جمعه، 10 فروردین 1403

طراحی دستورالعمل هدایت بیماران کرونایی برای پزشکان/ در مواجهه با کرونا آرامش داشته باشید

 طراحی دستورالعمل هدایت بیماران کرونایی برای پزشکان/ در مواجهه با کرونا آرامش داشته باشید

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم برای پیشگیری از بیماری کووید-19، گفت: افرادی که دارای علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هستند، طبق معمول به پزشک مراجعه کنند. در صورتی که پزشک در فردی مشکوک به کرونا شود، بیمار را به مراکز درمانی که بیماران کرونایی را بررسی می کنند، هدایت خواهد کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ؛ دکتر محمد جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه علائم کرونا اختصاصی نبوده و همه علائم آن با آنفلوآنزا و سرماخوردگی مشابهت‌هایی دارد، گفت: اگر علائمی مانند تنگی نفس شدید برای فرد ایجاد شود، باید به مراکز اصلی مراجعه شود، اما علائم دیگر مشخص نمی‌کند که فرد مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا شده یا کرونا. از آنجایی که بیماری کرونا با موج آنفلوآنزا همراه شده، بیشترین افرادی که مراجعه می‌کنند، مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هستند.

وی افزود: توصیه ما این است که افرادی که علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارند، طبق معمول به پزشکان مراجعه کنند. در صورتی که پزشک مشکوک شد، بیمار را به مراکز درمانی که بیماران کرونایی را بررسی می کنند، هدایت خواهند کرد. در این زمینه با پزشکان هماهنگی‌هایی انجام شده و دستورالعمل هدایت بیماران برای آنها طراحی شده است که به دست‌شان خواهیم رساند تا بتوانند بیماران مشکوک به کرونا را هدایت کنند.

جهانگیری ادامه داد: مراکزی که در حوزه سرپایی و بستری به بیماران مشکوک به کرونا خدمت‌دهی می‌کنند، در حال نهایی شدن است که ما این مراکز را به پزشکان ارائه می‌کنیم و اطلاع‌رسانی لازم به مردم هم انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: مردم باید توجه کنند که در درجه اول پیشگیری را در دستور کارشان قرار دهند. بارها اعلام شده که بهداشت دست مهمترین موضوعی است که باید رعایت شود. همچنین بهداشت تماس و ارتباط و حفظ فاصله 1.5 متری در ارتباطات بسیار مهم است. همچنین محافظت از عطسه و سرفه باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. در عین حال مردم اگر دیدند که کسی بدون محافظت و بدون اینکه دستمال یا دستش را جلو دهانش بگیرد، سرفه یا عطسه می‌کند به او تذکر دهند. مردم فقط به رعایت نکات بهداشتی از سوی خودشان اکتفا نکنند، بلکه به دیگران هم آموزش دهند.

جهانگیری با بیان اینکه نباید ساده از کنار یکدیگر بگذریم، ادامه داد: اگر دیدیم که فردی عطسه یا سرفه می‌کند و یا آب دهان به زمین می‌ریزد، به او آموزش دهیم که این کار از نظر بهداشتی درست نیست. دومین موضوع مهمی که باید مورد توجه قرار داد، آرامش است. حتی اگر کسی کرونا گرفته باشد، اما آرامش و روحیه مناسب داشته باشد، هیچ مشکلی برایش ایجاد نمی‌شود. اکثر مردمی که بیماری خاصی ندارند، اگر به کرونا مبتلا شدند، باید آرامش خود را حفظ کنند و مراجعات‌شان را به پزشک انجام دهند و در این صورت بهبود می یابند. 80 درصد موارد کرونا بدون اقدام دارویی و درمانی، بهبود می‌یابند و افرادی هم که دچار علائم شدند با حفظ آرامش و انجام فرآیندهای درمانی بهبود خواهند یافت. قطعا یکی از عوامل جدی در کاهش سیستم ایمنی اضطراب است. در حال حاضر بیشترین نگرانی ما در کشور اضطراب و ترس ناشی از کرونا و بحث‌های هیجانی است. ما نمی گوییم افراد بی‌خیال باشند، بلکه مراقب باشند، دست ندهند، روبوسی نکنند، در اماکن شلوغ نروند، اما در عین حال نترسند و بدانند که با آرامش و خودمراقبتی اتفاقی نمی افتد.

جهانگیری تاکید کرد: مردم به صورت نرمال و طبیعی مسائل بهداشتی را رعایت کنند، استراحت داشته باشند، به حد کفایت مایعات بنوشند، فاصله مناسب را با دیگران رعایت کنند و بدانند در صورت رعایت این موارد مشکلی برایشان ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اگر فردی علائم کروناویروس را مشاهده کرد، به پزشک مراجعه کند، گفت: البته نیاز نیست که به صورت دسته جمعی و با اعضای خانواده به پزشک مراجعه شود، بلکه همان فردی که علامت دارد ضمن اینکه محافظت‌های لازم را مانند زدن ماسک و... رعایت می کند، به پزشک مراجعه کند و به دستورات پزشک دقت کند. باید توجه کرد در مبتلایان به کرونا استراحت مهم‌ترین مساله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و در عین حال مجاری خود را باید به طور مداوم شست‌وشو دهند. در منزل هم بهداشت را رعایت کرده و خودقرنطینگی انجام دهند.

جهانگیری تاکید کرد: مردم با مشاهده علائم بیماری، مانند تب، سرفه و... طبق معمول همیشه به پزشکی که همیشه به او مراجعه می کردند، مراجعه کنند. پزشکان در صورت لزوم آنها را به مراکز درمانی هدایت خواهند کرد. در عین حال بیماران در مراجعه به پزشک هم نکات بهداشتی را رعایت کنند، ماسک به همراه داشته باشند تا دیگران را مبتلا نکنند.

وی درباره اقدامات آموزشی سازمان نظام پزشکی در زمینه کرونا، گفت: سازمان نظام پزشکی قبل از بروز موارد مثبت کرونا در کشور، رتبه دوم آموزش در دنیا را به خودش اختصاص داده است. ما به کمک جمعیت هلال احمر و انجمن‌های علمی کلیپ‌های آموزشی ایجاد کرده و آموزش‌هایی را به مردم ارائه دهیم. همچنین در جامعه پزشکی هم چندین مرتبه بازآموزی برگزار کرده‌ایم. البته هنوز آغاز کار است و باید بیشتر فعالیت کنیم. در عین حال هر روز مبانی علمی را به همکاران پزشک ارائه می‌دهیم تا اطلاعات‌شان بروز باشد. در عین حال آموزش‌های تخصصی را در حوزه جامعه پزشکی ارائه می‌دهیم.

جهانگیری با بیان اینکه در فکر تدارک بحث‌های مشاره‌ای برای مردم و جامعه پزشکی هستیم، گفت: این مشاوره‌ها به صورت مشاوره از راه دور از طریق تلفن و به صورت برخط انجام می‌شود که در وزارت بهداشت داریم این مساله را طراحی می‌کنیم. هماهنگی و همکاری خوبی در حوزه بهداشت و درمان ایجاد شده و همه ظرفیت‌های بهداشت و درمان کشور اعم از وزارت بهداشت، نظام پزشکی، نظام پرستاری، بسیج جامعه پزشکی و... همه پای کار آمدند و امیدوارم بتوانیم موفق باشیم. البته همه این موارد دو طرفه است و آرامش، آگاهی و اقدام مناسب مردم در حوزه رعایت مسائل بهداشتی را می‌طلبد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.