پنجشنبه، 9 فروردین 1403

وزارت بهداشت بر اساس تست های آزمایشگاهی صحیح، آمار روزانه را اعلام می کند

  • 08 اردیبهشت 1399
  • 12:10
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
وزارت بهداشت بر اساس تست های آزمایشگاهی صحیح، آمار روزانه را اعلام می کند
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: قاعده بین المللی و حقوق بشری حکم می کند که هیچ محدودیتی برای ارایه اقدامات پزشکی از جمله تجهیزات و داروها نباید در این زمینه وجود داشته باشد اما متاسفانه به رغم این اصل بدیهی، امروزه مواجه ایم با خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم های یکجانبه در زمینه منع دسترسی ایران به دارو، تجهیزات و لوازم پزشکی که این مساله محدودیت هایی برای ملت ما ایجاد کرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از شبکه بین المللی العالم، ئکتر محمد رضا ظفرقندی در یک برنامه این شبکه در گفتگوی مفصلی اهم رویدادهای جامعه پزشکی کشور را با توجه به پاندمی ویروس کرونا، تاثیر تحریم ها بر سلامتی مردم ایران و جهان و آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران اعلام کرد.

محمد رضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگو با شبکه العالم در خصوص تحریم های یکجانبه و ضد بشری آمریکا علیه ایران در شرایط کرونا خاطرنشان کرد، در همه بحران ها و حتی در جنگ های نظامی بین کشورها، یک قواعد بین المللی و حقوق بشری وجود دارد که کشورها باید به آن پایبند باشند. حتی در زمان جنگ ها، گروه های پزشکی و امدادی باید از آسیب مستثنی باشند و آمبولانس ها باید بتوانند برای ارایه کمک های پزشکی آزادانه رفت و آمد کنند.

وی افزود: امروز ما درگیر یک جنگ، بحران و همه گیری هستیم به نام کوید 19 (کرونا) که این بیماری نیازمند لوازم خاص خودش است و نیاز به مراقبت های پزشکی، تجهیزاتی و امکاناتی که اکنون همه دنیا درگیر آن هستند و همانطور که می دانید خود آمریکا هم بیشترین درگیری را اکنون در این زمینه دارد.

* آمریکا به قواعد بین المللی پایبند نیست و در مبارزه با کرونا برای ایران محدودیت ایجاد کرده است

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: قاعده بین المللی و حقوق بشری حکم می کند که هیچ محدودیتی برای ارایه اقدامات پزشکی از جمله تجهیزات و داروها نباید در این زمینه وجود داشته باشد اما متاسفانه به رغم این اصل بدیهی، امروزه مواجه ایم با خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم های یکجانبه در زمینه منع دسترسی ایران به دارو، تجهیزات و لوازم پزشکی که این مساله محدودیت هایی برای ملت ما ایجاد کرده است.

ظفرقندی خاطرنشان کرد، آنچه که اکنون ما به عنوان سازمان نظام پزشکی و مجموعه ای که 300 هزار عضو و کادر درمانی در زیر مجموعه خود دارد با تحریم ها و محدودیت های یکجانه مواجه ایم که باعث شده هم مردم و هم جامعه پزشکی ما آسیب بیشتری ببیند طبیعتا وقتی تجهیزات کافی نباشد منجر به افزایش آسیب می شود و این یک اقدام ضد حقوق بشری است و ما باید درعرصه ملی و ابعاد بین المللی بتوانیم اعتراض خود را منعکس کنیم.

* تجهیرات مربوط به اورژانس، تجهیزات ای سی یوها و اختلال در اقدامات تشخیصی شامل ابعاد تحریم های آمریکا می شود

وی درباره ابعاد تحریم های آمریکا در عرصه تجهیزات تشخیصی و درمانی گفت: موارد مشخصی که دراین زمینه وجود دارد تجهیرات مربوط به اورژانس، تجهیزات ای سی یوها و اختلال در اقدامات تشخیصی است. هر چقدر گسترش اقدامات تشخیصی بیشتر باشد و ما بتوانیم لوازم تشخیصی مانند کیت های آزمایشگاهی، دستگاه های رادیولوژی و سی تی اسکن در اختیار داشته باشیم، دامنه اقدامات و رسیدگی ها برای بیماران سریع تر و موثرتر خواهد بود و همچنین برای غربالگری و قرنطینه می توانیم اقدامات بهتری را انجام دهیم. یک دستگاه سی تی اسکن که در یک روز10 تا 15 مورد سی تی انجام می داده در شرایط کرونا مجبور است که حتی بالای 100 اقدام تشخیصی انجام دهد که طبیعی است بعد از مدتی این دستگاه دچار فرسودگی و خراب شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور درخصوص تاثیر تحریم ها درحوزه اقدامات درمانی نیز خاطرنشان کرد، ما برای درمان بیماران در "آی سی یو"ها نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) داریم و این یک نیاز جهانی است به طوری که اکنون بسیاری از کشورها در اروپا و آمریکا با کمبود دستگاه تنفس مصنوعی مواجه هستند و بسیاری از اینها باید وارد شوند اما آن چیزی که ما اکنون با آن موجه ایم علیرغم این که اعلام می شود که برای این موارد محدودیتی اعمال نخواهد شد ولی در واقع به علت محدودیت های ارزی و حمل و نقلی که ایجاد کرده اند، کشورما هم در زمینه تجهیزات تشخصیی و هم درمانی با محدودیت و تحریم ضد حقوق بشری مواجه است که باید در ابعاد بین المللی پی گیری و چاره اندیشی شود.

ظفرقندی درباره آثار تحریم و اقدامات سازمان نظام پزشکی کشور گفت: این سازمان یک تشکل غیر دولتی و جزء (ان جی او ) است که بر اساس قانون باید تسهیلاتی را برای مردم و جامعه پزشکی فراهم بکند، طبیعی است در مواردی که دچار محدودیت هستیم، یا باید به طرق غیر رسمی و با هزینه های چند برابری برای محافظت بیماران و جامعه پزشکی تهیه بشود یا اینکه دچار کمبودهایی می شویم. یعنی اگر ما نتوانیم با هزینه های بیشتر و گزافتر اینها را تهیه بکنیم مواردی وجود دارد که بیمارستان های ما دچار کمبود می شوند و این منحصر به دوره کرونا هم نیست. چون رشته تخصصی من جراحی عروق و استاد دانشگاه تهران هستم در یک موقعی قبل از کرونا ما به رگ های مصنوعی نیاز داشتیم ، این رگ های مصنوعی باید حتی با هزینه های گرانتر خریداری و وارد بشود. ولی به دلیل محدودیت های حمل و نقلی و ارزی مواقعی بوده که این امکانات وارد نشده و درمان بیماران به تاخیر افتاده است. بنابراین چیزی که باعث نگرانی ما به عنوان یک( ان جی او ) است این است که در این شرایط بحرانی این امکانات را برای مردم فراهم کنیم.

* بحران کرونا یک بحران جهانی است؛ لااقل در یکصد سال اخیر بی سابقه است

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره کرونا و تامین منابع برای مقابله با آن چنین عنوان کرد که تامین منابع فقط مختص ایران نیست ،علی رغم اینکه برایمان بسیار مهم است اما واقعیت این است که بحران کرونا یک بحران جهانی است این ویروس یک پاندمی ایجاد کرده است که در لااقل در یکصد سال اخیر بی سابقه است. بنابراین اگر همه کشورهای جهان برای رفع این مشکل و معضل دست به دست هم ندهند ، همه گرفتار می شوند. ویروس مرز نمی شناسد همینطور که می دانید این بیماری از چین شروع شده است و الآن هیچ کشوری در امان نمانده و همه کشورها کم و بیش دچار آسیب شده اند. ما حرفمان این است که این تحریم فقط به کشور ایران صدمه نمی زند، این تحریم باعث می شود که یک اتفاق جهانی و یک فاجعه جهانی و به تعبیری که من عمیقا به آن معتقدم یک جنایت بشری اتفاق بیفتد. اگر این و یروس و این مشکل در یک کشور کنترل نشود، طبعا در همه ابعاد در همه جهان تاثیرات سوء خود را خواهد گذاشت و به همین دلیل اعتقاد دارم همه کشورها باید همانطور که دبیرکل سازمان ملل و بسیاری از افراد مستقل در کشورهای اروپا و آمریکا و حتی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا می گویند که این تحریم ها نباید در این مرحله باعث آسیب به مردم جهان در هیچ کشوری بشود.

* ایران از بهترین مراقبت های پزشکی جهان برخوردار است

وی درباره مقایسه آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران و سایر کشورها علی رغم تحریم های آمریکا گفت : علت این است که ما در ایران یک نظام بهداشتی ، یک مراقبت های بهداشت اولیه ( پی اچ سی ) داریم که بنا بر تایید سازمان بهداشت جهانی یکی از بهترین مراقبت هاست.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: همان طور که مسولین کشور اعلام کردند، حضور جامعه پزشکی و کادر درمان حضور ایثارگرانه و فداکارانه بود و همچنین حضور و همبستگی اجتماعی و خیرین؛ افرادی که با هزینه های گزاف جبران تحریم ها را برای مردم و جامعه پزشکی می کنند مجموعه این موارد باعث شده تا آمار ما با کشورهای دیگرقابل مقایسه نباشد ولی همین میزان آسیب و مرگ و میر بسیار بالاست. ما در جامعه پزشکی مرگ و میر بالایی داشتیم و این به دلیل همین کمبود هاست تصور کنید فقط یک نفر از این افراد چقدر می توانستند مفید باشند و خدمت کنند که به دلیل این کمبودها از بین رفتند و جامعه را دچار فقدان و آسیب کردند.

* شهادت حدود 140 نفر از اعضای کادر درمان برای مبارزه با کرونا

ظفرقندی در پاسخ به این که چه تعداد از کادر درمانی کشور را از دست داده ایم افزود: در مجموعه کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران و همه افرادی که در مواجهه بیماری در مراکز درمانی و بیمارستان ها حضور دارند، بر اساس آخرین آمار حدود 140 نفر به رحمت خدا رفتند و طبیعتا بخشی از آن در نتیجه کمبود امکانات حفاظتی است.

* سرنوشت وبروس کرونا

وی در مورد آینده بیماری کوید-19 گفت: آینده بیماری کرونا برای اکثر کشورهای دنیا نامعلوم است و پیشبینی ها بسیار متفاوت است در بعضی پیشبینی های علمی و اپیدمیولوژیک کنترل بیماری بسیار طولانی است بین 12 تا 18 ماه است ؛ علت این متفاوت بودن به چند عامل بستگی دارد و این است که فاکتورهای متعددی روی آن تاثیر می گذارد از جمله این که آیا واکسنی برای آن تولید شود یا خیر که تولید واکسن می تواند زودتر بیماری را کنترل کند و اگر واکسن و درمانی پیدا نشود، در مرحله بعدی نوع مواجهه و امکانات مواجهه با بیماری است که در ایزولیشن یا قرنطینه یا فاصله گذاری ها می شود اعمال کرد اگر ما یک فاصله گذاری اکتیو و فعال را اجرا کنیم.

* پاندمی کوید-19 یک بحث مرتبط با همه کشورها ست

وی خاطرنشان کرد: به این معنا که اگر فردی که بیمار شد، نه تنها خودش بلکه خانواده و تمام افرادی که با او ارتباط داشتند به صورت فعال پیگیری شوند و جداسازی و فاصله گذاری برایشان انجام شود، بیماری خیلی زودتر کنترل می شود لازمه آن داشتن تجهیزات قوی، کیت های آزمایشگاهی و ساماندهی نظام فاصله گذاری اجتماعی است بنابراین چون این فاکتورها متاثر از امکانات و شرایط است، ما نمی توانیم زمان مشخصی را اعلام کنیم ولی امیدواریم با حمایتی که جامعه پزشکی و جامعه جهانی و افکار عمومی جهانی انجام می دهند، همه این را بپذیرند که همه گیری یا پاندمی کوید-19 یک بحث مرتبط با همه کشورها ست و همه با هم می توانند بیماری را کنترل کنند.

* آمارهای متفاوت در کشورهای مختلف به دلیل تنوع در برنامه هاست

ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: چون این بیماری یک بیماری نوپدید است و پاندمی به این ابعاد را نداشتیم و بین افراد متخصص اختلاف نظر وجود دارد همچنین شرایط هر کشور برای مواجهه با این بیماری است؛ مثلا در چین توانستند با یک قرنطینه نظامی شرایط را به صورت نسبی کنترل کنند ولی در برخی کشورها اینگونه قرنطینه به لحاظ اقتصادی ، سیاسی و نظامی و ...قابل اعمال نیست. طبیعتا چون مدل مشخصی برای اعمال قرنطینه وجود ندارد برنامه های مختلفی اعمال میشود و لذا آمارهای متفاوتی در کشورها مشاهده می شود.

* آمار اعلامی از سوی ایران بر اساس یک پروتکل بین المللی و ابلاغ شده سازمان بهداشت جهانی است

وی درباره آمار اعلامی وزارت بهداشت اظهار داشت: آماری که توسط وزارت بهداشت اعلام میشود بر اساس یک پروتکل بین المللی و ابلاغ شده سازمان بهداشت جهانی است. این آمار با آن چیزی که به صورت واقع اتفاق می افتد قطعا متفاوت است به این دلیل که در پروتکل ابلاغی میزان مبتلایان بر اساس تست های آزمایشگاهی مثبت اعلام میشود ولی واقعیت این است که بسیاری از افراد علامت ندارند و تست آزمایشگاهی از این افراد انجام نمی‌شود، بسیاری از افراد بر اساس تشخیص بالینی، کلینیکی یا سی تی اسکن تحت درمان یا بستری قرار می گیرند و تست آزمایشگاهی از این افراد انجام نمی شود، تعدادی از تست های از آزمایشگاهی منفی کاذب هستند که این هم عدد نسبتا بالایی است یعنی حدود 40 درصد؛ بنابراین آنچه که وزارت بهداشت اعلام میکند بر اساس تست های آزمایشگاهی صحیح است اما اینکه بگوییم این عدد با واقعیات خارجی منطبق است یا خیر؟ خیر این عدد فاصله دارد.

ظفرقندی با بیان اینکه به دلیل نوپدید بودن بیماری نحوه مواجهه باید مرتب در مراکز پژوهشی و علمی دنیا به اشتراک گذاشته شود ، افزود: برهمین اساس میبینیم که پروتکل های ابلاغی مراجع بین المللی ومراکز علمی دنیا متغییر است.

* تحریم ها در روند تحقیقات و درمان اثر سو دارد

ظفرقندی با بیان اینکه در ابتدای شیوع این بیماری دو دارو کورولوکین و تامی فلو در مناطق مختلف درگیر با بیماری تجویز می شد افزود: هم اکنون با گذشت کوتاهی از تجویز این دو دارو تامی فو از پرتوکل های درمانی حذف شد و کورولوکین نیز در بسیاری از مراکزدرمانی دنیا تجویزش کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت: با طی شدن زمان و انجام پژوهش طی ابلاغیه مراکز تحقیقاتی بین المللی و پرتوکل های جدید تغییراتی بصورت مدام در تجویز دارو شکل می گیرد که متاسفانه وجود تحریم ها باعث خلع و زمان بر شدن آن برای ما می شود.

* مرتبا تحقیقات جدید و برنامه ریزی های نوین به مراکز درمانی ابلاغ می شود

ظفر قندی با بیان اینکه اقدامات کادر درمانی و پزشکی ایران قطعا در تاریخ کشور ماندگار خواهد بود در خصوص نحوه درمان بیماران کرونایی گفت: برنامه ریزی های بسیار زیادی توسط وزارت بهداش و متخصصی تراز اولی در جریان بوده است و روزانه ابلاغیه ها انجام گرفته است و کادر درمانی اطلاع کافی دارند که با مواجه با بیمار کرونایی بر اساس میزان شدت آن چگونه برخورد کنند و بعد از تشخیص با آزمایش و سی تی اسکن و کنترل میزان اکسیژن خون بیماران طبقه بندی و به ترتیب در بخش و یا آی سی یو بستری می شوند.

همچینی وی افزود: ما در تشخیص شرایط بسیار خوبی داریم و با زیر ساخت موجود دچار کمبود تخت بیمارستانی نشدیم و هم اکنون با روند کاهشی مواجهیم.

* با هر بیمار بسته به میزان شدت بیماری رفتار می شود

ظفرقندی با بیان ابلاغ شدن آخرین پرتوکل های در مانی مبنی بر شدت بیماری افزود: اگر بیماری در شرایط خوب و در بخش بستری باشد تنها با مراقبت های مدام و اگر در شدت زیادی باشد با بستری و درمان چهار دارویی و ذر بیماران حاد با بستری در بخش های ویژه و اراِیه درمان خاص و یا پلاسما درمانی انجام می شود که هنوز آثار این رفتارها در هیچ کجای دنیا تایید نهایی نشده اشت.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.