جمعه، 10 فروردین 1403

عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران: وزارت بهداشت نظرات خود را به انجمن ها تحمیل می کند/ بخش عمده ای از طرح تحول به صورت نقش ایوان پیش رفت

عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران: وزارت بهداشت نظرات خود را به انجمن ها تحمیل می کند/ بخش عمده ای از طرح تحول به صورت نقش ایوان پیش رفت
عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران با تاسف مبنی بر اینکه مسئولین وزارت بهداشت به نوعی نظرات خود را به انجمن ها تحمیل می کنند، خاطرنشان کرد: معتقدم که بهتر است وزیر بهداشت در یک سال و نیم باقیمانده از وزارت خود، به نظرات اولیه شان در آغاز وزارت بازگشته، انجمن ها را به عنوان بازوی اصلی فکری و حتی اجرایی وزارت بهداشت، طلبیده و آن ها را به جد در مسائل مختلف دخیل کند.

دکتر عبدالرسول صداقت عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، با اشاره به ترسیم وضعیت خاکستری برای سال 94 در زمان وزارت دکتر طریقت منفرد، گفت: حضور دکتر هاشمی به عنوان وزیر بهداشت در سال 94، مقداری از وضعیت خاکستری را کاست و به سمت روشن شدن پیش برد اما به تدریج از نیمه دوم سال باز به تدریج به وضعیت پیشین بازگشت.

وی با اشاره به اینکه دکتر هاشمی وزیری بسیار جسور و انسانی با افکار بلند در زمینه اقتصادی و دارای دکترین هستند، خاطرنشان کرد: نمونه بارز آن موفقیت و جایگاهشان در مسائل اقتصاد پزشکی است.  

رئیس سابق انجمن رادیولوژی ایران نسبت به تاکید دولت تدبیر و امید برای استفاده از تدابیر مختلف و مشورت با انجمن ها، اظهار داشت: شاید اگر از وزیر بهداشت در این زمینه پرسشی صورت گیرد، پاسخ خواهند داد که چندین جلسه ای را با انجمن ها برگزار کرده است اما جلسات ماهیانه با حضور همه روسا، دبیران انجمنها و اعضای هیات مدیره ها و سخنرانی یک سویه مسئولین که مشورت محسوب نمی شود.

 

* بخش عمده ای از طرح تحول به صورت نقش ایوان پیش رفت

به گفته وی در سال گذشته اوج اجرای طرح تحول سلامت را پیش رو داشتیم و چند هزار میلیارد تومان نیز در این زمینه هزینه شد اما کلمه "تحول سلامت" ذهن انسان را به سمت تحولی بنیادی سوق می دهد. به طور مثال به دنبال تقویت اساسی ساختمانی از سقف، پی و ستون ها هستید اما اگر تحول به صورت نقاشی ایوان و گچ کاری ترک های ساختمان باشد، به آن تحول اطلاق نمی شود.

صداقت با گلایه ازاینکه بخش عمده ای از طرح تحول به صورت نقش ایوان پیش رفت در حالیکه می توانست به مقدار زیادی زیرساخت های بخش دولتی را اصلاح کند، افزود: امروز با نگاهی به سه سال گذشته، در بخش درمان دولتی، تحول اساسی را مشاهده نمی کنیم و می طلبد که در سال جاری وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جدید، نگاهی متفاوت از سال های گذشته داشته باشند.

 

* اقتصاد درمان کشور بیمار است و باید درمان شود

وی ادامه داد: زمانی که از درمان صحبت می شود، به ناچار باید در خصوص اقتصاد درمان و درمان اقتصاد درمان هم صحبت شود چرا که اقتصاد درمان کشور بیمار است و باید درمان شود.

عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران در خصوص آخرین پرداختی بیمه ها به خصوص تامین اجتماعی تا تیرماه سال گذشته (94) به دو گروه آزمایشگاه و رادیولوژی ابراز داشت: این پرداختی با تاخیر بسیار و در روز 28 اسنفندماه سال 94 به پزشکان پرداخت شد به این معنا که تنها یک سوم تعهدات بیمه ها به سیستم سلامت در کشور پرداخت شده و دو سوم بدهی ها همچنان باقیمانده است.

به گفته وی اگر روال از هر سه ماه یک ماه پردادخت همچنان ادامه یابد، در اسفند ماه 1395، بیمه ها در بهترین حالت موفق به پرداخت حق بیمه بهمن یا شاید اسفند سال 94 شوند و عقب افتادگی بیشتری را درسال 95 خواهند داشت.

 

* هر چند روی کاغذ از تحریم ها خارج شدیم اما هنوز در تحریم جدی به سر می بریم

صداقت با بیان اینکه منابع مشخص و نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است، یادآور شد: به نظر می رسد که هر چند روی کاغذ از تحریم ها خارج شدیم اما هنوز در تحریم جدی به سر می بریم و در چنین شرایطی است که  هستیم و در چنین شرایطی امکان زمین خوردن بسیاری از مراکز پزشکی ما و حتی بیمارستان های خصوصی وجود دارد.

وی با بیان اینکه مراکز پزشکی و تصویر برداری برای عید سال گذشته مجبور به اخذ وام 25 درصدی از بانک شدند تا توان پرداخت پاداش و عیدی حقوق و پرسنلشان را داشته باشند، تصریح کرد: با ادامه چنین روندی در آینده، مراکز پزشکی امید خود را از دست خواهند داد، خدای ناخواسته در جاهایی از کیفیت کار کاسته خواهد شد و امکان بروز خلاف در برخی از رشته ها به وجود خواهد آمد که زمینه آن توسط سیستم سلامت (مجموعه وزارت بهداشت، بیمه ها، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و سازمان برنامه و بودجه) ایجاد شده است.

رئیس سابق انجمن رادیولوژی ایران با درخواست از دکتر نمکی، مسئول بخش سلامت سازمان برنامه و بودجه مبنی بر سامان بخشیدن به مشکلات موجود، اظهار داشت: در غیر این صورت هر چقدر در طرح تحول سلامت هزینه شود، در جاهای دیگر شاهد مشکلات اساسی خواهیم بود که می تواند ضربه سنگینی را به حوزه سلامت وارد کند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به موارد مذکور، افق آینده بهداشت و درمان درسال 95 را وضعیت خاکستری متمایل به طوسی ارزیابی می کنم.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.