پنجشنبه، 9 فروردین 1403

گفتگو با دکتر علیرضا سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی

سازمان نظام پزشکی تمام قد در حوزه مقابله با کرونا درگیر شده است

 سازمان نظام پزشکی تمام قد در حوزه مقابله با کرونا درگیر شده است

آقای دکتر در روزهای اخیر همکاران پزشک در سرتاسر ایران درگیر مقابله با کرونا هستند، شما به عنوان یکی از مدیران اصلی درگیر با این موضوع در سازمان نظام پزشکی مشغول چه کارهایی بودید؟
در آغاز صحبت‌هایم باید بگویم که جامعه پزشکی و نظام سلامت ایران روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند، پزشکان و کادر درمان در اورژانس‌ها، بخش‌های بستری و آی سی یوها مشغول رودرویی مستقیم با این بیماری هستند و افرادی هم که به دنبال فراهم آوردن حداقل‌های حفاظتی و تجهیزات لازم برای ایمنی پزشکان هستند هم سخت مشغول تلاش هستند و با توجه به شرایط سخت و وضعیت پیچیده و شاید نامناسب برخی حوزه‌ها، سخت مشغول بوده‌اند تا گام‌هایی را در این زمینه بردارند و امیدواریم در ساعت‌های پیش رو اخبار خوبی در ارتباط با وسایل محافظتی برای جامعه پزشکی داشته باشیم.
باید اشاره کنم این روزها آنقدر سخت مشغول کار هستیم که فرصتی برای ارائه گزارش و صحبت نبود اما قرار بر این شد که مختصری از فعالیت‌های انجام شده منعکس شود. از سوی دیگر دو نفر از مدیران ارشد سازمان نظام پزشکی و چند نفر از مدیران میانی سازمان دچار بیماری شده‌اند اما بقیه می‌کوشند تا با تلاش 24 ساعته گام‌های کوچکی برای جامعه پزشکی بردارند و به هر حال این شرایط هم کار را سخت‌تر هم کرده است اما امیدواریم خللی در خدمت رسانی ما ایجاد نکند.
در خصوص تهیه وسایل حفاظت شخصی و تجهیزات ایمنی فردی اقدامات شما به کجا انجامید؟
برای بحث تهیه تجهیزات حفاظتی، یکی از وظایف اصلی ما حفاظت از کلیه پزشکان و فعالین حوزه سلامت است بویژه همکاران در مطب‌ها و مراکز خصوصی کوچک است، در این ایام پزشکان عمومی، داخلی، عفونی، ریه، زنان و زایمان و سایر همکاران نه تنها بیماران معمول خود را ویزیت می‌کنند بلکه با بیماران مبتلا به کرونا هم روبرو هستند و متاسفانه حمایت و توجه کمتری به آن‌ها نشده است. سازمان نظام پزشکی بارها این موضوع را طرح و پیگیری‌های متعددی کرده است.وبارها برای پخش وسایل و تجهیزات محافظتی در حوزه مطب‌ها و بخش خصوصی اعلام امادگی کرده و فهرست مطب‌های فعال را هم در استانهای با اولویت تهیه کرده‌ است. امیدواریم تا بتوانیم سهمیه‌ای مستمربرای این کاربگیریم و بخش کوچکی ازمشکلات را حل کنیم. ما می‌دانیم که بیمارستان‌های درگیر با موضوع بیماری و بخش دولتی در این مبارزه بسیار مهم هستند اما باید تعادل مناسبی در این ز مینه برقرارگردد
یکی دیگراز اقشاری که بسیار مظلوم واقع می‌شوند همکاران اینترن، رزیئدنت ها و فلوشیپ‌ها هستند که مثل همیشه بی سروصدا و پرتلاش و ایثارگر در حال خدمت هستند که برای ما بحث ایمنی و حفاظت و نیز بیمه و حقوق این عزیزان در اولویت است.
در زمینه ثبت نام از همکاران داوطلب برای ارائه خدمت چه اقداماتی انجام شده است؟
در خصوص نام نویسی همکاران جایگزین برای جانشینی و محافظت از همکاران فعال و بسیار پرتلاشی که روزها است در صف اول مبارزه در تلاش هستند و خسته شده‌اند و برای جلوگیری از فرسودگی آن‌ها اقداماتی انجام شده است و همین جا دعوت می‌کنم که از طریق سازمان نظام پزشکی همکاران پوشش خوبی رافراهم کنند تا حتی در صورت سناریوی بد که شیوع بیماری طولانی شود با پشتیبانی هم مانع فرسودگی شویم و با شیفت بندی و حمایت از هم برای یک مبارزه طولانی و موثر اماده باشیم.
و در حوزه آموزش عمومی و تخصصی هم اقدامات زیادی انجام شده است ...
در خصوص حیطه اموزش خدا را شکر می‌کنیم که با کمک و همدلی همگانی سازمان نظام پزشکی به عنوان مرکز ثقل آموزش کرونا شناخته شده است. ما سایت corona.ir را به جامعه معرفی کردیم که بسیار پربیننده است در این سایت ظرایفی وجود دارد تا ایجاد استرس و اضطراب بی دلیل نداشته باشیم. این سایت بخش اخبار ندارد و صرفا بحث آموزشی در آن مطرح است.
ما همچنین تست آنلاین سنجش و ویزیت کرونا را راه اندازی کردیم که در مدتی کوتاه بیش از 5 میلیون نفر این تست را انجام داده‌اند. این تست با چند پرسش و پاسخ ساده آشکار می‌کند که فرد در چه وضعیت ابتلا به بیماری است و نیاز به مراجعه به مراکز درمانی دارد یا ندارد. یکی از مشکلات اخیر ما بحث شلوغی اورژانس‌ها است که به دلیل تجمع ممکن است خود عامل انتقال عفونت شود با این تست بسیاری از افراد متوجه می‌شوند نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند. رایزنی‌های خوبی با وزارت ارتباطات و ستاد فرماندهی استان تهران انجام و قرار بر این شده با مرکزیت سازمان نظام پزشکی این تست تکمیل و با افرادی که در گروه قرمز قرار دارند، تماس تلفنی گرفته شود و آن‌ها تعیین تکلیف شوند که این دستاورد بزرگی است که هم بار بیمارستان‌ها را کم می‌کند و هم از رفت و امدها کاسته می‌شود
و حرف آخر؟
صادقانه عرض می‌کنم که سازمان نظام پزشکی در جا جای کشورواقعا در حد توان خود درگیر موضوع مقابله با بیماری کرونا و صیانت از همکاران حوزه سلامت شده است و همه همکاران به طور شبانه روزی در حوزه‌های وظایف خود تلاش می‌کنند، ما گزارشات را از اقصی نقاط ایران دریافت و انها را منعکس می کنیم و امیدواریم به این خط ارتباطی از طرف مسئولین توجه بیشتری شود و کاستی‌ها و مشکلات حل شود. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا نیازها و درخواست‌های همکاران شنیده و پاسخ داده شوند.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.