پنجشنبه، 9 فروردین 1403

فشار دانشمندان و صاحب نظران جواب داد/ گوترش: اکنون زمان تحریم نیست!

  • 06 فروردین 1399
  • 14:00
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
فشار دانشمندان و صاحب نظران جواب داد/ گوترش: اکنون زمان تحریم نیست!
الان وقت همبستگی است نه تحریم و انزوا. کووید ۱۹ نیازمند واکنشی بی سابقه و طرح جنگی در زمان بحران انسانی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام به کشورهای عضو گروه بیست از آنها خواست در مبارزه با شیوع ویروس کرونا تحریم هایی را که مانع تلاش در این زمینه است، رفع نمایند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد رهبران کشورهای عضو گروه بیست را به رفع تحریم‌هایی که مانع تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا می‌شود، فرا خواند.وی دیروز سه شنبه در نامه‌ای به رهبران این بیست کشور بر ضرورت رفع تحریم‌هایی که مانع رسیدن غذا، تجهیزات پزشکی و کالاهای حیاتی می‌شود، تاکید کرد.وی همچنین لغو محدودیت‌ها در خصوص تجارت بین المللی در حوزه تجهیزات پزشکی، دارو و دیگر مایحتاج ضروری مبارزه با ویروس کرونا را خواستار شد.

گوترش در نامه خود آورده است: الان وقت همبستگی است نه تحریم و انزوا. کووید ۱۹ نیازمند واکنشی بی سابقه و طرح جنگی در زمان بحران انسانی است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین افزود که رهبران گروه بیست فرصت دارند تا بسته قدرتمندی از تدابیر را برای خطرات مختلفی که ویروس کرونا به همراه دارد ارائه کنند تا با ملت‌های جهان همبستگی شود.

گوترش در عین حال ایجاد سازوکاری تحت نظر سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با آثار ویروس کرونا را ضروری دانست.

اجلاس فوق العاده سران گروه بیست قرار است روز ۲۶ مارس برای بررسی مقابله با ویروس کرونا به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شود.
 

 

درخواست کمیساریای عالی حقوق بشر برای لغو تحریم ها

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز، خواستار ارزیابی مجدد در مورد تحریم‌های اعمال شده علیه کشورهایی مانند ایران که با ویروس کرونا مواجه هستند، شد.
میشل باشلت روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این زمان مهم هم به دلایل بهداشتی و هم برای حمایت از حقوق و زندگی میلیون‌ها انسان در این کشورها، تحریم‌های اعمال شده باید کاهش و به حالت تعلیق درآید.
وی تصریح کرد: معافیت‌های بشردوستانه علیه تحریم‌ها باید تأثیر گسترده و عملی بر ارائه تجهیزات اساسی پزشکی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در حالی خواستار توقف تحریم‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا شده که هم اکنون شمار مبتلایان به این ویروس کشنده در سطح جهانی به نزدیکی ۴۰۰ هزار نفر رسیده است و تا کنون در حدود ۱۷ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

 

گفتنی است چند روز قبل نیز رییس کل سازمان نظام پزشکی طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان تحریم های ظالمانه شد. متن این نامه که چند روز قبل به دست وی رسید به قرار زیر است:

جناب آقای آنتونیو گوترش

دبیر کل محترم سازمان ملل متحد

عالیجناب

خروج یک جانبه ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک و وضع دوباره تحریم‌ها از سوی این کشور، موجب شرایط بحرانی در حوزه سلامت شده و بیماران را بخصوص در شرایطی که مواجه با بیماری کووید – 19 هستند، متاثر ساخته است. تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی ایالات متحده و محدود شدن تجارت بین المللی و نقل و انتقال مالی و ارزی، بر قابلیت ما برای دسترسی به امکانات و نیازهای بهداشتی و درمانی، دارو و لوازم پزشکی تاثیر گذاشته است، ملزوماتی که خصوصا اکنون برای درمان بیماری کووید 19 ضروری است.

همانگونه که مستحضر هستید، دسترسی به خدمات پزشکی، جزو اساسی حقوق بشر است. تحریم‌های ایالات متحده که دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی را با محدودیت روبرو کرده، نقض منشور حقوق بشر و در تضاد با کلیه اصول اخلاقی است.

بدین منظور می خواهم تا توجه آن مقام محترم را به مشکلات جدی پیش رو در حوزه بهداشت و درمان مردم ایران که در نتیجه اعمال تحریم ها حادث شده است، جلب نماییم و بر ضرورت راه حلی فوری و بشردوستانه در جهت برون رفت از این وضعیت تاکید نمایم تا از فاجعه انسانی جلوگیری شود.

توجه ویژه شما به این امر مهم را ارج می نهم

با تقدیم شایسته ترین احترام ها

دکتر محمدرضا ظفرقندی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران

 

 پایان خبر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.