ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد : عدم همخوانی قراردادهای یکطرفه با حداقل مبنای حرفه ای داروسازان

رئیس سازمان نظام پزشکی  عنوان کرد :  عدم همخوانی قراردادهای یکطرفه با حداقل مبنای حرفه ای داروسازان
زالی در مراسم گرامیداشت روز داروسازی با اشاره به بحث قراردادهای یکطرفه ای که بر مجموعه داروسازی حاکم است گفت : این قراردادها با حداقل مبنای حرفه ای همخوانی ندارد و حقوق شهروندی داروسازان مطلقا در آن رعایت نشده است .

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در مراسم گرامیداشت" روز داروساز" که به همت انجمن داروسازان ایران در مرکز همایشهای بین المللی رازی برگزار شد با اشاره به اینکه حتی نکات ساده مدنی هم در قراردادهای جامعه داروسازی مورد توجه قرار نگرفته است ؛ تصریح کرد : این قراردادها یکطرفه بوده و در بسیاری از موارد اشکالات متعدد فنی و حقوقی بر آن مترتب است.

وی افزود: آنچه امروز مورد اعتراض جامعه داروسازی و سازمان  نظام پزشکی قرار گرفته ؛نبود تعامل دو سویه در این قراردادها است  که می تواند منافع جامعه داروسازی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر در مجموع قرارداد ؛همه نکات آن را در جایی منوط به تامین اعتبارکنیم یک قرارداد کاملا یکسویه و غیرمنصافانه تلقی می شود ؛ ادامه داد : بحث قراردادها یک مساله جدی است که باید با نگرشی جدید حقوق داروسازان را در تدوین قراردادهای آینده و همچنین قراردادهای فعلی استیفاء کنیم.

 

***نیازمند حرکت جدی برای اصلاح مشکلات داروخانه ها هستیم

زالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اقتصاد داروخانه ها در ماههای اخیر دچار مشکلات عدیده ای  شده است؛ اظهار داشت : حجم قابل توجه مطالبات ؛دیرکرد پرداختها ؛ نظام مختل اقتصاد داروخانه ها و همچنین وضعیت نابسامان نقدینگی از جمله مشکلات جدی است که داروخانه ها با آن مواجه هستند.

وی با تاکید براینکه نیازمند حرکت جدی برای اصلاح وضعیت داروخانه ها هستیم افزود : پرداخت مناسب تر مطالبات ؛فراهم بودن زمینه های اقتصاد مناسب تر ؛ دولتی تر شدن فرآیند توزیع دارو و مدیریت داروخانه ها ی زنجیره ای  از جمله مواردی است که  می تواند در  جهت رفع مشکلات داروخانه های بخش خصوصی موثر باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه مهمترین مساله ای که همکاران داروساز کشور به آن توجه خاص دارند؛ جایگاهی است که باید در نظام سلامت برای آنان در نظرگرفته شود خاطرنشان کرد : جایگاه فعلی که برای داروسازان در نظام سلامت کشور طراحی شده ،با نقش ارزنده آنان همخوانی و سازگاری ندارد و مهمترین دل مشغولی به حق داروسازان کشور تعیین و تبیین یک جایگاه متفاوت در نظام سلامت کشور است.

 

 وی ادامه داد :اینکه همکاران داروساز در نقاط مختلف کشور مورد هجمه و اظهار نظرهای غیر منصفانه و گاهی اوقات ناجوانمردانه قرار می گیرند ناشی از عدم تببین جایگاه هویتی متفاوتی است که باید در نظام سلامت برای آنها تعریف شود.

زالی با اعلام  اینکه صدور برخی از احکام در سالهای اخیر موجب تلخ کامی به حق جامعه داروسازی کشور بوده است ؛ گفت : هنوز نتوانستیم در نظام سلامت کشور برای داروسازان جایگاهی ممتاز و برجسته و درخور طراحی کنیم و قدر مسلم اینکه باید با همت بلند شما و همت عزیزانی که با وحدت کلام و انسجام صنفی حرفه داروسازی گام های بلند و استواری بر می دارند بتوانیم این دغذغه بسیار مهم و خطیر جامعه داروسازی کشور را مرتفع کنیم .

***عدم همخوانی تعرفه داروسازان با صعوبت کاری آنها

رئیس سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بحث تعرفه های داروسازی در کشور ما بدلیل مشکلات نظام تعرفه گذاری که برای همه اقشار نظام سلامت متصور هست دچار آسیب های جدی تر شده است اذعان داشت : جامعه داروسازی کشور  بطور خاص در سالهای اخیر آسیبهای فراوان و جدی تر از تعرفه ها داشتند ، در حالی  که تعرفه  خدمات داروسازی و خدمات مشاوره دارویی مطلقا در ارتباط با صعوبت کار یک داروساز نیست.

 وی افزود :قیمت گذاری خدمات دارویی و تعرفه گذاری داروسازی از مبنا دچار کاستی و مشکلات جدی است که باید با کمک یکدیگر در جهت اصلاح این مشکلات گام برداریم و به سمتی حرکت کنیم که تعرفه خدمات دارویی و داروسازی متناسب با شانیت علمی و حرفه ای داروسازان صورت گیرد .

*** نقش کلیدی  داروسازان در کاهش عوارض دارویی

 در ادامه این مراسم سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران ضمن ارائه گزارش مختصری از عملکرد هیات مدیره انجمن طی سال گذشته؛ اظهار داشت : نمایندگان انجمن داروسازان ایران با حضور در جلسات کارشناسی مراجع ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی پیگیر مسائل صنفی و حقوقی همکاران داروساز بودند.

وی افزود : تثبیت  جایگاه حق فنی یا ارائه خدمات دارویی در کتاب ارزش نسبی  از جمله دستاوردهای حضور مستمر نمایندگان انجمن در جلسات کارشناسی مسئولان بوده است .

وی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت گفت : با توجه به اینکه جایگاه واقعی داروسازان را در این طرح نداشتیم با رایزنی های متعدد درخواست کردیم نقش داروسازان در این طرح تحول پررنگتر شود و معتقدیم که حضور داروسازان میتواند باعث کاهش عوارض جانبی و اثربخشی دارو درمانی در سطح جامعه  شود و همچنین عوارض بستری شدن بیماران را کمتر کند.

وی همچنین به  پیگیری های انجمن داروسازان ایران برای ایجاد فرصت های شغلی جدید به منظور اشتغال فارغ التحصیلان  داروسازی اشاره کرد و بیان  داشت : فارغ التحصیلان داروسازی می توانند بعنوان داروسازان بالینی ؛بیمارستانی و مراقبت از سالمندان و یا بعنوان داروسازشیمی درمانی به ارائه خدمات بپردازند .

دبیر انجمن داروسازان ایران خاطرنشان کرد : با توجه به ظرفیت پذیرش دانشجویان داروسازی حتما باید این فرصتهای شغلی را بتوانیم با حمایت دولت و سازمان غذا و دارو ایجاد کنیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از 30 داروساز منتخب از گروههای مختلف صنعت ؛ پژوهش و داروخانه های کشور و همچنین 10 دانشجوی نخبه داروسازی از دانشکده های داروسازی سراسر کشور تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.