جمعه، 31 فروردین 1403

رئیس انجمن جراحان قلب ایران با ارسال نامه ای به معاون اول رئیس جمهور:

از عدم تمایل پزشکان جوان به ادامه تحصیل در رشته جراحی قلب و مهاجرت جراحان قلب فعال کشور خبر داد.

از عدم تمایل پزشکان جوان به ادامه تحصیل در رشته جراحی قلب و مهاجرت جراحان قلب فعال کشور خبر داد.
طولانی بودن و سختی رشته، استرس شغلی بسیار بالا،  پیشرفت های روش های مداخله ای و تعرفه های مامتناسب و ناعادلانه بین رشته ای از علل اصلی استقبال بسیار کم از این رشته است که آینده این رشته را  به سختی تحت تاثیر قرارداده است

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر محمدعلی یوسف نیا، رئییس انجمن جراحان قلب ایران، با ارسال نامه ای به معاون اول رئیس جمهور خواهان تجدید نظر در وضع تعرفه های سال 99 و تخصیص وقت برای پاره ای توضیحات شد.

در این نامه آمده است، جامعه جراحان قلب کشور در طول چهار دهه اخیر، علی رغم همه مشکلاتی که ناشی از جنگ تحمیلی 8 ساله،  تحریم های موجود و ارتباطات علمی موجود و عدم امکان بورس تحصیلی تمام تلاش خود را در ارائه خدمت به هموطنان عزیز بکار گرفته است. امروز با افتخار به عرض می رسانم که  در حال حاضر تمام اعمال جراحی قلب در کشور قابل انجام است و بر خلاف سال های اول انقلاب نیازی به اعزام بیماران به خارج کشور نیست و این مهم در سایه زحمات و تلاش های بی شائبه چهل ساله جراحان قلب ایران بوده است.با توجه به اینکه حداقل 25 سال تحصیل برای شروع به کار یک جراح قلب لازم می باشد، گسترش این رشته را جوانان این مملکت با شوق و عشق تا به امروز به انجام رسانده اند بطوری که  تمام شاخه های فوق تخصصی این رشته امروز فعال است.

در ادامه این نامه آمده است: طی چند سال اخیر متاسفانه، تمایل فارغ التحصیلان جراحی عمومی برایادامه تحصیل جراحی قلب به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که اگر این روند ادامه یابد سلامتی و امید به زندگی جامعه ایران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. چرا که در حال حاضر بیماری قلبی عروقی شایع ترین علت مرگ و میر در کشور و بسیاری از کشور های دیگر است و جراحی های قلبی علاوه بر بهبود علایم بالینی، سبب افزایش طول عمر و نیز کیفیت زندگی بیماران می شود و مانع بسیاری از کارافتادگی های نیروی فعال جامعه که بار مالی اجتماعی می تواند داشته باشد.

رئیس انجمن جراحان قلب ایران در بخش دیگری از نامه آورده است:  طولانی بودن و سختی رشته، استرس شغلی بسیار بالا،  پیشرفت های روش های مداخله ای و تعرفه های مامتناسب و ناعادلانه بین رشته ای از علل اصلی استقبال بسیار کم از این رشته است که آینده این رشته را  به سختی تحت تاثیر قرارداده است. با توجه به تعداد محدود جراحی قلب برای هر جراح قلب و با توجه به طولانی بودن زمان جراحی که بصورت متوسط پنج ساعت است، محدودیت در تخت های آی سی یو و امکانات لازم و اقدامات مداخله ای کنترل نشده و گاهاً بدون منبع علمی در کشور،  بسیاری از جراحان قلب بخصوص جوانان را دچار مشکلات جدی در تامین مسکن و سطح زندگی متناسب با زحمات چندین ساله کرده است.

این انجمن در پایان نامه خود نوشته است:  متاسفانه اعلام تعرفه های سال جدید، نگرانی جامعه پزشکی و همکاران جراحان قلب  را دوصد چندان کرده است و معتقدیم که با ادامه این روند علاوه بر عدم ادامه تحصیل پزشکان جوان تر دراین رشته، سبب مهاجرت جراحان قلب فعال کشور، بی انگیزگی  و افت کارکرد و کیفیت، عدم تمایل جراحان به ادامه جراحی های سنگین و پیچیده و پرمخاطره جراحی قلب و در نهایت افول این رشته مهم می گردد.

لذا در استدعا دارم علاوه بر تجدید نظر در تعرفه های  فعلی و رفع بی عدالتی های بین رشته ای فرصتی برای  هیات مدیره انجمن  اختصاص دهید تا جنابعالی  و مسئولین وزارت بهداشت را از نزدیک در جریان مشکلات این رشته قرار دهیم که شاید فردا دیر است.

 

 متن کامل این نامه را از اینجا بردارید.

پایان پیام

امتیاز به خبر :

فایل پیوست

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.