جمعه، 10 فروردین 1403

یک توضیح ضروری در خصوص مقاله درج شده در خصوص پزشکان خانواده

یک توضیح ضروری در خصوص مقاله درج شده در خصوص پزشکان  خانواده
 دکتر عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی و نماینده ریاست کل سازمان در ستاد مرکزی پزشک خانواده کشور در رابطه با مقاله: «مدیریت گروه پزشکی خانواده وزارت بهداشت عامل کاهش مبلغ سرانه جمعیتی بیمه» نوشته آقای دکتر سعید مسکینی که در تاریخ 11/4/99 در سایت سازمان منتشر شده است، عنوان کرد: «اصولاً همانطوری که روابط عمومی سازمان در آغاز مقاله تذکر داده است این مطلب، نظر شخصی نویسنده است و انتشار آن در سایت سازمان، صرفاً با حسن نیت و به قصد ایجاد و امکان طرح نظرات مختلف انجام گرفته است، و به هیچ‌ وجه مطالب این مقاله نباید به عنوان نظرات رسمی سازمان تلقی شود.»

نماینده ریاست کل سازمان در ستاد مرکزی پزشک خانواده کشور در رابطه با انتشار مقاله‌ای در تاریخ 11/4/99 در سایت سازمان توضیحات زیر را در اختیار روابط عمومی سازمان قرار داده است؛

 دکتر عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی و نماینده ریاست کل سازمان در ستاد مرکزی پزشک خانواده کشور در رابطه با مقاله: «مدیریت گروه پزشکی خانواده وزارت بهداشت عامل کاهش مبلغ سرانه جمعیتی بیمه» نوشته آقای دکتر سعید مسکینی که در تاریخ 11/4/99 در سایت سازمان منتشر شده است، عنوان کرد: «اصولاً همانطوری که روابط عمومی سازمان در آغاز مقاله تذکر داده است این مطلب، نظر شخصی نویسنده است و انتشار آن در سایت سازمان، صرفاً با حسن نیت و به قصد ایجاد و امکان طرح نظرات مختلف انجام گرفته است، و به هیچ‌ وجه مطالب این مقاله نباید به عنوان نظرات رسمی سازمان تلقی شود.»

ذکر این نکته لازم است که ترجیحاً، بهتر است سایت رسمی سازمان با سیاست‌های مصوب و برنامه‌های در دست اجرای ریاست کل محترم و ارکان سازمان همسو بوده و بیش از «امکان طرح نظرات مختلف» سعی در انتشار نظرات و فعالیت‌های ریاست کل، شورای عالی، مجمع عمومی، بازرسین، صندوق رفاه و معاونت‌های سازمان داشته باشد.

در خصوص موضوعات مطروحه در مقاله اخیر آقای دکتر مسکینی، تذکر نکات زیر از نظر بنده ضروری است:

1- مدیریت فعلی پزشکی خانواده کشور شامل: معاونت بهداشتی وزارت جناب آقای دکتر رئیسی، ریاست مرکز مدیریت شبکه کشور جناب آقای دکتر تبریزی و کارشناس ارشد ستاد مرکزی پزشک خانواده جناب آقای دکتر بابک فرخی، در سال 1398 و 1399 نهایت تلاش خود را برای افزایش سرانه پزشک خانواده به کار برده‌اند و طی جلسات مکرری ستاد مرکزی پزشک خانواده را نیز با خود همراه کرده‌اند ولی به دلایل دیگری این افزایش و تأمین خواسته پزشکان خانواده اتفاق نیفتاده است.

2- به دنبال تلاش‌های اکثریت اعضای ستاد مرکزی پزشک خانواده کشور، و صد البته در اتحاد نظر با دکتر رئیسی- دکتر تبریزی و دکتر فرخی، در آذرماه سال 98 مقرر شد 10% به میزان سرانه سال 1398 پزشکان خانواده افزوده شود. ولی متأسفانه بحران کرونا و نیز مشکلات کلان مالی و اعتباری کشور مانع از تحقق این مصوبات شد.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

3- در جلسات سال 1399، مدیریت پزشکی خانواده کشور سعی فراوان داشته و اقدامات ایشان در جریان است که مبلغ ریالی افزایش 10% به سرانه سال 1398 پزشکان خانواده، به حساب ایشان منظور گردد. در ضمن در خصوص حقوق و مزایا دستیاران، مدیریت فعلی پزشکی خانواده کشور طرحی تنظیم کرده‌اند که برای تأمین مالی حقوق دستیاران مطابق با مصوبات دولت، سهم پزشکان خانواده همان 12% از سرانه پایه باشد، و الباقی اعتبارات لازم از منابع دولتی و فرانشیز داروئی تأمین گردد تا بار اضافی و فشار مضاعف بر پزشکان خانواده وارد نیاید.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

4- سازمان نظام پزشکی، نظرات رسمی خود درباره سرانه پزشکان خانواده را طی نامه ریاست کل سازمان خطاب به وزیر محترم بهداشت درمان، آموزش پزشکی با شماره 3375/10/100/1399 در تاریخ 22/02/1399 اعلام کرده است. به دنبال مکاتبه ریاست کل، وزیر بهداشت درمان دستور رسیدگی صادر و مقرر شده است هیأت معرفی شده از سوی سازمان نظام پزشکی با معاون اول وزارت جناب آقای دکتر حریرچی و هیأتی که ایشان تعیین می‌کنند، جلسات کارشناسی برقرار و درباره سرانه پزشکان خانواده و راه‌های افزایش و ترمیم آن مذاکره نمایند. این مسیر قانونی، شفاف، و مدنی سازمان برای دفاع از منافع همکاران پزشک خانواده کشور است.

5- ادعاها ، نتیجه‌گیری‌ها و استدلالات مطرح شده در  نامه دکتر مسکینی در حیطه مسئولیت خود ایشان است و انتشار آن در سایت سازمان دلیل تأیید و همسویی سازمان با این نظرات نمی‌باشد. شایسته است که نامه ایشان و به خصوص حکم اصلی آن شامل: «خلع ید از اختیارات مالی وزارت بهداشت درمان و واگذاری کلیه اعتبارات پزشکی خانواده به بیمه سلامت»، از سوی کارشناسان وزارت بهداشت، نظام پزشکی، انجمن پزشکان عمومی و سایر دست‌اندرکاران مورد نقد و کند و کاو  قرار گیرد.

برچسب ها : مجمع عمومی
دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

پزشک خانواده ی گیلان پنجشنبه, 12 تیر,1399 16:31
با سلام و درود به سایت وزین نظام پزشکی ایران
مقاله ی تحلیلی آن همکار گرامی مطالعه و بررسی گردید.شکی نیست در خصوص اقتصاد سلامت و تعیین اعتبارات پایدار و تبیین پارامترهایی علمی و استاندارد با کشور و تخصیص صحیح و به موقع اعتبارات و اصلاح نظام پرداختها و ارتقای جایگاه طبابت خانواده به عنوان دروازه بان نظام سلامت و رفرم در ساز و کار سازمانهای بیمه گر و مسائل و مشکلات و چالشها و تضاد منافع و ... همواره باب تعامل و گفتگو باز بوده و هست.ولی اینکه از زاویه ای کوچک و محدود ، باعث و بانی پاره ای ناهماهنگی ها و نارضایتی های ارائه کنندگان خدمات حرفه ای را محدود به یک ساختار قدیمی و نظام مند در وزارت کردن به دور از عدل و انصاف است.واحد مدیریت شبکه های معاونت بهداشتی وزارت تحت مسئولیت جناب دکتر تبریزی گرامی و دفتر پزشکی خانواده ی آن تشکیلات با هدایت جناب دکتر فرخی عزیز در سنوات اخیر ، با بهره گیری از توان بالا و تجارب گذشته و برنامه هایی علمی و استفاده از خردجمعی با تشکیل مجامع صنفی استانی و کشوری و تعامل سازنده با پزشکان خانواده و پاسخگو بودن به درخواستها و تماسها و ایمیلها و ارتقای نظام پرداختها و ارتباط مستمر و نزدیک با همکاران و تلاش در راه تبدیل وضعیت نیروها و مشارکت جستن از نظریات علمی نخبگان و فعالان صنفی جهت تدوین دستورالعمل ها و اصلاح مثبت ضریب حضور ؛ همواره در تلاش برای حل مشکلات و مدیریت چالشها و ارتقای ساختار نظام سلامت کشور گام برداشته است و انشاا... با توان بیشتر و استفاده ی بهتر از نظرات راهگشای صاحب نظران دلسوز و حمایت قاطع وزارت متبوع و آن سازمان فخیم ؛ در این راه بیش از پیش موفق گردد.
سپاس و درود.