جمعه، 10 فروردین 1403

به نقل از دویچه وله فارسی

کنترل بیمار کرونایی با یک نوارچسب تازه؟

 کنترل  بیمار کرونایی با یک نوارچسب تازه؟
چند شرکت آلمانی و بلژیکی نوارچسب پزشکی پیشرفته‌ای ساخته‌اند که با آن کنترل علائم حیاتی بیمار کرونایی از راه دور ممکن می‌شود و به این ترتیب خطرات و بار سنگینی که بر روی کادر درمانی و خانواده بیمار است کاهش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، شرکت معروف هنکل که در ایران بیشتر با پودرهای رختشویی پرسیل، پورکس و محصولات آرایشی و بهداشتی شوارتسکف شناخته می‌شود در زمینه تولید چسب‌های مختلف، از جمله چسب ‌برای مصارف و معاینات پزشکی هم فعال است.

این شرکت آلمانی حالا همراه با ۶ شرکت پزشکی و فن‌آوری دیگر، نوارچسبی شبیه چسب زخم ولی مجهز به الکترودها و سنسورهای پیچیده طراحی کرده که مراقبت تمام‌عیار و لحظه به لحظه وضعیت تنفسی، قلبی و همچنین دمای بدن بیمار را از راه دور ممکن می‌کند.

نوارچسب مشابه‌ای تا کنون وجود داشته که از آن برای کنترل وضعیت بیماران قلبی یا دارای صرع استفاده می‌شده است، ولی حالا با تجهیز و توسعه آن استفاده از آن برای کنترل  بیماران کرونایی هم ممکن می‌شود.

بنا بر داده‌های شرکت هنکل نوارچسب تازه ۱۵ سانتنیمتر طول دارد، به سادگی روی بخش چپ سنیه بیمار کرونایی چسبانده می‌شود و تا ۵ روز قابل استفاده است. الکترودها و سنسورهای حساس درون نوارچسب به کمک برخی مواد حساس، علائم حیاتی بیمار را لحظه به لحظه استحصال می‌کنند و به صورت بی‌سیم به یک کلود مخصوص انباشت داده‌ها ارسال می‌کنند. پرستاران و پزشکان عمومی و متخصص می‌توانند با دسترسی دائم به این علائم حیاتی مراقبت‌های بهتری از بیمارانی که در خانه‌ها بستری هستند داشته باشند و در بیمارستان‌ها هم رجوع دائم کادر پرستاری و پزشکی برای کنترل وضعیت بیمار منتفی می‌شود.

بدین ترتیب علاوه بر کاهش فشار بر کادر پزشکی، تماس مستقیم وریسک‌آمیز آنها با بیمار مبتلا به کرونا که در طول روز برای کنترل علائم حیاتی او چندبار انجام می‌شود، هم کاهش می‌یابد و در وقتشان هم صرفه‌جویی می‌شود.

ریسک کمتر برای خانواده بیمار کرونایی

یکی از پیامدهای کرونا فشار سنگین‌تر و مضاعف‌تر بر کادر درمانی و پزشکی کشورهای درگیر بوده است که عملا رسیدگی به سایر بیماران را هم با مشکلاتی اساسی مواجه کرده است. بیمارانی که در خانه‌ها بستری بوده‌اند نیز کنترل وضعیتشان که تماس نسبتا مستقیم اعضای خانواده را ضروری می‌کرده محمل ریسک و شیوع بیشتر این ویروس بوده است.

البته به نوشته بیانیه مطبوعاتی هنکل، کادر پزشکی در بیمارستان‌ها و موسسات درمانی در صورت استفاده از نوارچسب جدید هم باید در طول روز به طور مرتب  داده‌های ارسالی بیماران را رصد کنند.

در مجموع با این نوارچسب بستری‌کردن بیماران در درون خانه خودشان هم آسان‌تر می‌شود، چرا که کار کنترل علائم حیاتی بیمارانی که در خانه بستری هستند هم از دوش اعضای خانواده  برداشته می‌شود، تماس مستقیم و توام با خطر با فرد بیمار کاهش می‌یابد و بیمار و خانواده هم مطمئن می‌شوند که علائم حیاتی (قلبی، ریوی و ...) دائما و به طور دقیق کنترل و ارسال و در صورت لزوم سریعاً خدمات پزشکی ارائه می‌شود.

هنکل در اطلاعیه‌اش آورده است که چسب تازه در مرحله اول بر روی ۲۰ بیمار کرونایی در بیمارستانی در بلژیک امتحان می‌شود و قرار است به سایر موسسات پزشکی هم تعمیم یابد. موفقیت این تست تولید انبوه چسب را برای پاییز که احتمالا موج دوم کرونا بروز پیدا کند ممکن می‌کند.

پایان پیام

برچسب ها : کرونا
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.