جمعه، 10 فروردین 1403

دکتر علی نوبخت مطرح کرد

تشریح عملکرد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در دوره دهم

  • 30 اردیبهشت 1399
  • 00:37
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
تشریح عملکرد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در دوره دهم
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عملکرد کمیسیون متبوع خود را در دوره دهم تشریح کرد

 

علی نوبخت حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  در رابطه با عملکرد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: کمیسیون بهداشت در چهار اجلاسیه خود در حوزه تقنین، نظارت و تنقیح چند محور را وجهه همت قرار داده و بر حسب مورد به آنها رسیدگی کرده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، روشن کردن ابعاد نظام سلامت در برنامه ششم توسعه را از اقدامات اصلی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دانست و تصریح کرد: کسری بزرگ سازمان بیمه سلامت ناشی از اجرای طرح تحول نظام سلامت یکی از چالش‌های اساسی وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که کمیسیون بهداشت با کمک کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای این سازمان هشت هزار میلیارد تومان به شکل اوراق پیش‌بینی کرد. این مبلغ بسیاری از بدهی‌هایی که از سال‌های قبل برای این سازمان ایجاد شده بود را پوشش داد.   

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در همان اجلاسیه اول خیلی سریع وارد بحث برنامه ششم شده و وضعیت نظام سلامت را در بودجه روشن کردیم. مسائل مختلفی در حوزه بهداشت و درمان در برنامه پنجم توسعه آورده شده بود اما ضمانت اجرایی کافی نداشت. بنابراین با کمک مسئولان وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه، مسائل اساسی حوزه بهداشت و درمان را به نحوی در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی کردیم که یک تکلیف باشد.

وی با بیان اینکه الکترونیکی کردن پرونده‌های سلامت یکی از موضوعات مهم در طرح تحول نظام سلامت بود که با ضمانت اجرایی در برنامه ششم توسعه اضافه شد، ادامه داد: برای اجرایی کردن پرونده الکترونیک سلامت و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز، بودجه‌ای را در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار دادیم و به آن دو سال مهلت دادیم تا پایان سال دوم برنامه ششم این کارها انجام شود، که خوشبختانه در موعد مقرر توسط رییس جمهور افتتاح شد.

تلاش کمیسیون بهداشت مجلس برای تقویت شبکه نظام بهداشتی و درمانی

نوبخت با بیان اینکه درمان محور نکردن نظام سلامت کشور یکی از اهداف اصلی کمیسیون بهداشت مجلس بود، یادآور شد: نظام سلامت باید با گسترش شبکه‌های بهداشتی و درمانی، انجام به موقع واکسیناسیون، دفع صحیح زباله و تامین آب آشامیدنی برای شهروندان و آموزش‌های لازم به سمت پیشگیری و بهداشت حرکت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: جنبه‌های پیشگیری بیشتر در نظام سلامت تنها با تقویت شبکه نظام بهداشتی و درمانی از طریق نظام ارجاع و پزشکی خانواده عملی می‌شود که در حال حاضر بخش اعظم ایران را دربرگرفته است، به نحوی که گذشته فقط دو استان مازندران و فارس را شامل می‌شد اما امروز تعدادی از شهرها را نیز تحت پوشش قرار داده است. این مسئله یکی از اقدامات مهم و ماندگار حوزه سلامت کشور بود که با همکاری نزدیک کمیسیون بهداشت و درمان در برنامه ششم توسعه نهادینه شده است به نحوی که کارایی نظام سلامت در مهار بیماری کویید-19 بیش از پیش نمایان گردید.

دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران، با بیان اینکه ایجاد راهنمای بالینی یکی دیگر از اقدامات مهم کمیسیون بهداشت مجلس برای ریل‌گذاری مسیر درمان بیماران بود، تصریح کرد: تجربه‌های جهانی نشان داده که حتما باید گاید‌لاین در نظام سلامت تنظیم شود. گفتنی است که امروز بیش از هفتصد گاید‌لاین با همکاری‌های مجلس، وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت، سازمان تامین اجتماعی و انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران ایجاد شده است.

جهت دهی بودجه به سمت تولید داخلی مواد اولیه دارو، دارو و تجهیرات پزشکی 

نوبخت جهت دهی بودجه دارو به سمت تولید داخلی مواد اولیه، دارو و تجهیرات پزشکی را از اقدامات مهم کمیسیون بهداشت در دوره دهم مجلس دانست و تصریح کرد: یک مسأله مهم در ابعاد نظارتی، شفاف سازی فعالیت‌های سازمان غذا و دارو بود. چرا که شکوایه‌های متعددی از وجود رانت‌ها و سوءاستفاده‌ها به دستمان رسیده بود. از طرفی سامانه تی‌تک خارج از وزارت بهداشت و درمان بوده و در خصوص فعالیت‌های آن در جهت تایید اصالت داروها ابهاماتی وجود داشت که کمیسیون در ابعاد نظارتی ورود کرده و برای رسیدگی به آن کمیته‌های مختلفی را تشکیل داد و نتیجه آن تعویض مدیریت ذی‌ربط بود. از طرفی با شروع کار وزیر جدید بهداشت، نظام غذا و دارو نیز ساماندهی شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در رابطه با نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت تذکراتی به دولت دادیم. همه ما موافقیم که مردم خدماتی در حد رایگان از بیمارستان‌های دولتی دریافت کنند اما این شیوه نباید با بی‌نظمی همراه باشد. از این رو تلاش کردیم قطار طرح تحول نظام سلامت را که از ریل قانونی خارج شده بود به ریل قانون بازگردانیم.

همکاری کمیسیون بهداشت برای تدوین قانون هوای پاک

وی همکاری فعال در تدوین قانون هوای پاک را یکی دیگر از اقدامات مهم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دانست و افزود: بهبود آلودگی هوای تهران و سایر کلاشهرها نیازمند قانون مشخصی بود که 26 سال دست نخورده باقی مانده بود اما با ورود کمیسیون کشاورزی و بهداشت مجلس به تصوب رسید. حال در این زمینه کمبود و خلاء قانونی وجود نداشته و تنها باید اجرای دقیق آن را از وزارتخانه‌های ذی‌ربط طلب کنیم.

تنقیح قوانین موجود در حوزه بهداشت و درمان و حذف قوانین ناکارآمد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در رابطه با تنقیح قوانین موجود در حوزه بهداشت و درمان و حذف قوانین ناکارآمد در این حوزه، گفت: از ابتدای فعالیت مجلس در کشور که به سال 1285 یعنی 125 سال پیش برمی گردد، تاکنون حدود 1710 قانون برای بخش سلامت در مجالس متعدد قبل و بعد از انقلاب تصویب شده بود و حدود 8700 حکم وجود داشته است؛ بدیهی است که این تعداد قانون کلاف سردرگمی را ایجاد میکرد.

وی ادامه داد: کمیسیون بهداشت از یک سال گذشته با کمک مسئولین وزارت بهداشت به خصوص  معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت ، معاونت قوانین و مرکز پژوهش‌های مجلس به موضوع اصلاح قوانین حوزه سلامت ورود کردیم. از این رو قوانینی که قوانین دیگر را نقض کرده و یا زمانشان گذشته بود و دیگر موضوعیت نداشته و منطبق بر اهداف روز نبودند، بررسی شدند و بیش از 650 قانون و بیش از 1500 حکم منسوخ و حذف شد. این اقدام را یکی از دست آوردهای بزرگ و بی‌نظیر کمیسیون بهداشت در مجلس دهم می دانیم و امیدواریم که راه را برای اجرای قوانین سالم و کارآمد مهیا کرده باشیم و این غل و زنجیر‌ها را از دست و پای مسئولین اجرایی و نظارتی باز کرده باشیم.

تبدیل سازمان اورژانس کشور به یک سازمان مستقل

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: تبدیل سازمان اورژانس کشور از یک اداره زیرمجموعه وزارت خانه به یک سازمان مستقل با ردیف حقوقی مستقل از دست آوردهای کمیسیون بهداشت مجلس دهم است.

وی ادامه داد: کمیسیون بهداشت در رابطه با مسائل تامین اجتماعی و افراد سالمند با همکاری کمیسیون اجتماعی و سازمان بهزیستی گام های بلندی را برداشت. چرا که توجه به طب سالمندی، توان بخشی و درمان آنها برای ما بسیار مهم بود.

نوبخت اضافه کرد: معتقدیم که فقط مسأله درمان افراد مطرح نیست، بلکه نگهداری بیماران در منزل، توان‌بخشی و مراقبت پس از ترخیص از بیمارستان نیز خیلی مهم است. از طرف دیگر امید به زندگی در کشور ما به دلیل پیشرفت‌های حوزه بهداشت و درمان حدود 25 سال افزایش یافته است. وقتی امید به زندگی افزایش پیدا می‌کند سالمند در جامعه بیشتر می شود و طب مخصوص به خود را می خواهد که کمیسیون بهداشت به این قسمت نیز توجه کرد و با کمک کمیسیون‌های ذیربط از جمله کمیسیون اجتماعی، قوانینی را در جهت طب سالمندی به تصویب رساند.

توجه ویژه کمیسیون بهداشت به امنیت غذایی مردم 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، امنیت غذایی از مزرعه تا سفره مردم را از موضوعات بسیار مهم و مورد تاکید کمیسیون بهداشت دانست و تصریح کرد: در رابطه با امنیت غذایی نسبت به محصولات تراریخته و غیره بسیار حساس بودیم و با کمک کمیسیون کشاورزی در این حوزه نظارت جدی داشتیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: موارد مذکور اهم موضوعات مطرح شده و اقدامات کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی در دوره دهم بود که به اختصار بیان شد

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.