پنجشنبه، 9 فروردین 1403

متخصص بیماری های عفونی؛

پیک دوم و سوم کرونا واقعیت دارد/تفاوت آنفلوانزا با کووید 19

پیک دوم و سوم کرونا واقعیت دارد/تفاوت آنفلوانزا با کووید 19
متخصص بیماری های عفونی، گفت: پیک دوم و سوم بیماری کرونا، وجود دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به مقل از خبرگزاری مهر، مسعود مردانی، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، با بیان اینکه ساخت واکسن بیماری کرونا حداقل ۸ تا ۹ ماه دیگر زمان می‌برد، افزود: پیک دوم و سوم بیماری واقعیتی است که وجود دارد و جمعیتی که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند و دست‌هایشان را مرتب نشویند و آنتی بادی نداشته باشند، هر لحظه و هر جا در معرض ابتلاء به بیماری هستند.

وی با بیان اینکه گرمای هوا تأثیری روی ویروس کرونا ندارد، گفت: مشاهده می‌شود که به رغم گرم شدن هوا در خوزستان، اهواز، آبادان و…، سیر بیماری کرونا صعودی است و تنها راه جلوگیری از ابتلاء رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه شستشوی مرتب دست‌ها است برای اینکه کرونا بچه و پیر و پولدار و فقیر و زن و مرد نمی‌شناسد.

مردانی ادامه داد: مهمانی‌های بیش از ۱۰ نفر زیر یک سقف تجمع محسوب می‌شود و خطر ابتلاء را بالا می‌برد و در این مهمانی‌های کوچک هم باید فاصله یک و نیم متر و موارد بهداشتی را کاملاً رعایت کرد.

وی گفت: قرقره آب نمک و سرکه ممکن است آلام را کمی برطرف کند، اما هیچ تأثیری روی ویروس ندارد همچنین خوردن زنجبیل و لیمو ترش و سیر هم تأثیری روی ویروس کرونا ندارند.

مردانی افزود: اگر یکی از اعضای خانواده‌ای علائم بیماری دارد یا مبتلا تشخیص داده شده حتماً باید جدا از بقیه در قرنطینه خانگی قرار بگیرد و یکی از افراد خانواده با زدن ماسک و محافظ صورت از او مراقبت کند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از پزشکان و پرستاران به بیماری مبتلا شده اند و آنتی بادی در بدنشان تولید شده است، گفت: این‌ها یا دیگر مبتلا نمی‌شوند و یا اگر هم مبتلا شوند فرم خفیف آن را می‌گیرند.

وی در خصوص پادگان‌ها هم، گفت: در پادگان‌ها هم باید فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی و شستشوی دست‌ها کاملاً و دقیق‌تر و بهتر رعایت شود.

مردانی گفت: بیماری کرونا بین انسان و حیوان مشترک است، و تاکنون ابتلای گربه‌ها از طریق انسان گزارش شده، اما ابتلای انسان از طریق سگ و گربه گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه مواد خوراکی و آشامیدنی راه شایع ابتلاء به کرونا نیست، افزود: کرونا از طریق دست‌های آلوده که به جاهای آلوده خورده و با تماس به چشم و دهان و بینی منتقل می‌شود و همچنین از طریق عطسه‌ها و سرفه‌های افراد ناقل یا مبتلا، منتقل می‌شود.

این متخصص عفونی در خصوص فرق آنفلوانزا و کرونا، گفت: آنفلوانزا یکدفعه و به صورت ناگهانی بروز می‌کند و یکدفعه تب بالای ۳۹ و ۴۰ درجه در فرد ظاهر می‌شود همراه با بدن درد، اما کرونا شروع ناگهانی ندارد و تب آن هم حداکثر ۳۸ درجه و به ندرت ۳۹ درجه است و اغلب مبتلایان کرونا با افراد کرونایی به نوعی تماس داشته اند و علامت کرونا تب ۳۸ درجه، سرفه‌های خشک و تنگی نفس و کاهش حس چشایی و بویایی و عدم توانایی در راه رفتن است.

مردانی گفت: قدم زدن در پارک‌ها و پیاده روی به شرط اینکه محل پیاده روی شلوغ نباشد و رعایت موارد بهداشتی به ویژه شستن و ضد عفونی بلافاصله دست‌ها در صورت تماس با محیط و صندلی و…، مانعی ندارد.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.