جمعه، 10 فروردین 1403

یاداشت وارده- به قلم دكتر ابراهيم نوري گوشكي - متخصص پزشكي خانواده

به بهانه روز قلم

به بهانه روز قلم
چهاردهم تیرماه روز قلم، فرصت مناسبی است تا قدردان همه نویسندگان، شاعران، روزنامه نگاران، مولفان، ناشران و فیلم نامه و نمایشنامه نویسان باشیم.

آن روز که خداوند مرا آفريد و با دست قدرت خويش، بر سينه «لوحم» کشيد تا سرنوشت همگان را بر آن صفحه رقم زنم، موقعيت و منزلتم آن چنان بالا رفت که آفريننده همه آفريده‏ها، بر من و آثارم سوگند ياد کرد و فرمود: «ن وَالقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه مي‏نويسند».
حضرت علي عليه‏السلام در اين مورد مي‏فرمايد: «انديشه‏هاي دانشمندان، به بلنداي قدرت قلم‏هاشان است».
سوگند خداوند به «قلم» و «نوشته»، قلم را قداست و نوشتن را حرمت بخشيده است. درخت قلم، اگر ريشه در «تعهّد» و «تديّن» داشته باشد، ميوه‌‏اش شيرين و ماندگار است. ارزش هر قلم، به «پيام» آن است و عظمت نوشته، به محتوايش. قلم‌‏هاي شهيد پرور، عشق‏‌هاي برتر را بذرافشاني مي‏‌کنند و شور شهادت‏ طلبي را در رواق دل ‏ها مي‏‌تابانند و شهيدان را در معراج شهادت، از «خاک» تا «خدا» پيش مي‏‌برند. نويسنده متعهّد براي پيروزي، نيازمند «مهارت»، «دقت»، «هدف‏ گيري»، «لحظه‏ شناسي» و «سرعت عمل» است.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید


«قلم»، حافظ علوم و دانش‏‌ها، پاسدار افکار انديشمندان، حلقه اتصال فکري عالمان و پُل ارتباطي گذشته و آينده بشر بوده، و حتي ارتباط آسمان و زمين نيز از راه لوح و قلم به دست آمد. «قلم»، انسان‏هايي را که از نظر زمان و مکان جدا از هم زندگي مي‏‌کنند، پيوند مي‏‌دهد؛ گويي همه متفکران بشر را در تمام طول تاريخ و در تمام نقاط زمين، در يک کتاب خانه بزرگ جمع مي‌‏بيني! 
دين مبين اسلام، براي قلم و نوشتن، ارزش خاصي قائل است. گاه در کلام امير بيان، حضرت علي عليه ‏السلام مي‏خوانيم که: عقلِ نويسنده، در قلم اوست و گاه از زبان رسول مکرّم اسلام مي‏شنويم که سه صداست که حجاب‏ها را پاره مي‏کند و به پيشگاه با عظمت خدا مي‏رسد و يکي از آن‏ها صداي گردش قلم ‏هاي دانشمندان به هنگام نوشتن است. خداوند متعال در قرآن مجيد هم، گاه به قلم و نوشته آن سوگند ياد مي‏کند و گاه، آن را وسيله تعليم خود برمي‏شمارد، هر آينه عظمت و بزرگي قلم، اين سلاحِ انسان‏ ساز را بيش‏تر درک مي‏کرديم.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید
چهاردهم تیرماه روز قلم، فرصت مناسبی است تا قدردان همه نویسندگان، شاعران، روزنامه نگاران، مولفان، ناشران و فیلم نامه و نمایشنامه نویسان باشیم.
این مناسبت را به اهالی قلم تبریک گفته و آرزو می کنیم تا همواره سربلند و پیروز باشید.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

Loghman شنبه, 14 تیر,1399 14:04
بسیار عالی‌