرتو آموزه های اخلاق زیست خانوادگی و حقوق بشر اسلامی

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت:خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی اما نهادی بنیادین و دارای کارکردی بسیار ارزشمند در نظام پیچیده اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی با تاکید بر اینکه  توجه و تأمل در شاخص های کمی و کیفی به منظور دستیابی به اهداف والایی که در سایه تشکیل نهاد خانواده و تداوم آن میسر می گردد از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار داشت: شاخص ها و خصایصی که محل دریافت آن سرچشمه زلال اخلاق زیست خانوادگی و کرامت انسانی در پرتو آموزه های حقوق بشر اسلامی است.

وی با اشاره به ماده یک اعلامیه اسلامی حقوق بشر مبنی بر اینکه بشر به طور کلی یک خانواده است که بندگی نسبت به خداوند و فرزندی نسبت به آدم آنها را گرد هم آورده و همه در اصل کرامت انسانی و تکلیف و مسئولیت برابرند، خاطرنشان کرد:  اعضای خانواده که رکن اصلی آن را زن و شوهر تشکیل می دهند، قطع نظر از ضرورت هایی که آنها را گرد یکدیگر فراهم می آورد، باید از پیوندی مقدس و درونی که همانا احساس علاقه و عشق به یکدیگر است، بهره مند باشند.

به گفته عباسی در پرتو چنین رویکردی طبیعی است که به منظور به هنجار نمودن رفتار و درمان بیماری های نفسانی انسان و در نتیجه سلامت جنسی، ایجاد خانواده ای مطلوب و برخوردار از ویژگی هایی که آموزه های اخلاق و حیانی و حقوق بشر اسلامی فرا روی ما می نهد باید پایبندی به اصول و ارزش ها را وجهه همت خویش قرار دهند.

وی ادامه داد: این مهم نقشی به غایت سودمند و مؤثر در تحکیم خانواده، استمرار کیفی آن،نقش پذیری مثبت در فرایند اجتماعی شدن، اجتناب از بزهکاری و ارتکاب جرایم و در یک کلام بازتاب هایی قابل توجه در تمامی ابعاد و شئون حیات فردی و اجتماعی خواهد داشت.

 

* سلامت جنسی و سامان بخشی به روابط جنسی زوجین از مهم ترین وظایف اخلاقی است معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری، سلامت جنسی و حتی سامان بخشی به روابط جنسی زوجین در خانواده را از مهم ترین وظایف اخلاقی و از حقوق متقابل زن و مرد عنوان کرد و افزود: باید این مهم را از موجبات آرامش روحی و در راستای کمال انسانی ارزیابی کرد. وی با بیان اینکه اگر موضوع را از منظر اخلاق زیست خانوادگی و حقوق بشر اسلامی مورد بررسی قرار دهیم، کرامت انسانی وجه مشترک اخلاق زیست خانوادگی و حقوق بشر اسلامی بلکه فصل الخطاب آنهاست، تصریح کرد: وقتی استحکام خانواده در معرض خطر است باید با بهره گیری از رویکردهای جامعوی به موضوع نگریست تا همه در برابر آن احساس تکلیف کنند.

عباسی اضافه کرد: خانواده، مردم، دولت و همه باید به این رکن بنیادین اجتماعی توجه خاص داشته باشند و در این کنگره باید تأکید کنیم که رسالت جامعه پزشکی سنگین تر است.

 

*بیش از 70درصد طلاق ها ناشی از عدم تفاهم جنسی است وی اظهار داشت: در جامعه ای که بیش از 50 درصد طلاق ها ناشی از عدم تفاهم و 70درصد از این عدم تفاهم ناشی از عدم تفاهم جنسی است، زوجین باید با دقت و مراقبت بیشتر در قبال فروپاشی خانواده احساس مسئولیت کنند. معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری، نهاد خانواده را یک نهاد مبتنی بر روابط انسانی که قطعاً ارزش های اخلاقی در آن ظهور پررنگ تری پیدا می کنند، دانست و عنوان کرد: ارزش های اخلاقی مبنای حقوق خانواده به شمار رفته و حقوق خانواده مبتنی بر ارزش های اخلاقی است.

وی ادامه داد: در این کانون مقدس، حقوق و اخلاق آن چنان به یکدیگر آمیخته است که یکی از دیگری قابل تشخیص نیست. خوش رفتاری، مهر و محبت، احترام به یکدیگر و رعایت حقوق و تکالیف از سوی زن و شوهر، خاستگاهی جز اخلاق اسلامی و پایبندی به اصول آن ندارد.

 

* تأثیر اخلاق در حقوق خانواده بیش از دیگر شاخه های حقوق است

عباسی با اشاره به اینکه دلیل تأثیر اخلاق در حقوق خانواده بیش از دیگر شاخه های حقوق است، افزود: بقای نسل یکی از علل و مبانی ازدواج است اما مهمتر از آن، به تعالی رسیدن انسانیت زوجین است که یکی از کمالات و از اهم آن ها ارزش های اخلاقی به شمار می رود.  وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اخلاقی بودن همواره با نوعی خرد ورزی همراه است اما اگر منظور از خرد ورزی صرف درون نگری باشد، هیچگاه به فهم درستی از مفهوم اخلاقی بودن نخواهیم رسید.

وی با تاکید بر اینکه اخلاقی بودن همیشه در چهارچوب روابط با دیگران و به طور کلی در بستر روابط اجتماعی معنا می یابد، ابراز داشت: به همین دلیل انسان برای اخلاقی بودن ناگزیر است تا علاوه بر بازبینی درونی، همواره به بیرون یعنی به عرف اجتماعی هم نظر داشته باشد. همین ضرورت دوگانه است که متفکران حوزه اخلاق را به فکر و چالش در مورد ماهیت اخلاق و تقدم اصالت بعد درونی و فردی یا بعد بیرونی و اجتماعی وا داشته است. رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اخلاق اجتماعی وزنه سنگین تری در علم اخلاق دارد و شخصیت انسان بیشتر بر محور آن دور می زند، اگرچه اخلاق فردی نیز سهم قابل توجهی دارد.

 

* اخلاق فردی در یک جامعه مقدم بر اخلاق اجتماعی است

وی اخلاق فردی در یک جامعه را مقدم بر اخلاق اجتماعی ذکر و تصریح کرد: اجتماع مجموعه ای از افراد و اخلاق زیست خانوادگی چهره خاصی از نظم عمومی است و زمانی که اخلاق فردی به مخاطره می افتد، باید اخلاق زیست خانوادگی و اجتماعی به ایفای نقش بپردازد. به گفته عباسی یکی از عوامل مؤثر در پایداری زندگی مشترک، رفق، مدارا و حسن معاشرت است، در این خصوص خوی نرم، اخلاق خوش و شکیب بودن در برابر دیگران نه تنها در زندگی اجتماعی بلکه در کانون خانواده نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی ادامه داد: این مهم  در آیات و روایات نیز مورد تأکید قرار گرفته است چنانکه قرآن کریم می فرماید: ... و عاشرُوهنّ بالمعروفِ فان کرِهتموهنّ فعسی أن تکرهوا شیئاً و یجعل الله فیهِ خیراً کثیراً. معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری با اشاره به بند یک اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف دولت این است که برای رشد فضایل اخلاقی، محیط مساعدی فراهم کند و  در این زمینه تاکید قانون مدنی جمهوری اسلامی مبنی بر این است که زن و شوهر، مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مصادیق بارز این موضوع اخلاق جنسی است، گفت: اخلاق جنسی در بردارنده مباحثی است که حول محور غریزه جنسی شکل می گیرد، از قبیل ضرورت، یا نبود ضرورت کنترل غریزه جنسی، حیا، پوشش، حجاب، وفاداری همسران، حرمت زنان و مانند آن. وی ادامه داد: سامان بخشی به روابط جنسی، از مهم ترین وظایف اخلاق اسلامی به شمار می رود وقرآن کریم علاقه همسران را به یکدیگر از نشانه های وجود خدا یاد می کند. وی با اشاره به اینکه نظام حقوقی اسلام در جایگاه دین اعتدال  و نه همچون سایر ادیان که راه افراط و تفریط پیموده اند، قرار دارد، ابراز داشت: با این اعتقاد که نمی توان این خواسته غریزی و طبیعی بشر را سرکوب کرد چر که نتیجه آن بروز ناراحتی های روحی و روانی و اضطراب های اجتماعی است و نه می توان آن را آزاد و بی قید و شرط رها نمود، چرا که سرانجام آن، آسیب بنیان های اخلاقی و اجتماعی و فروپاشی کانون خانواده هاست، علاقه جنسی را نه تنها با معنویت در تضاد نمی داند، بلکه در راستای رسیدن به کمال انسانی و از موجبات آرامش روحی مشروط به آن که با فضایل اخلاقی مانندحیا، عفاف و غیرت همراه گردد و از افراط و تفریط پرهیز شود، بر می شمرد.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.