پنجشنبه، 9 فروردین 1403

پیام انجمن علمی مامایی ایران و جمعیت مامایی ایران به مناسبت روز جهانی ماما

پیام انجمن علمی مامایی ایران و جمعیت مامایی ایران به مناسبت روز جهانی ماما
توجه به مشکلات و معضلات پیش روی جامعه ی مامایی از سوی انجمن علمی مامایی و جمعیت مامایی ایران

به گزارش اداره کل روابط عمومی در این پیام آمده است:

به نام خالق هستی بخش

سلام بر اولین دستان یاری گر خلقت ؛

واسطه ی رحمت خداوند در نجات انسان های نیازمند

سلام بر ماما

 او که با نگاه پر مهرش قلب نگران هر مادری را آرامش می دهد .

سلام به تو که نخستین نگاه ، نخستین اشک و عشق را نظاره گری .

سلام بر تو ای فرشته مهربان و ای پشتوانه ی سلامت خانواده امروز روز تو و امسال سال توست . روزت مبارک وجودت پر مهر .

پنجم ماه می از سال ۱۹۸۰ به عنوان روز جهانی ماما از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی نامگذاری شده .

به هر صورت نامگذاری یک روز به نام این حرفه بیانگر نقش شامخ ماما ها در جلوگیری از مرگ و میر های ناشی از زایمان در جهان و اثر بخش بودن ماماها در حفظ سلامت و بهداشت زنان جامعه می باشد .

در حال حاضر یکی از مشکلات جامعه ی مامایی به مخاطره افتادن استقلال حرفه ای در این رشته می باشد و این در حالی است که طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی رشته مامایی حرفه ای است کاملا مستقل و مداخلاتی که در این مورد در چند سال گذشته اتفاق افتاده است چالش های زیادی را برای همکاران ایجاد نموده شرح وظایف ماماها مراقبت های دوران بارداری و مشاورات قبل از بلوغ تشخیص و درمان بیماری های زنان و مشاورات مربوط به دوران منوپوز می باشد . مورد دیگر موضوع بیمه است که در تمام دنیا ارائه دهنده ی خدمت تحت پوشش بیمه قرار میگیرد چه پزشک باشد چه ماما .

عدم قرارداد سازمان های بیمه گر بزرگترین آسیب را برای اقشار ضعیف جامعه ایجاد می کند که برای انجام کلیه مراقبت های دوران بارداری که جزو شرح وظایف یک ماما می باشد مجبور به مراجعه به پزشک متخصص می شود این موضوع هم از نظر اقتصادی به صرفه نیست و هم به سازمان های بیمه گر هزینه بیشتری را تحمیل می کند .

امیدوارم در آستانه ی صد و یکمین سال آموزش آکادمیک مامایی در ایران و همچنین در سالی که سال ماما و پرستار توسط سازمان بهداشت جهانی نامگذاری شده است سال تحقق خواسته های به حقمان باشد و چالش های موجود با حمایت دولت مردان رفع گردد و شاهد روز هایی روشن برای جامعه ی توانمند مامایی باشیم .

 

  دکتر ناهید خدا کرمی                                                                                            ماریا صادقی

 

رییس انجمن علمی مامایی                                                                           رییس جمعیت مامایی ایران

 

 

 

 

 

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.