پنجشنبه، 30 فروردین 1403

به نقل از بی بی سی فارسی:

تشکر ترامپ از ایران برای آزادی مایکل وایت و دعوت برای مذاکره 'پیش از انتخابات آمریکا'

تشکر ترامپ از ایران برای آزادی مایکل وایت و دعوت برای مذاکره 'پیش از انتخابات آمریکا'
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توئیتی از آزادی این زندانیان ابراز خوشحالی کرد و نوشت مجید طاهری و مایکل وایت به زودی به خانواده‌هایشان ملحق خواهند شد. او گفته این موضوع می‌تواند برای شامل همه زندانیان شود و نه صرفا چند نفر خاص.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از بی بی سی فارسی، آقای ترامپ همچنین مقام‌های ایرانی را به مذاکره با آمریکا فراخوانده و گفته لازم نیست تا انتخابات آمریکا صبر کنند. پیش از این مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم از "اقدام سازنده" ایران ابراز خشنودی کرد.

آزادی نظامی سابق آمریکایی از زندان در ایران همزمان با آزادی سیروس عسگری و بازگشتش به ایران و همچنین آزادی مجید طاهری، شهروند ایرانی-آمریکایی متهم به نقض تحریم‌های آمریکا انجام شده است.

دونالد ترامپ پس از آزادی مایکل وایت در چند توییت از ایران تشکر کرد و از جمله ویدئویی از او را همرسانی کرد که در آن آقای وایت می‌گوید از آقای ترامپ برای "بازگرداندن عظمت به آمریکا" متشکر است.

آقای ترامپ در حساب توییترش گفت: "تشکر از ایران، این نشان می‌هد که توافق ممکن است!"

او در توییت دیگری با ابراز شادی از بازگشت مایکل وایت به آمریکا نوشت: "تشکر از ایران. تا انتخابات آمریکا صبر نکنید تا بخواهید یک ماجرای بزرگ درست کنید. من برنده می‌شوم. شما الان به توافق بهتری می‌رسید!"

مقام‌های ایرانی، به ویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای، می‌گویند با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها نمی‌توان اعتماد کرد که آمریکا به تعهداتش پایبند باشد و نمی‌شود مذاکره کرد.

سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقشی محوری دارد و بخش مهمی از بحث‌های انتخاباتی به دفاع یا نقد سیاست خارجی دولت وقت برمی‌گردد.

در ادبیات سیاسی آمریکا برای اشاره به خبرهایی که می‌تواند در آستانه انتخابات سرنوشت آن را تغییر دهد "غافلگیری اکتبر" گفته می‌شود.

این اصطلاح به دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون برمی‌گردد. در آستانه انتخابات ۱۹۷۲ و در زمانی که جنگ ویتنام به شدت بر فضای سیاسی آمریکا سایه انداخته بود، هنری کیسینجر، چهره کلیدی دولت نیکسون، اعلام کرد صلح در ویتنام در دسترس است.

علاوه بر این در انتخابات سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۸ خورشیدی) تصور می‌شد که جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت، بتواند با آزادی گروگان‌های آمریکایی در ایران به پیروزی در انتخابات برسد.

اما چنین اتفاقی نیفتاد و رونالد ریگان پیروز شد. چند دقیقه پس از سوگند یاد کردن آقای ریگان به عنوان رئیس جمهور جدید، ایران گروگان‌های آمریکایی را آزاد کرد.

 

آزادی زندانیان

مایکل وایت، نظامی سابق آمریکایی که در مشهد بازداشت و دوسال در ایران زندانی بود، پس از آزادی با هواپیمای دولت سوئیس ایران را ترک کرد و در زوریخ مورد استقبال برایان هوک قرار گرفت.

آقای هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است.

برایان هوک و مایکل وایتحق نشر عکسAFP
Image captionبرایان هوک در زوریخ به استقبال مایکل وایت رفت

آقای وایت در بازگشت به آمریکا گفت شخصا از دونالد ترامپ برای بازگرداندن او به کشورش تشکر می‌کند. همچنین برای "بازگرداندن عظمت به آمریکا".

این شعار اصلی آقای ترامپ و طرفداران او است.

آزادی مایکل وایت یک روز پس از آن صورت گرفت که سیروس عسگری، شهروند ایرانی که در آمریکا بازداشت شده بود به ایران بازگشت. همزمان مجید طاهری، یک پزشک ایرانی-آمریکایی هم در آمریکا آزاد شد.

آقای طاهری، که از ۳۳ سال پیش ساکن آمریکا بود و در ایالت فلوریدا مطب دارد، به نقض قوانین تحریم‌های ایران متهم بود و ۱۶ ماه را در بازداشت گذرانده بود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توئیتی از آزادی این زندانیان ابراز خوشحالی کرد و نوشت مجید طاهری و مایکل وایت به زودی به خانواده‌هایشان ملحق خواهند شد. او گفته این موضوع می‌تواند برای شامل همه زندانیان شود و نه صرفا چند نفر خاص.

 

Javad Zarif@JZarif

Pleased that Dr. Majid Taheri and Mr. White will soon be joining their families.

Prof. Sirous Asgari was happily reunited with his family on Weds.

This can happen for all prisoners. No need for cherry picking.

Iranian hostages held in—and on behalf of—the US should come home.

 

در مقابل وزیر خارجه با ابراز خرسندی از آزادی مایکل وایت از ایران خواسته همچنین زمینه آزادی باقر و سیامک نمازی و مراد طاهباز را فراهم کند و درباره سرنوشت رابرت لوینسون هم با آمریکا همکاری کند.

آقای لوینسون مامور اطلاعاتی سابق نهادهای آمریکایی بود که در جزیره کیش ناپدید شد.

آقای وایت، اهل شهر امپریال بیچ در جنوب کالیفرنیا که ۱۳ سال در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده است، در ژوئیه دو سال پیش (۲۰۱۸) در شهر مشهد بازداشت شد.

به گفته مادرش او برای ملاقات با زنی که با او از طریق آنلاین آشنا شده بود به این شهر سفر کرده بود.

مایکل وایت به اتهام توهین به رهبر ایران و همچنین انتشار مطالبی بر ضد جمهوری اسلامی و رهبر ایران و همچنین انتشار عکس خصوصی در شبکه‌های اجتماعی به ده سال زندان محکوم شده بود.

 

پایان خبر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.