پنجشنبه، 9 فروردین 1403

به نقل از خبرگزاری تسنیم

ثبت لحظه‌های ماندگار کرونایی در «کرونا روایت»/ از راش‌های مردمی فیلم سینمایی ساخته می‌شود

ثبت لحظه‌های ماندگار کرونایی در «کرونا روایت»/ از راش‌های مردمی فیلم سینمایی ساخته می‌شود
محمد کیاسالار، دبیر رویداد «کرونا روایت» گفت: طبق توافق با بنیاد سینمایی فارابی، راش‌هایی که از سوی کادر درمان و مردم درباره کرونا به دست ما می‌رسد، تبدیل به فیلم سینمایی خواهد شد؛ جشنواره امسال سینماحقیقت نیز بخش ویژه کرونا روایت را خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از تسنیم محمد کیاسالار، دبیر رویداد هنری «کرونا روایت» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به هدف برگزاری این رویداد گفت: هدف، ثبت لحظه‌های ماندگاری است که در مقابله با کرونا در کشورمان اتفاق افتاده است؛ از رشادت کادر بهداشت و درمان تا متانت همه هموطنانی که در تنگنای تحریم و مشکلات اقتصادی، مسئولانه ایستادگی و همراهی کردند تا بحران کرونا به نحو مطلوبی مدیریت شود. رویداد «کرونا روایت» قصد دارد لحظه‌های ماندگار کرونا را در 10 روایت ثبت و ضبط کند؛ از سینما و تصویر تا ادبیات و پژوهش. از رسانه تا علوم انسانی. از آموزش همگانی تا رادیو و تلویزیون. از خیرین سلامت تا شهدای سلامت. تا اگر چند سال یا چند دهه بعد به تاریخ این روز و روزگار رجوع شد، روایت‌های دست‌اولی از مواجهه درمانگران و مردمی که در این ایام ایثار و ایستادگی کردند، در دسترس باشد.

وی افزود: ایده اولیه این رویداد نیز از ریاست سازمان نظام پزشکی آمد که معتقد بودند در دوران جنگ که خودشان به عنوان جراح در جبهه حضور داشتند، بسیاری از رشادت‌هایی که در عرصه طبِ رزم شاهد و ناظر بودند، ثبت و ضبط نشد و امروز اثری از آثارش نیست. هدف این است که نگذاریم این اتفاق درباره کرونا بیفتد؛ در حقیقت می‌خواهیم ایثار و ایستادگی جامعه پزشکی و همراهی و همیاری مردم در مواجهه با کرونا را ثبت و ضبط کنیم.

کیاسالار با اشاره به عمومی بودن این رویداد و دید همه‌جانبه آن گفت: فراخوان کرونا روایت فراخوانی عمومی است و سعی کرده است همه زوایا را ببیند. به عبارت بهتر سعی شده است بخش‌ها به نحوی طراحی و ترتیب‌بندی شوند که هم اعضای جامعه پزشکی بتوانند مشارکت کنند، هم حرفه‌مندان و هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری، هم تمام مردمی که مواجهه‌شان با کرونا به‌نحوی به تجربه زیسته‌شان تبدیل شده است؛ به عنوان مثال گروه‌های مردمی که به صورت داوطلبانه فعالیت‌هایی نظیر ضدعفونی معابر، تولید و توزیع ماسک و ... را انجام می‌دهند در مجموعه «کرونا به روایت مسئولیت اجتماعی» می‌گنجند که شامل زیرمجموعه‌های خیرین سلامت، اقدامات جهادی و فعالیت‌های داوطلبانه است.

او در مورد استقبال گروه‌های مختلف هنری و مردمی از این رویداد و تعداد آثار رسیده در بخش‌های مختلف گفت: در مدت کوتاهی که از انتشار فراخوان کرونا روایت گذشته، استقبال خوبی را از سوی مردم، حرفه‌مندان، هنرمندان و نهادهای مختلف شاهد بوده‌ایم؛ به عنوان مثال، حدود 700 اثر از هلال احمر یکی از استان‌ها و حدود 250 اثر از ستاد ملی مدیریت کرونا به دبیرخانه جشنواره تحویل شده است. طیف متنوعی از افراد نیز تاکنون در سامانه کروناروایت ثبت‌نام کرده‌اند؛ از کودک دبستانی عزیزی که نقاشی زیبایش را امروز مسئول دبیرخانه به من نشان داد تا مستندسازان حرفه‌ای و سرشناسی که پا به پای کادر درمان جان و سلامت خودشان را به خطر انداختند تا رشادت‌های این ایام را ثبت و ضبط کنند و همین‌طور پزشکان و پرستاران و سایر اعضای کادر بهداشت و درمان که خاطرات و تجربیات خود را در مواجهه با کرونا با ما به اشتراک می‌گذارند.

دبیر جشنواره «کرونا روایت» با اشاره به لزوم ساخت فیلم‌ سینمایی و چاپ کتاب از سوژه‌های کرونایی گفت: از آنجا که این طرح از ابتدا به عنوان پروژه‌ای ملی طراحی و تعریف شد، خوشبختانه تاکنون همراهی و همگرایی بسیار خوبی بین نهادهای مختلف با مجموعه نظام پزشکی وجود داشته است؛ به عنوان مثال طبق توافقی که با بنیاد سینمایی فارابی به عمل آمد قرار شد راش‌هایی که از سوی کادر بهداشت و درمان و مردم درباره کرونا به دست ما می‌رسد، توسط فیلمسازان مطرح به یک یا چند اثر سینمایی فاخر تبدیل شود تا این روزها در حافظه سینمای ما نیز ماندگار بماند؛ با یکی از نهادهای فرهنگی هم در حال رایزنی برای چاپ آثار مکتوب این پروژه‌ایم که به امید خدا به زودی توافق و اعلام خواهد شد.

او در مورد اضافه شدن سه بخش روایت جدید به این رویداد گفت: پس از انتشار فراخوان، پیشنهادهایی از سوی افراد و نهادهای مختلف به دبیرخانه رسید که باعث شد شورای سیاست‌گذاری، سه روایت جدید یعنی کرونا به روایت آموزش همگانی، کرونا به روایت رادیو و تلویزیون و کرونا به روایت مسئولیت اجتماعی را به هفت روایت قبلی کرونا اضافه کند؛ سه روایت مهمی که جایشان در فراخوان اولیه خالی بود. فعلاً تغییر دیگری در برنامه‌ها نیست ولی قطعاٌ هر اتفاق و تصمیم تازه‌‌ای اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی از بخش ویژه کرونا در جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت امسال خبر داد و گفت: جلسه بسیار خوبی با دوستانمان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی داشتیم که خروجی‌اش تأکید بر همگرایی بیشتر این دو نهاد بود؛ در آن جلسه عنوان شد که اگرچه اسم کرونا با قرنطینه و فاصله اجتماعی گره خورده اما واقعیت این است که کرونا در جامعه ما باعث افزایش همبستگی اجتماعی و همگرایی افراد و نهادهای تأثیرگذار شده است؛ از جمله هنرمندان و جامعه پزشکی. یکی از بسترهایی که می‌تواند این همگرایی را به خوبی بازنمایی کند، جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت است که هر سال بسیار حرفه‌ای برگزار می‌شود و کاملاً تاثیرگذار است. قرار شد بخش ویژه‌ای برای کرونا روایت در جشنواره حقیقت امسال در نظر گرفته شود تا به وقتش درباره جزئیات همکاری‌ها رایزنی و توافق کنیم.

او در پایان تأکید کرد: همانطور که در فراخوان هم آمده، درباره جزئیات اختتامیه پس از اعلام رسمی مهار کرونا در شورای سیاستگذاری کرونا روایت تصمیم‌گیری خواهد شد. رویکردی که فعلاٌ درباره‌اش تفاهم کرده‌ایم، استفاده از پلتفرم‌های آماده و معتبری مانند جشنواره بین‌المللی حقیقت است. با مدیران سایر جشنواره‌های معتبرمان نیز در حال رایزنی هستیم و به زودی اخبار و اطلاعات مربوط به آنها نیز اعلام خواهد شد. درباره بقیه بخش‌ها و رویداد پایانی نیز منتظر اعلام نظر ستاد ملی کرونا درباره زمان برگزاری گردهمایی‌ها هستیم.

انتهای پیام/
 
برچسب ها : لحظه های ماندگار
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.