ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

کارگروه تازه‌های علمی کرونا سازمان نظام پزشکی:

فقط ۵۰٪ شانس موفقیت برای واکسن کروناویروس جدید وجود دارد

فقط ۵۰٪ شانس موفقیت برای واکسن کروناویروس جدید وجود دارد
نتیجه می‌گیریم کماکان با رعایت فاصله‌گذاری هوشمند به ناپدید شدن ویروس و عدم بازگشت آن در موج‌های بعدی امیدوار باشیم. جالب است بدانیم که بطرز شگفت‌آوری دکتر دیدیه رائولت، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی فرانسوی که پیشنهاد استفاده از داروهای مالاریا بر علیه کووید۱۹ را برای نخستین بار داده بود، در ماه اخیر پیش‌بینی نمود که کووید۱۹ پیش از پایان بهار ناپدید خواهد شد و امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه بدنبال این اظهار نظر به دیدار رائولت در شهر مارسی رفته و او را دانشمند بزرگ نامید

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به گفته دانشمندان دانشگاه آکسفورد انگلستان که جزو پیشتازان تولید واکسن علیه کووید-۱۹ هستند و مراحل تست انسانی واکسن را می‌گذرانند، تنها ۵۰٪ شانس موفقیت برای این پروژه وجود دارد.

:small_blue_diamond:پروفسور آدریان هیل مدیر موسسه تحقیقات Jenner در دانشگاه آکسفورد می‌گوید، سرعت ناپدیدشدگی ناگهانی ویروس و کاهش چشمگیر در تعداد مبتلایان باعث می‌شود که نتوان بطور موثر واکسن تولیدی این دانشگاه بنام ChAdOx1 nCoV-19 را آزمود. وی می‌گوید به احتمال ۵۰٪ هیچ نتیجه‌ای از این آزمون انسانی نگیریم.

:small_orange_diamond:پروفسور سِر جان بِل از دانشگاه اکسفورد معتقد است آزمون انسانی را در حال حاضر با سقوط تعداد مبتلایان اصولا نباید آغاز نمود چون مرحله نهایی کلینیکال ترایال این واکسن بصورت تزریق به داوطلبان و فرستادن آنها به داخل جمعیت است. وقتی تعداد مبتلایان در حال کاهش معنادار است بنابراین در چنین وضعیتی نمی‌توان گفت این میزان سقوط مربوط به موفقیت واکسن است یا ناپدیدشدگی طبیعی ویروس. او معتقد است دانشمندان برای آزمودن واکسن باید به دنبال جمعیت‌هایی با ابتلای بالا حتی در سایر کشورها بگردند.

:small_orange_diamond:به‌هرحال دانشمندان آکسفورد معتقدند روند آزمایش واکسن با این تفاسیر تا سپتانبر ۲۰۲۰ (مهرماه ۱۳۹۹) به طول انجامد.

:small_red_triangle:نتیجه می‌گیریم کماکان با رعایت فاصله‌گذاری هوشمند به ناپدید شدن ویروس و عدم بازگشت آن در موج‌های بعدی امیدوار باشیم. جالب است بدانیم که بطرز شگفت‌آوری دکتر دیدیه رائولت، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی فرانسوی که پیشنهاد استفاده از داروهای مالاریا بر علیه کووید۱۹ را برای نخستین بار داده بود، در ماه اخیر پیش‌بینی نمود که کووید۱۹ پیش از پایان بهار ناپدید خواهد شد و امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه بدنبال این اظهار نظر به دیدار رائولت در شهر مارسی رفته و او را دانشمند بزرگ نامید.

:small_blue_diamond:آیا واقعا کووید۱۹ در حال ناپدید شدن برای همیشه است؟

✍دکتر حسن رودگری
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگروه تازه‌های علمی کرونا
سازمان نظام پزشکی کشور

منبع:
https://www.healthleadersmedia.com/innovation/oxford-scientists-working-coronavirus-vaccine-say-there-now-only-50-chance-success

:memo: @covid19_research_news

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.