جمعه، 31 فروردین 1403

نامه مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشکی کشور به رییس جمهور در خصوص تعرفه های خدمات سلامت سال 99

نامه مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشکی کشور به رییس جمهور در خصوص تعرفه های خدمات سلامت سال 99
مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشکی کشور طی نامه ای به رییس جمهور خواستار اصلاح تعرفه های حوزه آزمایشگاه به منظور واقعی شدن قیمت آزمایشات بر اساس هزینه های متعدد این بخش شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل متن نامه به شرح ذیل است:

 

بسمه تعالی

 

جناب آقای دکتر روحانی

رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

 

سلام علیکم،

     سال نو را امسال در شرایطی آغاز می کنیم که مردم عزیز کشورمان در معرض شیوع بیماری کرونا سختی های زیادی را متحمل شده اند و همکاران آزمایشگاهی در کنار پزشکان و پرستاران و سایر کادر بهداشت و درمان لحظه ای دست از تلاش بر نداشته و علی رغم کاستی ها و تنگناهای اقتصادی که در سال های اخیر به سبب تحریم های ظالمانه استکبار جهانی بر نظام اقتصادی کشور و مردم عزیزمان تحمیل گردیده است، تمامی مساعی خود را در تمام عرصه های درمانی، بهداشتی، آموزشی و پژوهشی بکار بسته اند تا رسالت خود را در خدمت به مردم عزیز و کاستن از آلام آنها، با تمام توان خود به انجام برسانند و اخیراً با طراحی و توليد كيتهای تشخیص مولکولی و سرولوژي کرونا، شایستگی و توانمندی علمی خود را در معرض دید جهانیان گذاشته و موجبات افتخار میهن اسلامیان را فراهم نموده اند.

   مزید آگاهی حضرتعالی در حوزه اقتصاد آزمایشگاههای پزشکی واقعیت هایی وجود دارد که اختصاراً به استحضار می رسانیم:

  1.  در حال حاضر حدود 6000 آزمایشگاه پزشکی در سطح کشور ناوگان ارائه خدمات آزمایشگاهی را تشکیل داده و دسترسی به خدمات آزمایشگاهی را برای احاد مردم عزیز بخصوص در نقاط محروم و کم برخوردار فراهم نموده اند.
  2. آزمایشگاههای پزشکی جهت تامین تجهیزات و مواد مصرفی بیشترین وابستگی را در بین حرف پزشکی به قیمت ارز داشته و در چند سال اخیر بیشترین زیان را به واسطه افزایش نرخ ارز و نوسانات آن متحمل گردیده اند.
  3. در سال 93 و همزمان با شروع طرح تحول سلامت علی رغم افزایش حدود 100 درصدی در تعرفه سایر حرف پزشکی ، تعرفه بخش آزمایشگاه حدود 10درصد افزایش داشته است و در سنوات بعدی نیز افزایش قابل ملاحظه ای منظور نشده و از این نظر اقتصاد آزمایشگاهها با انباشت تورم و هزینه تمام شده مواجه گردیده اند.
  4. در کل، حدود 3 تا 5 درصد از هزینه های نظام سلامت به این بخش اختصاص می یابد، علی رغم اینکه بیش از 70 درصد تصمیمات پزشکی بر اساس نتایج آزمایشگاهی گرفته می شود و از این منظر لزوم توجه بیشتر به تعرفه این حوزه را بیش از پیش هویدا می کند.
  5. ماهیت خدمات آزمایشگاهی به لحاظ ساختار پیچیده آن و استفاده از تکنولوژی و تجهیزات  پیشرفته،کیت و مواد مصرفی و همچنین بکارگیری نیرو های متخصص، تفاوت قابل توجهی با سایر حرف پزشکی داشته و ضروریست در تعیین تعرفه این بخش بطور ویژه ملاحظات مذکور منظور گردد.
  6. بر اساس کارشناسی و برآورد انجام شده در کمیته فنی تعیین تعرفه خدمات آزمایشگاهی مجمع انجمن های آزمایشگاهی و كميسيون تعرفه سازمان نظام پزشكي که در مصوبه شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز تاکید شده است، افزایش

 

 حداقل 45 % در جزء فنی و 15% در جزء حرفه ای تعرفه این بخش در سال 99، شرایط نقطه سر به سری و عبور از شرایط   بحرانی کنونی و امکان استمرار ارائه خدمات آزمایشگاهی و حفظ ظرفیت های موجود را فرآهم خواهد نمود.

 شایان ذکر است در شرایط کنونی و بحران شیوع بیماری کرونا و کاهش قابل توجه مراجعات بیماران ، تاب آوری آزمایشگاهها در شرایط تحریمی بسیار کاهش یافته و بیم آن می رود در سال جاری شاهد تعطیلی بسیاری از مراکز، خصوصاً آزمایشگاههای فعال در مناطق محروم و دور افتاده باشیم و به تبع آن با خالی شدن شهرهای مذکور از امکانات تشخیصی، دسترسی مردم عزیز محروم این مناطق به خدمات آزمایشگاهی با چالش های جدی مواجه گردیده و از طرف دیگر، منجر به بیکاری تعداد قابل توجهی از نیروهای متخصص و آموزش دیده فعال در این حوزه گردد.

     در پایان با توجه به طرح موضوع تعیین تعرفه های خدمات سلامت سال 99 در هیئت محترم دولت، از حضرتعالی استدعا داریم در خصوص اصلاح تعرفه های حوزه آزمایشگاه به منظور واقعی شدن قیمت آزمایشات بر اساس هزینه های متعدد این بخش دستورات مقتضی را مبذول فرمایید. ضمن آرزوی توفیق حضرتعالی و دولت محترم در مدیریت کلان کشور، قبلا از بذل توجه حضرتعالی سپاسگزاریم.

 

مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشکی کشور

                                                                                                                                                             

 

 

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.