جمعه، 31 فروردین 1403

دستورالعمل جدید تشخیص کرونا این هفته ابلاغ می‌شود

دستورالعمل جدید تشخیص کرونا این هفته ابلاغ می‌شود
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: دستورالعمل جدید تشخیص و درمان کرونا که بازبینی شده، این هفته برای پرسنل بهداشتی و درمانی بیمارستان‌ها ابلاغ می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی؛ مسعود مردانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این دستورالعمل یک مقدار برخی تعاریف و علایم تشخیص کرونا تغییر کرده، علایمی که قبلا در تشخیص کووید 19 خیلی مهم تلقی نمی شد، اکنون جزو علایم مهم مورد توجه قرار می گیرد مثل از بین رفتن حسن بویایی یا چشایی که از علائم مهم این بیماری محسوب می شود، لرز، بدن درد، ناتوانی در راه رفتن نیز جزو علائم کروناست که در دستورالعمل جدید تشخیصی به آن تاکید شده است.

وی گفت: در مورد سردرد هنوز مطمئن نیستم که جزو علائم تشخیصی کرونا باشد، البته در مورد بثورات پوستی سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرده که می تواند جزو علایم کرونا باشد، هنوز این علامت در بین بیماران ایرانی شایع نیست البته سازمان بهداشت جهانی به علائم چشمی و پوستی اشاره کرده که باید در کشور ما بیشتر بررسی شود.

مردانی افزود: نکته دیگری که در دستورالعمل جدید کرونا به آن توجه شده این است که افراد مبتلا به HIV کمتر نوع شدید کرونا را تجربه می کنند، شاید این بیماران بهداشت را بیشتر رعایت می کنند یا شاید داروهای ضد ایدز اثر محافظتی روی این بیماران داشته است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اکنون پروتکل دارویی درمان کرونا در ایران تغییری نکرده است. البته یک دارو برای درمان کرونا در آمریکا در حال مطالعه است به نام داروی رمدسیور که در ایران هم درباره آن مطالعاتی در حال انجام است و نتایج تحقیقاتی اثربخشی این دارو در درمان کرونا نیز بعد از انجام مطالعات بالینی اعلام می شود.

وی درباره انجام تست گسترده آنتی بادی کرونا از ایرانیان گفت: اگر این کار برای بررسی اپیدمیولوژی این بیماری و پیدا کردن راهکار برخورد با کرونا باشد مفید است اما با این تست نمی توان اعلام کرد چند درصد مردم این بیماری را گرفته اند، هنوز صحت تست آنتی بادی در دنیا اثبات نشده و این تست تاییدیه های لازم را نگرفته است. البته کیت این تست در ایران تولید شده و اگر با کیت ایرانی این کار انجام شود مساله اصلی هزینه اقتصادی آن نیست. این بررسی نیازمند حجم بالای مثلا یک میلیونی تست آنتی بادی نیست و با حجم کمتر از این میزان نیز می توان وضعیت کلی اپیدمی کرونا را در ایران متوجه شد.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.