پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مدیرعامل سازمان انتقال خون:

منتظر پیک اصلی اهدای پلاسما هستیم/سهم خون مصرفی تالاسمی ها

منتظر پیک اصلی اهدای پلاسما هستیم/سهم خون مصرفی تالاسمی ها
مدیرعامل سازمان انتقال خون، در مورد وضعیت پلاسما درمانی بیماران کرونا در کشور، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از  خبرگزاری مهر، پیمان عشقی، روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از محل ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، به سئوالات خبرنگاران پیرامون اقدامات سازمان انتقال خون برای بیماران کرونایی، پاسخ داد.

وی در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت پلاسما درمانی بیماران کرونا در کشور پرداخت و گفت: باید بتوانیم ذخایر پلاسما و فرآورده‌های درمانی مناسبی برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ داشته باشیم.

عشقی با خطاب قرار دادن آن دسته از بیماران بهبود یافته کرونا، افزود: این افراد باید توجه داشته باشند که یک ماه بعد از بهبودی می‌توانند برای اهدای پلاسما اقدام کنند، زیرا هر چه زمان بگذرد سطح پادتن در پلاسمای این افراد کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، با تاکید بر این موضوع که سختگیرانه ترین استانداردها برای اهدای پلاسما در نظر گرفته شده است، گفت: بیماران بهبود یافته کرونا باید بدانند که اهدای پلاسمای هیچ خطری برای آنها ندارد.

عشقی، با اشاره به وضعیت بیماران تالاسمی، افزود: ۲۰ درصد خون اهدایی در کشور توسط تالاسمی ها مصرف می شود.

وی با اعلام اینکه خون سالم و کافی در اختیار بیماران تالاسمی قرار می گیرد، گفت: کیفیت سلامت خون های اهدایی به بیماران تالاسمی، از اهمیت بالایی برای سازمان انتقال خون برخوردار است.

عشقی با عنوان این مطلب که مردم در روزهای بحران کرونا بیماران تالاسمی را فراموش نکرده اند، بر تکریم اهداکنندگان و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در زمان اهدای خون تاکید کرد و افزود: در شب های قدر تمامی مراکز انتقال خون برای اهدای خون هموطنان باز خواهند بود، اما بهتر است که هموطنان در همه شب های رمضان برای اهدای خون اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، میزان ذخایر خونی در سطح کشور را قابل قبول دانست و اظهار داشت: پویش های مردمی، نقش مهمی در افزایش ذخایر خونی کشور داشته اند.

وی با اعلام اینکه تولد کودکان تالاسمی در کشور کاهش یافته است، گفت: اما مصرف خون در این بیماران هنوز کاهش نیافته است.

عشقی با عنوان این مطلب که به دنبال تهیه بانک اطلاعاتی گروه های فرعی اهدای خون هستیم، افزود: تمام تلاش خودمان را می کنیم که آثار تحریم ها برای بیماران ما دغدغه ای ایجاد نکند.

وی با اشاره به پروژه ملی پلاسمای بهبودیافتگان کرونا، گفت: در ۱۷ استان کشور، پایگاه های انتقال خون در خدمت این افراد است. اهدای پلاسما از اهدای خون خیلی راحت تر است و فرد را دچار کمبود خون نمی کند.

عشقی ادامه داد: جای افسوس است که اهدای پلاسما در ایران زودتر شروع شد، ولی در سایر کشورها که بعد از ما شروع کرده اند، این برنامه جلوتر رفته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: پلاسما درمانی، روش ساده ای است و سالانه ۸۰۰ هزار واحد پلاسما به بیماران می دهیم که چند واحد آن برای بیماران کرونایی است.

وی در مورد استقبال از پلاسما درمانی، گفت: اهدای پلاسما یک خبر جدید بوده که به مردم داده ایم که شاید یک مقدار عجیب باشد. حدود ۷۵ روز است که از بحران کرونا می گذرد و ما از بیمارانی دعوت کرده ایم که یک ماه است بهبود یافته اند و پیک اصلی اهدای پلاسمای بعد از این خواهد بود.

عشقی ادامه داد: انتظار می رود که تا قبل از آغاز فصل پاییز، بتوانیم سه تا پنج هزار لیتر پلاسما از بیماران بهبود یافته کرونا داشته باشیم که در صورت بروز موج بعدی این بیماری، در اختیار بیماران قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه تا کنون ۲۵۰ واحد پلاسما از سوی بیماران بهبود یافته کرونا صورت گرفته است، گفت: این میزان کمتر از ۵۰ درصد از پیش بینی ما برای اهدای پلاسما بود. زیرا، برآورد من این بود که حداقل ۶۰۰ واحد پلاسما جمع آوری کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، در عین حال از استقبال بالای بانوان برای اهدای پلاسما خبر داد و افزود: در موضوع اهدای خون، همواره سهم بانوان کمتر از آقایان است. اما، در بحث اهدای پلاسما، شاهد استقبال بانوان برای اهدای پلاسما هستیم.

وی گفت: شایع ترین سن اهدای پلاسما نیز بین ۳۵ تا ۴۰ سال بوده است.

عشقی در مورد تعرفه فرآورده های خونی، افزود: هنوز تعرفه فرآورده های خونی تغییری نکرده و سازمان انتقال خون هنوز بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از بیمارستان های دانشگاهی طلب دارد که انتظار داریم این مطالبات را پرداخت کنند. ‌

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.