ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

اهدای تمبر مدافعان سلامت به فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران

اهدای تمبر مدافعان سلامت به فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با حضور در مراسم روز جهانی موزه، به نقش بی‌بدیل این کانون‌های فرهنگی در پاسداشت میراث فرهنگی و باستانی اشاره کرد و گفت: امروزه موزه‌ها دروازه‌ای برای توسعه روابط بشری محسوب می‌شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ؛ دکتر علیرضا زالی در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه که در موزه ارتباطات برگزار شد، ضمن تبریک این روز به فرهیختگان فرهنگی کشور که نقشی بی‌بدیل و ارزنده در پاسداشت میراث فرهنگی باستان دارند، گفت: قریب به ۴۳ سال از نامگذاری روز جهانی موزه گذشته است و در این چهار دهه، موزه ها در بحث تبادلات فرهنگی جهانی و بین کشوری، نماد و تبلوری از بهترین ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و آموزشی هستند.

وی ادامه داد: در پارادایم دهکده جهانی و به خصوص نزدیک شدن انسان ها به هم و زدودن مرزهای جغرافیایی کاذب موزه‌ها نقش بی‌بدیلی دارند و طبیعتا موزه تجلی گاه میراث فرهنگی و نگاهی به گذشته است.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، تصریح کرد: در موزه‌ها همه آنچه که در طول تاریخ انسان‌ها زحمت کشیده‌اند و یک تکامل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، میراث نوین بشری را به ارمغان گذاشتند، قابل مشاهده است. موزه‌ها جایگاهی بسیار مناسب و ممتاز برای به نمایش گذاشتن این ذخایر فرهنگی جهانی است.

زالی، اظهار کرد: اگرچه ممکن است موزه‌ها از نظر جغرافیایی در یک کشور واقع شده باشند، اما ذخایر مشترک بشری هستند و به همه ابنای بشر تعلق دارند. موزه‌ها تنها یک ساختار فیزیک منحصر به فرد نیستند، ساختاری هستند که در عین حال که یک نمایشگاه تاریخی بی‌بدیل برای تاریخ بشری به شمار می‌روند و همه ذخایر فرهنگی در آنها قابلیت جست و جو دارند، اما به نوعی جنبه‌های متفاوتی در ابعاد اجتماعی، آموزشی و پژوهشی را به نمایش می گذارند.

به گفته زالی، بی دلیل نیست که امروز موزه‌ها را دروازه ای برای توسعه روابط بشری می‌دانند، چراکه کارکرد بسیار نوین موزه ها همین موضوع است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به شعار روز جهانی موزه، مبنی بر «موزه ها برای برابری، تنوع و فراگیری»، عنوان کرد: شعار مشترک رسیدن به برابری، حلقه مفقود امروز بشر است و با نامگذاری بسیار سنجیده و هوشمندانه حرکت به سوی مساوات، به نوعی می‌خواهیم مرزهای کاذب بین انسان‌ها را درنوردیم.

وی گفت: در سال‌های اخیر شکاف‌های ژرفی بین انسان‌ها ایجاد شد و موزه‌ها می‌توانند به عنوان نقاط اشتراک بشری بخشی از این شکاف‌های عمیق را پر کنند.

زالی در ادامه تصریح کرد: علی رغم تنوع موجود در فرهنگ‌ها، هدف خروج از تعصب های ملی است. این تعصب‌ها می‌تواند مانع از پذیرش تنوع‌های فرهنگی شود، بنابراین شاید انتخاب این کلید واژه هم کمک کند تا بتوانیم با یک کارکرد جهانی تمام آداب و سنن را در زمره کاری به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: امروز بر هر شهروند ایرانی فرض است تا در کنار حفظ موزه‌ها و میراث فرهنگی، به میراث غیرملموس هم توجه کند که در قالب و ساختار و کاربرد سنن و فرهنگ ایرانی متجلی است.

وی در خصوص پخش برنامه هایی همچون میراث دیجیتال از تلویزیون تعاملی که با همکاری میراث فرهنگی و وزارت ارتباطات امکان پذیر شده است، افزود: دریچه‌های دیجیتالی می‌تواند سرآغازی برای گسترش نوین بحث های آموزشی و پژوهشی باشد که در سایه فضای مجازی شکل می گیرد.

زالی با بیان اینکه امروز بشر در تلخکامی‌های کرونا به دستاوردهای مثبتی رسیده است، گفت: در همین چند ماه اخیر که بشر دست در پنجه در یک هماورد بی‌رحمانه با ویروس کروناست، دلهای بشر بیش از هر زمان دیگری در کنار  یکدیگر  است. همه درد مشترکی را تجربه می‌کنند و این موجب شده انسان‌ها بدون نگاه بیولوژیک، نژادی و سیاسی، امروز به هم نزدیک شوند. الفت جهانی در شرایط کنونی در اتمسفر دهکده جهانی قرار گرفته است.

وی در پایان برای طراحی پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی برای موزه ها با اسلوب جهانی اعلام آمادگی کرد.

تور مجازی بازدید از موزه‌ها، اقدامی موثر که به بهانه بحران کرونا کلید خورد

دکتر احمد محیط طباطبایی، ریاست ایکوم ایران در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی موزه با اشاره به اینکه بحران کرونا در فعالیت موزه‌ها، همچون سایر بخش‌ها، وقفه ایجاد کرده است، در خصوص همکاری سازمان میراث فرهنگی و وزارت ارتباطات با محوریت گسترش ارتباط بین موزه ها و مخاطبان، توضیحاتی ارائه داد و از تغییر در تعریف موزه ها خبر داد.

دکتر امیر ناظمی - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این دیدار، تصریح کرد: موزه‌ها یکی از مکان‌هایی است که به ما فرصت می‌دهد از گذشته به آینده بنگریم.

وی با اشاره به اینکه کرونا فرصتی شد تا استفاده از تکنولوژی در حوزه فرهنگی، به ویژه موزه‌ها، گسترش پیدا کند، گفت: در جریان همه‌گیری ویروس کووید-۱۹،  ۵۰ موزه در کشور به صورت رایگان به اینترنت متصل شدند.

ناظمی در پایان تمبر مدافعان سلامت را به منظور پاسداشت زحمات کادر پزشکی و درمانی، به دکتر زالی اهدا کرد.

 انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.